Unicef
Toeristische sector in Zuid-Afrika tekent gedragscode om sekstoerisme te
voorkomen
Vlak voor de start van het WK voetbal hebben topmanagers uit de
Zuid-Afrikaanse toeristische sector een gedragscode ondertekend met
betrekking tot de bescherming van kinderen. UNICEF is hier zeer
verheugd over.
06 november 2010, Johannesburg
"De medewerking van de reis- en toerismebranche is essentieel in de
strijd om seksuele exploitatie van kinderen uit te bannen.", aldus
UNICEF-medewerkster Aida Girma. Bedrijven die de code afgelopen week
ondertekend hebben, zijn onder meer AVIS, Hertz, Budget, Europcar, Sun
International, Radisson en Protea Hotels en Tourvest.
Bij het woord 'sekstoerisme' denken de meeste mensen niet meteen aan
Zuid-Afrika. Toch zijn er in het land tienduizenden kinderen die worden
blootgesteld aan seksuele en andere vormen van uitbuiting. De
belangrijkste oorzaken hiervan zijn armoede en de grote verschillen
tussen arm en rijk.
Een rode kaart voor uitbuiting van kinderen
De ondertekening van de gedragscode houdt verband met de nationale
communicatiecampagne 'Let's Give a Red Card to Child Exploitation'. Met
deze campagne wil UNICEF kinderen in Zuid-Afrika beschermen tijdens en
na het WK. Tienduizenden bezoekers vinden in hun hotelkamers en
huurauto's informatie over kinderbescherming.