Provincie Noord-Holland

Keuze voor tracé Boerenlandvariant N201+

14 juni 2010 - Nieuwsartikel

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben gekozen voor een gestrekt tracé van de Omlegging Schiphol-Rijk (de Boerenland-variant), één van de projecten van het N201+ programma.

Het Rijk, Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer staan hier niet afwijzend tegenover, evenals de andere bij het N201+ programma betrokken gemeenten. Het voorstel voor een gestrekt tracé ligt op dit moment ter instemming voor bij deze partijen. Zij zullen hierover op korte termijn een standpunt innemen. Ook Provinciale Staten moeten nog instemmen met dit tracé. Wanneer een akkoord is bereikt, kan er snel gestart worden met de voorbereidingen voor de aanleg van de weg. De planologische procedure zal in de zomer van 2010 starten.

De Omlegging Schiphol-Rijk verbindt de nieuwe aansluitingen op de A4 met de Omlegging Aalsmeer-Uithoorn. Dit is het laatste deel van het N201+ programma waarover nog besluitvorming moest plaatsvinden. Na nader onderzoek en overleg met het Rijk, de omgeving en de projectpartners hebben Gedeputeerde Staten gekozen voor de gestrekte variant. Eind 2012 moet dit weggedeelte gereed zijn.

Ligging Omlegging Schiphol-Rijk
Het nieuwe tracé begint bij de Aalsmeerderweg in de gemeente Haarlemmermeer. Dit weggedeelte loopt door het nog te ontwikkelen bedrijventerrein Schiphol Logistics Park. Vervolgens gaat de weg met een viaduct van 330 meter lang over de vrijliggende busbaan, de Kruisweg, het parkeerterrein bij Mitsubishi en de Beecheavenue heen. Ter hoogte van de Sikorskylaan komt de weg weer op maaiveldniveau. Bij de Koolhovenlaan komt een gelijkvloerse kruising, zodat het verkeer vanaf de N201 naar de bedrijventerreinen kan en vice versa De rotonde bij de Anchoragelaan en de huidige aansluitingen naar Schiphol-Zuidoost vervallen. Hier gaat de weg weer omhoog en sluit dan aan op de Omlegging Aalsmeer-Uithoorn.

Uitvoering
Als betrokken partijen en Provinciale Staten hebben ingestemd, kan gestart worden met de voorbereiding van de uitvoering. Op dit moment wordt al hard gewerkt aan het ontwerp van een gestrekt tracé. Naar verwachting start in de zomer van 2010 de planologische procedure om de aanleg mogelijk te maken. Wanneer de gebruikelijke proceduretermijnen worden aangehouden, kan het bestemmingsplan begin 2011 door de gemeenteraad van de gemeente Haarlemmermeer worden vastgesteld.

Achtergrond
Bij de eerste plannen in 2002 voor een weg door Schiphol-Rijk, was er al sprake van een gestrekt tracé ten westen van Schiphol-Rijk. Die plannen konden toen niet verder worden uitgewerkt, omdat de benodigde grond was gereserveerd voor een eventuele parallelle Kaagbaan. Het alternatieve plan was een viaduct boven de Fokkerweg. De direct betrokken bedrijven in de omgeving vonden dit ontwerp niet de beste oplossing, daarom is toen gekeken naar een andere oplossing. Die kwam in beeld toen het toch mogelijk bleek een tijdelijke weg aan te leggen in het gebied dat gereserveerd is voor een eventuele parallelle Kaagbaan.
Zo ontstond er alsnog ruimte voor een weg door het Boerenland, waarbij het ministerie overigens wel als voorwaarde stelde dat, als de parallelle Kaagbaan er te zijner tijd toch komt, de weg gesloopt en verlegd moet worden.

De nieuwe N201. Weg van iedereen
De provincie Noord-Holland realiseert de vernieuwing van de N201 in het gebied tussen Hoofddorp en Amstelhoek. In het project wordt samengewerkt met de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, De Ronde Venen en Uithoorn. De nieuwe N201 verbetert de bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid van het gebied.
---