Ingezonden persbericht
Boorders Noord/Zuidlijn zijn Bijenkorf voorbij en hebben de Dam bereikt
De tunnelboorders van de Noord/Zuidlijn zijn inmiddels onder de Dam aangekomen. In totaal hebben zij nu 533 meter tunnel gemaakt die uit 351 tunnelringen bestaat. Bij het passeren van de Bijenkorf zijn nauwelijks effect op het gebouw gemeten.
Nadat twee weken geleden de Beurs van Berlage is gepasseerd, ging het tempo van het boren omlaag. Dit vanwege het aanbrengen van een speciaal stuk tunnel ter voorbereiding op een toekomstige dwarsverbinding naar de tweede tunnelbuis. Dit was een precisiekarwei van ongeveer 12 meter tunnel met tunnelringen die deels uit stalen segmenten bestaan. Hierna heeft het boorteam weer de gewone routine opgepakt tijdens de passage van de Bijenkorf. Op de website www.hierzijnwij.nu waar de vorderingen van de boorders worden bijgehouden is de huidige locatie van Gravin te zien.
Bijenkorf gepasseerd
Met de normale snelheid van rond 15 meter per dag hebben de boorders acht dagen nodig gehad om de Bijenkorf te passeren. Tijdens de passage werd het gebouw nauwlettend in de gaten gehouden. De monitoringsgegevens lieten zien dat het pand minimaal reageerde op de boor. De zetting bleef dan ook ruim binnen de zeer strenge normen die voor het gebouw vastgesteld waren. Onder de zuidwestzijde van het gebouw (de hoe aan de kant van de Dam) zijn bovendien injectielansen aangebracht. Daarmee kunnen extra groutinjecties worden uitgevoerd om de effecten van het boren te compenseren. Dat injecteren is tijdens de passage van de boor is niet nodig geweest. De voorinjecties met de injectielansen en het bijregelen van de boormachine waren voldoende.
Wethouder Wiebes tevreden, maar voorzichtigheid blijft geboden.
Verantwoordelijk wethouder Eric Wiebes: "Er is veel te doen geweest om de Bijenkorf dus vele Amsterdammers zullen opgelucht zijn dat het boren geen schade heeft aangericht, en dat geldt uiteraard ook voor het College. Wij zijn trots op de boorders die 24 per dag zo hard aan het werk zijn onder de grond. Dit resultaat is alvast mooi en geeft vertrouwen voor het vervolg van de werkzaamheden, maar we blijven alle panden langs het tracé natuurlijk bijzonder goed in de gaten houden."
Na de Dam boort de tunnelboormachine langs het gebouw Industria, waarvoor ook voorzieningen zijn getroffen voor het uitvoeren van compenserende injectie. Naar verwachting komt de boor begin juli bij toekomstig station Rokin aan.
Ingezonden persbericht