Nederlandse Vereniging van Journalisten
De toekomst van de NVJ
zaterdag 12 juni 2010 | De journalistiek verandert en de NVJ verandert
mee. Het jaar 2010 staat voor de vereniging in het teken van het
uitzetten een nieuwe strategische lijn voor de komende jaren. In haar
nieuwe vorm komt er een indeling die geënt is op ideëel, collectief en
individueel niveau. Tijdens de Verenigingsraad op vrijdag 11 juni gaf
algemeen secretaris Thomas Bruning een toelichting.
De toekomst van de NVJ is een sterk NVJ met een scherp profiel,
opkomend voor de unieke waarde van het journalistieke vak en de
essentiële voorwaarden die daarvoor nodig zijn op ideëel, collectief en
individueel niveau. Dit alles zal tot uiting komen in vier taakvelden:
Overkoepelende en ideële taken - mediabeleid, persvrijheid,
auteursrecht, veiligheid.
Collectieve taken - CAO, pensioen, modelcontracten
Individuele steun en voordeel - juridische hulp, training en scholing,
diensten en services
De werkorganisatie - ondersteuning, ICT, financiën, ledenadministratie
In de loop van 2010 zullen de benodigde stappen worden ondernomen om de
organisatie op deze wijze te aan te passen.
Statig en toch fris
De NVJ is na 125 jaar nog steeds een relevante vereniging met een
scherp profiel, het is de enige bond met groei in de organisatiegraad
en de ledenaantallen stijgen nog steeds. Algemeen secretaris Thomas
Bruning: `Het leuke is dat we verjongen, dankzij onze investeringen in
een sectie Vers in de Pers, het organiseren van de Nacht van de
Journalistiek en de colleges die de NVJ geeft op scholen.'
Wel is er reden tot zorg, vervolgt hij. Er is crisis in medialand, de
omzetten zakken, er is een bulk aan nieuwe toetreders, het
intellectueel eigendom vervaagt, de herkenbare positie van de
journalist verwatert en er is een tendens naar vrij ondernemerschap en
gemengd bedrijf.
`Onze omgeving verandert, en wij moeten mee', zegt Bruning. `Onze
kernwaarden zijn: een beroepsorganisatie met vakbondstrekjes; pal voor
beroepseer en beroepstrots; ondersteunen van professionals die werken
in de markt van informatieve productie; bewaken van hun meerwaarde en
onafhankelijkheid. Op die kernwaarden willen we groeien en onze positie
behouden en daarvoor is een sterke, gedeelde visie nodig, en een scherp
profiel.'
Andere indeling
In de nieuwe strategie zal de beroepsvereniging een andere indeling
voorstaan. De situatie is nu een sterke segmentering op leeftijd,
contractvorm en type bedrijf. Dit leidt tot fragmentatie en minder
effectief werken. In de nieuwe vorm komt er een indeling van de vier
taakvelden met een andere, meer gebundelde rol voor de NVJ-secties. `We
willen onze services zodanig organiseren dat ze niet meer voor
uitsluitend een sectie Freelance of een sectie Dagblad toegankelijk
zijn, maar dat de hele vereniging hiervan kan profiteren. De secties
zoals nu zullen blijven bestaan, maar gaan wel meer met elkaar delen.
We gaan meer over de muur heen.'
Daarnaast kijkt de NVJ ook verder dan alleen haar leden. Op termijn
worden gradaties van dienstverlening en service tegen betaling mogelijk
gemaakt voor andere organisaties en niet-leden. Het streven is om in
2013 de servicekant te verzelfstandigen, meer klanten te trekken voor
die services. Maar ook meer leden aan zich binden, een hogere
organisatiegraad bereiken en de zichtbaarheid vergroten als voorvechter
van het journalistieke vak.