Vialis
BR>
DVM-systemen en openbare verlichting van Vialis op A50 Knooppunt Ekkersrijt
officieel in gebruik genomen
Op 8 juni 2010 is de vernieuwde randweg A2 in Eindhoven officieel in
gebruik genomen, onderdeel hiervan vormt het knooppunt Ekkersrijt.
De randweg moet een einde maken aan de verkeersproblemen rond de stad
Eindhoven. Demissionair minister van Verkeer & Waterstaat Camiel
Eurlings verrichtte een van zijn laatste klussen tijdens zijn
ministerschap en heeft officieel de randweg A2 Eindhoven en het
Knooppunt Ekkersrijt geopend. Onder de begeleiding van dansende kranen
op de muziek van de Bolero werd door een groot rood lint te ontknopen
de officiële opening verricht.
De rijbanen voor lokaal en doorgaand verkeer rondom Eindhoven zijn nu
gescheiden en het wegennet is uitgebreid naar 4x twee rijstroken.
Doordat het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het verkeer met een
bestemming in Eindhoven of directe omgeving ontstaat een betere
doorstroming, zijn er minder files en is er een veiligere
verkeerssituatie.
De wegwerkzaamheden aan de randweg duurden vier jaar, een jaar korter
dan gepland.
Als onderaannemer van de combinatie Mourik Besix was Vialis op
knooppunt Ekkersrijt verantwoordelijk voor het Dynamisch Verkeers
Management (DVM)-systeem (onder andere 22 wegkantstations, 8
detectorstations, 71 signaalgevers, 228 lussen, 54 panelen aan
bebording, 10 kilometer glasvezelkabel) en de levering van de Openbare
verlichting op het knooppunt Ekkersrijt (zoals 383 lichtmasten en 4
voedingskasten met dimbesturing).
De randweg Eindhoven maakt deel uit van het veel grotere A2-project.
Van Amsterdam tot en met Maastricht verbreedt Rijkswaterstaat de
Noord-Zuid-verbinding. Op sommige plekken, bijvoorbeeld tussen
Amsterdam en Utrecht, wordt de weg tien banen breed.