Ministerie van Defensie

Onze referentie BS2010016739 Datum 11 juni 2010

Antwoorden op de vragen van het lid Neppérus en het lid Van Gent over AWACS-vliegtuigen die aan de grond blijven vanwege roestvorming

Hierbij bied ik u mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat de antwoorden aan op de vragen van het lid Neppérus over AWACS vliegtuigen die aan de grond blijven vanwege roestvorming (ingezonden 7 mei 2010 met kenmerk 2010Z07839 en 2010Z07845) en het antwoord op de vraag van het lid Van Gent over hetzelfde onderwerp (ingezonden 11 mei 2010 met kenmerk 2010Z07998).

DE MINISTER VAN DEFENSIE

E. van Middelkoop

Pagina 1 van 5





2010Z07839 Ministerie van Defensie

Vragen van het lid Neppérus (VVD) aan de minister van Volkshuisvesting, Datum Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de staatssecretaris van Defensie over AWACS-vliegtuigen die aan de grond blijven wegens roestvorming. Onze referentie BS2010016739 (Ingezonden 7 mei 2010)

1
Heeft u kennisgenomen van het artikel over het feit dat AWACS- vliegtuigen aan de grond blijven wegens roestvorming? 1)

Antwoord vraag 1
Ja.

2
Klopt het artikel en klopt dus ook de analyse dat het neuswiel bij de landing niet zou kunnen uitklappen?
3
Is bij vluchten de vliegveiligheid in gevaar geweest en zijn er incidenten geweest?

Antwoord vragen 2 en 3
De Navo heeft tijdens een reguliere inspectie corrosievorming bij het neuswiel van de AWACS-vliegtuigen geconstateerd. Hierdoor bestond een klein risico dat het neuswiel niet zou kunnen uitklappen bij de landing. De Navo heeft vervolgens conform de geldende procedures onmiddellijk en uit eigen initiatief besloten de AWACS-vloot bij wijze van voorzorgsmaatregel aan de grond te houden en een technisch onderzoek te starten. Tevens is onmiddellijk contact gelegd met andere landen die AWACS-vliegtuigen gebruiken, waaronder de Verenigde Staten. De vliegveiligheid is op geen enkel moment in gevaar geweest en er hebben zich geen incidenten voorgedaan.

4
Heeft de NAVO u eerder geïnformeerd over deze of eerdere vliegproblemen en wat is u in het algemeen bekend over het onderhoud van de toestellen?

Antwoord vraag 4
Het onderhoud van de AWACS-vliegtuigen geschiedt volgens vigerende regelgeving op het gebied van vliegveiligheid. Daarbij worden de instructies van het Amerikaanse Ministerie van Defensie en vliegtuigleverancier Boeing gevolgd.

5
Bent u gezien de veiligheidsrisico's bereid om maatregelen te nemen waardoor niet gevlogen wordt totdat het onderhoud en de staat van veiligheid van de vliegtuigen naar Nederlandse maatstaven op orde zijn?

Pagina 2 van 5





Ministerie van Defensie

Antwoord vraag 5 Datum De vliegveiligheid is niet in gevaar geweest. Het onderhoud van de AWACS-vliegtuigen geschiedt volgens vigerende regelgeving en de Navo Onze referentie BS2010016739 heeft adequaat actie ondernomen. Daarom zijn aanvullende maatregelen niet aan de orde.

1) Metro, 5 mei 2010

Pagina 3 van 5





2010Z07845 Ministerie van Defensie

Vragen van het lid Neppérus (VVD) aan de minister van Volkshuisvesting, Datum Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de staatssecretaris van Defensie en de minister van Verkeer en Waterstaat over AWACS-toestellen. Onze referentie BS2010016739 (Ingezonden 7 mei 2010)

1
Heeft u kennisgenomen van geluiden dat er toch weer met een of meer AWACS-toestellen zal worden gevlogen?

Antwoord vraag 1
Ja.

2
Heeft u hierover contact opgenomen met de NAVO?

Antwoord vraag 2
Ja. Na een nauwkeurige inspectie van de gehele vloot is bij 15 van de 17 AWACS vliegtuigen corrosievorming bij het neuswiel vastgesteld. 15 toestellen waren daardoor tijdelijk niet beschikbaar voor daadwerkelijke inzet en trainingsvluchten. Met de vliegtuigen waarop geen corrosievorming is aangetroffen werd een aangepast vliegprogramma uitgevoerd. Na levering van benodigde onderdelen zijn inmiddels alle toestellen inzetbaar gemaakt en is het reguliere programma hervat.

3
Kunt u zich de gevoelens van onrust in de regio voorstellen? 4
Bent u, gezien de veiligheidsrisico's, bereid alle denkbare maatregelen te nemen, waardoor niet wordt gevlogen met AWACS-toestellen over Nederland totdat het onderhoud en de staat van veiligheid van de AWACS-toestellen naar de Nederlandse maatstaven voor militaire luchtvaart en burgerluchtvaart op orde zijn?

Antwoord vragen 3 en 4
De AWACS-vliegtuigen worden volgens vigerende regelgeving geïnspecteerd en onderhouden. Door het op correcte wijze uitvoeren van technische inspecties is corrosievorming geconstateerd, niet tengevolge van een incident waarbij de vliegveiligheid in gevaar zou zijn. Vervolgens heeft de Navo onmiddellijk adequate actie ondernomen. De zorgvuldige aanpak van de Navo geeft juist vertrouwen in de wijze waarop de AWACS-vliegtuigen worden ingezet. Daarom zijn aanvullende maatregelen niet aan de orde.

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Neppérus (VVD), ingezonden 7 mei 2010 (vraagnummer 2010Z07839) Pagina 4 van 5





Ministerie van Defensie 2010Z07998
Datum Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de staatssecretaris van Defensie over Onze referentie BS2010016739 AWACS-vliegtuigen die aan de grond blijven wegens roestvorming. (Ingezonden 11 mei 2010)

1
Kunt u de waarneming van bewoners uit Onderbanken bevestigen dat er op 5 mei 2010 in elk geval 11 AWACS-vluchten zijn uitgevoerd? Zo ja, hoe is dit mogelijk? Zo nee, bent u bereid een onderzoek naar deze waarneming in te stellen?

Antwoord vraag 1
Ja, er zijn op 5 mei vluchten met AWACS toestellen uitgevoerd. Na een nauwkeurige inspectie van de gehele vloot is bij 15 van de 17 AWACS vliegtuigen corrosievorming bij het neuswiel vastgesteld. 15 toestellen waren daardoor tijdelijk niet beschikbaar voor daadwerkelijke inzet en trainingsvluchten. Met de vliegtuigen waarop geen corrosievorming is aangetroffen werd een aangepast vliegprogramma uitgevoerd. Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Neppérus (VVD), ingezonden 7 mei 2010 (vraagnummers 2010Z07839 en 2010Z07845)

Pagina 5 van 5






---- --