Persbericht
Coureur scoort met ProSpeed Porsche prachtige 7de plaats in LM GT2 klasse
Paul van Splunteren geniet van geweldige veldslag in Le Mans
Le Mans, 13 juni 2010 - Het doel was de eindstreep halen en een top tien klassering. Dus met de 7de plaats in de LM GT2 klasse is Le Mans-debutant Paul van Splunteren 'waanzinnig blij'. ,,Het gevoel om tijdens deze 24 uur durende veldslag de finish te halen, is gigantisch'', aldus de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven.
Hoewel Paul van Splunteren reeds een heel leven als coureur achter zich heeft, voelde de routinier zich de afgelopen zeven dagen als een kind in een snoepwinkel. Want met zijn eerste deelname aan de fameuze enduranceklassieker de 24 Uur van Le Mans, kwam een jongensdroom uit.
Enorme tegenstand
Van Splunteren toog naar de Franse plaats met Niek Hommerson en Louis Machiels. Het trio gentleman drivers, dat uitkwam met een Porsche van het Belgische team ProSpeed Competition, kreeg het zwaar voor de kiezen. De LM GT2 klasse is weliswaar niet de snelste klasse, maar wel de meest competitieve. Met liefst 18 rappe GT-bolides in de divisie en vele internationale topcoureurs als Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel, Uwe Alzen, Richard Westbrook, WTCC-toppers Augusto Farfus en Andy Priaulx en voormalig Formule 1-rijders Jean Alesi en Giancarlo Fisichella, was de concurrentie moordend.
'Moet ik dit wel doen?'
,,Voor ons was alles nieuw en extreem spannend'', vertelt Paul van Splunteren. ,,Toen ik deze week voor het eerst uitreed om over het 13,6 kilometer lange circuit te gaan racen, dacht ik bij mezelf: 'Moet ik dit wel echt gaan doen? Heb ik een verstandige keuze gemaakt om naar Le Mans te gaan?' In het begin ben je onder de indruk van alle aspecten van deze klassieke race. Maar naar verloop van tijd vind je je weg en gaat alles steeds beter.''
Achtbaan
Met het bekende reuzenrad langs de baan, maakten Van Splunteren c.s. een achtbaan aan emoties mee. ,,Je bent hier maar met één doel: en dat is de finish halen. Maar om eerst te kunnen racen, moet je in de kwalificatie een normtijd halen. Omdat de snelle Peugeots zo ongelooflijk hard gaan, moesten wij als debutanten flink aan de bak om de minimale norm van een rondje van 4 minuut 13 seconden te klokken. Uiteindelijk zette ik een 4.10,017 neer en was de eerste belangrijke stap gezet.''
Brullende meute
Zaterdag 12 juni om 15.00 uur ging de meute van in totaal 56 brullende bolides van start. Van Splunteren, die zich maandenlang fysiek had voorbereid op de uitputtingsslag, mocht starten. Door goed geconcentreerd te rijden, maakten Van Splunteren en zijn twee teammaten in de eerste uren nauwelijks fouten. Omdat de concurrentie wel de nodige steekjes liet vallen, kwam de Porsche gestaag naar voren.
Adem inhouden
Het geheim van een goede 24 Uur van Le Mans is zo kort mogelijk in de pitbox staan en continu zo steady mogelijk je rondjes afwerken. Dat lukte het team uitstekend. Pas in de nacht kwamen de eerste probleempjes. De koppeling werkte niet optimaal, maar dit euvel gooide niet al te veel roet in het eten. In de vroege ochtend was er wel een klein momentje waarop het team de adem in hield. Bij een spin werd immers de kracht van de vangrail getest. ,,De Porsche is echter een sterke auto'', weet Paul van Splunteren. ,,De auto ving de klap prima op. De schade bleef beperkt tot een iets kromme stuurstang. Na een snelle check konden we prima doorrijden.''
Ongelooflijke week
Ondertussen lagen Van Splunteren, Hommerson en Machiels op een uitstekende 7de plaats in de klasse en 21ste algemeen. Deze positie wist het trio met verstandig rijden uitstekend te verdedigen. Zo kwam Machiels zondagmiddag na zo'n 4.300 afgelegde kilometers (316 ronden) voor de ogen van bijna 240.000 toeschouwers over de meet. Van Splunteren stond bij de finish dolgelukkig zijn ploeggenoot in te halen. ,,Wat een geweldige week hebben we met zijn allen gehad'', zei Van Splunteren. ,,Het was niet alleen lichamelijk maar ook mentaal heel zwaar. Maar als het dan uiteindelijk zo mooi lukt, maakt dat de ervaring alleen maar meer fantastisch.''
Grote beker
Vanwege de enorme competitie in de LM GT2 klasse, was het voor de equipe van Van Splunteren haast ondoenlijk om op het erepodium te komen. ,,Vanaf volgend jaar willen ze een soort prof/amateur klassement gaan maken. Dan maken we meer kans op een beker. Maar aan de andere kant hebben wij vandaag een geweldige prijs binnengehaald. Tijdens ons debuut de finish van deze veldslag halen, is de grootste beker die wij konden winnen. We mogen met onze 7de plaats met recht trots zijn.''
Uitslag 24 Uur van Le Mans, 12 en 13 juni 2010:
LM GT2 klasse:
1.Team Felbermayr Proton 337 ronden, 2. Hankook Team Farnbacher 336 ronden, 3. BMS Scuderia Italia SPA 327 ronden, 7. ProSpeed Competition (Van Splunteren / Hommerson/ Machiels) 316 ronden.
De race-activiteiten van Porsche Centrum Eindhoven en Paul van Splunteren zijn dit seizoen onder andere te volgen via www.twitter.com/GT3puntNL