Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 11 juni 2010 -

Verslag Transportraad 4 mei 2010

1

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen het verslag van de extra Transportraad van 4 mei 2010. Deze bijeenkomst werd gehouden naar aanleiding van de sluiting van het Europese luchtruim als gevolg van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull op IJsland. Een debat heeft plaatsgevonden over de follow-up en gevolgen van de ontstane situatie. Het debat in de Raad was gebaseerd op een recent rapport van de Commissie waarin de gevolgen van de sluiting van het Europese luchtruim in kaart zijn gebracht en waarin een aantal voorstellen voor maatregelen op korte termijn en structurele maatregelen wordt gedaan. Aan het eind van het debat zijn Raadsconclusies aangenomen. Deze conclusies zijn ter informatie bijgevoegd.

In zijn introductie memoreerde de Spaanse Voorzitter Blanco aan de videoconferentie van Europese Transportministers van 19 april 2010 die tot een geleidelijke en gecoördineerde heropening van het Europese luchtruim heeft geleid. Direct hierna is door Commissie een interne werkgroep ingesteld die de gevolgen van de sluiting van het luchtruim in kaart heeft gebracht. Dit heeft geresulteerd in een rapport van Commissaris Kallas, in samenwerking met de Commissarissen Almunia en Rehn, met voorstellen voor maatregelen op korte termijn en voorstellen voor structurele maatregelen.

Commissaris Kallas dankte het Voorzitterschap en de lidstaten voor de goede samenwerking van de afgelopen weken en benadrukte dat sluiting van het luchtruim gerechtvaardigd was op grond van de bestaande procedures. Hij lichtte het bovengenoemde rapport nader toe. Maatregelen op korte termijn hebben onder meer betrekking op de uniforme toepassing van passagiersrechten, tijdelijke operationele flexibiliteit, toepassing van slotallocatie (om verlies van slots te voorkomen die luchtvaartmaatschappijen vanwege de luchtruimsluiting niet hebben kunnen gebruiken) en uitstel van betaling voor de levering van luchtverkeersleidingsdiensten (en-route charges). Eventuele staatsteun dient te passen binnen de huidige Europese regels.

a
agina 1 van 5 P





Structurele maatregelen hebben onder meer betrekking op de versnelde Ons kenmerk implementatie van de Single European Sky en het oprichten van een VenW/DGLM-2010/2050 luchtvaartplatform waarin alle Europese stakeholders bijeen worden gebracht. Ook zal de Commissie een expertgroep instellen en de huidige methodologie voor risico-analyse en- beheer evalueren in het bijzonder bij natuurrampen. De Commissie zal tijdens de volgende Transportraad op 24 juni 2010 rapporteren over de voortgang van de aangekondigde acties.

Ik heb in mijn interventie de noodzaak benadrukt van duidelijke Europese procedures waardoor op een meer flexibele en gecoördineerde wijze gehandeld kan worden. Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om tijdig accurate en nieuw gegenereerde gegevens te delen en daarbij bestaande netwerken goed te gebruiken, zoals Eurocontrol en de nationale luchtverkeersleidingen. In dit kader heb ik het operationale concept voor het vliegen bij verhoogde concentraties as, dat is ontwikkeld binnen het Functional Airspace Block Europe Central (FABEC), onder de aandacht gebracht. Het concept biedt de mogelijkheid het luchtruim op een veilige en verantwoorde wijze stap voor stap te openen. Op basis van real- time informatie over de vulkaanas in het luchtruim wordt de operatie van de luchtverkeersleiding flexibel aangepast. De nationale toezichthouder ziet er op toe dat dit veilig gebeurt.

Ook heb ik benadrukt dat de gebeurtenissen van de afgelopen weken opnieuw hebben aangetoond dat wij werk moeten maken van een goedwerkend Europees luchtruim. De Commissie kondigt in haar rapport aan de implementatie van Single European Sky (SES) te willen versnellen. Ik deel de ambitie om in deze complexe materie zo snel mogelijk tot goede resultaten te komen. Het voorstel van de Commissie tot uitstel van betaling voor de levering van luchtverkeersleidingsdiensten (en-route charges) vind ik echter geen goed plan. Dit is slechts het verschuiven van het cash flow probleem waar de luchtvaartmaatschappijen nu mee worstelen naar de
luchtverkeersleidingsorganisaties.

