Keuze voor tracé Boerenlandvariant N201+
14 juni 2010 - Nieuwsartikel
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben gekozen voor een gestrekt
tracé van de Omlegging Schiphol-Rijk (de Boerenland-variant), één van
de projecten van het N201+ programma.
Het Rijk, Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer staan hier niet
afwijzend tegenover, evenals de andere bij het N201+ programma
betrokken gemeenten. Het voorstel voor een gestrekt tracé ligt op dit
moment ter instemming voor bij deze partijen. Zij zullen hierover op
korte termijn een standpunt innemen. Ook Provinciale Staten moeten nog
instemmen met dit tracé. Wanneer een akkoord is bereikt, kan er snel
gestart worden met de voorbereidingen voor de aanleg van de weg. De
planologische procedure zal in de zomer van 2010 starten.
De Omlegging Schiphol-Rijk verbindt de nieuwe aansluitingen op de A4
met de Omlegging Aalsmeer-Uithoorn. Dit is het laatste deel van het
N201+ programma waarover nog besluitvorming moest plaatsvinden. Na
nader onderzoek en overleg met het Rijk, de omgeving en de
projectpartners hebben Gedeputeerde Staten gekozen voor de gestrekte
variant. Eind 2012 moet dit weggedeelte gereed zijn.
Ligging Omlegging Schiphol-Rijk
Het nieuwe tracé begint bij de Aalsmeerderweg in de gemeente
Haarlemmermeer. Dit weggedeelte loopt door het nog te ontwikkelen
bedrijventerrein Schiphol Logistics Park. Vervolgens gaat de weg met
een viaduct van 330 meter lang over de vrijliggende busbaan, de
Kruisweg, het parkeerterrein bij Mitsubishi en de Beecheavenue heen.
Ter hoogte van de Sikorskylaan komt de weg weer op maaiveldniveau. Bij
de Koolhovenlaan komt een gelijkvloerse kruising, zodat het verkeer
vanaf de N201 naar de bedrijventerreinen kan en vice versa De rotonde
bij de Anchoragelaan en de huidige aansluitingen naar Schiphol-Zuidoost
vervallen. Hier gaat de weg weer omhoog en sluit dan aan op de
Omlegging Aalsmeer-Uithoorn.
Uitvoering
Als betrokken partijen en Provinciale Staten hebben ingestemd, kan
gestart worden met de voorbereiding van de uitvoering.
Op dit moment wordt al hard gewerkt aan het ontwerp van een gestrekt
tracé. Naar verwachting start in de zomer van 2010 de planologische
procedure om de aanleg mogelijk te maken. Wanneer de gebruikelijke
proceduretermijnen worden aangehouden, kan het bestemmingsplan begin
2011 door de gemeenteraad van de gemeente Haarlemmermeer worden
vastgesteld.
Achtergrond
Bij de eerste plannen in 2002 voor een weg door Schiphol-Rijk, was er
al sprake van een gestrekt tracé ten westen van Schiphol-Rijk. Die
plannen konden toen niet verder worden uitgewerkt, omdat de benodigde
grond was gereserveerd voor een eventuele parallelle Kaagbaan. Het
alternatieve plan was een viaduct boven de Fokkerweg. De direct
betrokken bedrijven in de omgeving vonden dit ontwerp niet de beste
oplossing, daarom is toen gekeken naar een andere oplossing. Die kwam
in beeld toen het toch mogelijk bleek een tijdelijke weg aan te leggen
in het gebied dat gereserveerd is voor een eventuele parallelle
Kaagbaan.
Zo ontstond er alsnog ruimte voor een weg door het Boerenland, waarbij
het ministerie overigens wel als voorwaarde stelde dat, als de
parallelle Kaagbaan er te zijner tijd toch komt, de weg gesloopt en
verlegd moet worden.
De nieuwe N201. Weg van iedereen
De provincie Noord-Holland realiseert de vernieuwing van de N201 in het
gebied tussen Hoofddorp en Amstelhoek. In het project wordt
samengewerkt met de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, De
Ronde Venen en Uithoorn. De nieuwe N201 verbetert de bereikbaarheid,
leefbaarheid en de verkeersveiligheid van het gebied.
---
Provincie Noord-Holland