Klantvriendelijke aangifte van verloren paspoort en rijbewijs
Dordrecht, 14-06-2010
Gemeenten en politie Zuid-Holland-Zuid gestart met proef
KLANTVRIENDELIJKE AANGIFTE VAN VERLOREN PASPOORT EN RIJBEWIJS
DORDRECHT EO. - Staatssecretaris Bijleveld-Schouten van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijkrelaties spreekt haar steun uit voor de proef met
een klantvriendelijke procedure bij vermissing van Nederlandse
identiteitsdocumenten.
Melding van verlies én aanvraag van een nieuw document kunnen nu bij
één loket worden geregeld. Valse meldingen worden echter streng
aangepakt. Bij naar schatting 5% van de aangiften is sprake van
omstandigheden waarbij een vermoeden van misbruik of fraude aan de orde
kan zijn. Deze procedure moet bijdragen aan een administratieve
lastenverlichting bij politie en burgers en een gerichte aanpak van
fraude mogelijk maken.
De gemeenten van Dordrecht/Zwijndrechtse Waard,
Alblasserwaard/Vijfheerenlanden en de Hoeksche Waard en de politie
Zuid-Holland-Zuid hebben, in samenwerking met de ministeries van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Verkeer en Waterstaat
de aangifteprocedure voor de vermissing van een Nederlands paspoort,
identiteitskaart en rijbewijs verbeterd. Deze unieke pilot wordt door
het ministerie van Binnenlandse Zaken nauwlettend gevolgd. Bij succes
wordt de nieuwe aanpak naar verwachting landelijk ingevoerd.
De belangrijkste wijziging is dat de burger voortaan bij één loket, het
loket burgerzaken, melding van vermissing kan doen én direct een nieuw
document kan aanvragen. In de huidige situatie moest de betrokkene
eerst naar de politie om aangifte te doen waarna zij met dit bewijs
naar de gemeente konden om daar een nieuw identiteitsbewijs op te
vragen. Vanaf 14 juni 2010 vervalt de aangifte bij de politie en doet
de burger bij het loket burgerzaken van de gemeente melding van verlies
en vraagt meteen een nieuw document aan. Als er geen vermoeden van
misbruik is kan hij/zij het nieuwe document binnen één week ophalen.
Wel moet er een zogenaamde eigen verklaring door de burger worden
ingevuld. Deze eigen verklaring vervangt de oude aangifte.
Als er wel een vermoeden van misbruik is geldt een andere procedure.
In dat geval zal de politie eerst een onderzoek instellen op basis van
verwijzing door de gemeente. Als blijkt dat er sprake is van misbruik,
zal een mogelijk strafrechtelijk traject volgen.
Strenge controle is noodzakelijk. Van de ruim 8.000 documenten die
jaarlijks in de gemeenten Dordrecht/Zwijndrechtse Waard,
Alblasserwaard/Vijfheerenlanden en de Hoeksche Waard als vermist worden
opgegeven is in 400 gevallen sprake van de zogenaamde veelverliezer.
Dit betreft burgers die drie keer of meer aangifte doen van vermissing
van hun identiteitspapieren binnen een periode van 5 jaar. Een deel
hiervan wordt misbruikt voor criminele activiteiten.
Samenwerking
De samenwerking tussen de gemeente en de politie moet er toe leiden dat
er binnen de regio Zuid-Holland-Zuid één uniforme procedure bestaat
voor het aanvragen van een nieuw document dat vermist wordt. Één
gezamenlijke inspanning om de administratieve lasten voor de burger te
verminderen en identiteitsfraude aan te pakken.
Auteur: Nicolette Bovenhorst
Politie Zuid-Holland-Zuid