Zoals het rapport van de Commissie al aangeeft, heeft de hele luchtvaartsector grote schade geleden door de sluiting van het luchtruim. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de sector bij de overheden aanklopt voor mogelijke compensatie. Ik heb nadrukkelijk aangegeven het met de Commissie eens te zijn dat de Europese staatssteunregels dienen te worden gerespecteerd en ik heb het voorstel van de Commissie verwelkomd om hierover een mededeling op te stellen. Belangrijk is dat de concurrentieverhoudingen niet worden verstoord door ongecoördineerde en disproportionele nationale steunmaatregelen. Overheden beschikken onder de huidige omstandigheden bovendien over weinig financiële ruimte, dus de mogelijkheden zijn beperkt. Het zou goed zijn wanneer de Commissie nader onderzoekt of er compenserende maatregelen op EU-niveau denkbaar zijn (inclusief de mogelijkheid van een eventueel noodfonds) en de voor en tegens van dergelijke maatregelen. Commissaris Kallas heeft toegezegd hierop terug te zullen te komen in zijn rapportage aan de volgende Transportraad op 24 juni 2010.

agina 2 van 5 P





Tenslotte hecht ik, net zoals de Commissie, aan een goede naleving van de Ons kenmerk passagiersrechten. Ik heb daarbij gepleit voor uniforme toepassing en handhaving VenW/DGLM-2010/2050 van de regels voor passagiersrechten. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de bijzondere omstandigheden van de afgelopen weken. Bij een eventuele herziening van de huidige regels dienen ook de ervaringen van de afgelopen weken te worden mee gewogen. De momenteel lopende review van de Commissie biedt daarvoor een passend kader.

Ook de andere lidstaten konden zich in grote lijnen vinden in de voorgestelde maatregelen van het rapport Kallas. Alleen de voorgestelde maatregel voor uitstel van betaling van luchtverkeersleidingdiensten stuitte op weerstand bij veel lidstaten.

De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 24 juni 2010. Dan zal dit onderwerp wederom op de agenda staan.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 3 van 5 P





BIJLAGE: Raadsconclusies Transportraad 4 mei 2010
Ons kenmerk VenW/DGLM-2010/2050 Council conclusions on the EU response to the consequences of the volcanic ash cloud on air transport

Taking into account the seriousness of the situation created by the Eyjafjallajökull eruption in Iceland and its consequences on the management of the European airspace and its present evolution,

Taking into account that safety is the first priority in air transport and the consumers and the industry must be given the assurances that air transport is performed according to uniform rules throughout Europe in compliance with the highest safety standards,

Taking into account from the recent experience that a more accurate system of measured data and models are needed in order to better evaluate the conditions of the air space regarding the ash cloud,

Taking into account the international dimension of the crisis and the need of an international management approach to cope with such crisis situations,

Taking into account the information presented by the Commission on the impact of the volcanic ash cloud crisis on the air transport industry, and the measures to alleviate its effects,

The Council agrees:

on the need to develop by the next transport Council a new European methodology and a coherent approach for safety risk assessment and risk management in relation to the closure and reopening of airspace in case of the presence of ash in the airspace and of natural disasters and others potential threats; it notes Member States' willingness to follow Eurocontrol advice in the interim, taking into account technical developments, and the expertise of the VAACs;

on the need of establishing by the relevant authorities responsible for flight safety, without delay, binding limit values, at EU level, which clearly define the safety envelope of engines and aircrafts as regards the risk of volcanic ashes;

to welcome the creation by the Commission of a working group of international experts with the aim of establishing an inventory of the relevant technological and methodological tools, and a research and technology road map to make the most up-to-date and validated tools quickly and regularly available to take the appropriate decisions. In this context, it calls for an EU initiative on this matter in view of the ICAO General Assembly in September 2010;

on the importance of giving the highest priority to the acceleration and anticipation of the full implementation of the Single European Sky. It calls the European Institutions and the Member States to take urgently the appropriate decisions on a series of measures identified by the Commission:

agina 4 van 5 P





Ons kenmerk the immediate creation of a crisis coordination cell, VenW/DGLM-2010/2050 nomination without delay of the Functional Airspace Blocks coordinator,
accelerated implementation of the Functional Airspace Blocks, appointment of the European network manager before the end of 2010,
adoption before summer 2010 of the performance scheme, acceleration of the implementation of EASA's new competences, particularly on ATM, to be assumed before 2012, adoption of the SESAR deployment strategy before the end of 2010;

to stress the need for a robust and interlinked European Transport system, where the different transport modes, act in close cooperation with each other, and welcomes the Commission's intention to make concrete proposals in order to develop mobility plans to be applied by the Member States in case of a sudden transport crisis within the EU;

that Regulations on air passengers' rights are fully applicable and enforced in a uniform manner, in the context of such crisis, taking into account the exceptional circumstances. It invites the European Commission to take into account the experience and the different reactions of all stakeholders during the ash cloud crisis in the context of the current review of the Regulation 261/2004;

to recall the existing legal framework (Article 107, 2b of the TFEU) applicable to potential support measures by Member States;

to take note of the Commission's decision to create an Aviation Platform gathering all aviation stakeholders at European level to follow-up the crisis measures and to work closely with all air transport actors on all initiatives that have an impact on the sector;

to invite the Commission together with Eurocontrol and the competent national authorities to continue to closely monitor the situation;

finally, to invite the Commission to present a report, in time to be discussed in the Council of 24th June 2010.

agina 5 van 5 P