Rijksoverheid
Datum 11 juni 2010
Verslag VTE-Raad (Telecom en Energie) 31 mei jl. te Brussel
Hierbij bied ik u het verslag aan van de VTE-Raad (Telecom en Energie), die op
31 mei jl. bijeenkwam in Brussel. Nederland werd vertegenwoordigd door de
minister van Economische Zaken.
Tijdens het gedeelte over telecom heeft de Raad conclusies aangenomen over de
Europese digitale agenda.
Tijdens het gedeelte over energie heeft het voorzitterschap de Raad geïnformeerd
over de voortgang van de conceptverordening leveringszekerheid aardgas. Voorts
heeft de Commissie de Raad geïnformeerd over de nationale kwantitatieve
invulling van de Europese doelstelling op het terrein van energiebesparing en
heeft over dit onderwerp een gedachtewisseling plaatsgevonden. Daarnaast is in
de Raad gesproken over de Europese energiestrategie voor de periode 2011-2020,
waarbij tevens raadsconclusies zijn aangenomen. Voorts hebben het
voorzitterschap en de Commissie de Raad geïnformeerd over ontwikkelingen
aangaande internationale energierelaties.
Een uitgebreid verslag van de Raad vindt u in de bijlage bij deze brief. De
eerstvolgende formele VTE-Raad vindt plaats op 15 oktober 2010. De
eerstvolgende informele Energieraad vindt plaats op 6 en 7 september 2010.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
BIJLAGE VERSLAG VTE-RAAD (TELECOM EN ENERGIE) VAN 31 MEI 2010
VTE-Raad (Telecom)
De Europese Digitale agenda
Raadsconclusies en gedachtewisseling
Het voorzitterschap benadrukte het belang van ICT voor groei en banen. De
digitale agenda van de Commissie geeft goed aan welke acties nodig zijn om de
kansen van meer en effectiever ICT-gebruik te verzilveren. Het voorzitterschap
verzocht lidstaten in het kader van de digitale agenda ook in te gaan op het idee
van een Europese code over de rechten van gebruikers van elektronische
communicatiediensten (een `digitale code').
De Commissie, bij monde van Commissaris Kroes, onderstreepte het belang van
dit actieplan, als één van de hoofdelementen van de Europa2020-strategie. ICT
beïnvloedt elk deel van het leven en werk van een ieder. Geen van de belangrijke
uitdagingen voor de toekomst - zorg, vergrijzing, milieu - kan zonder ICT-
component opgelost worden. ICT-gebruik in de EU is nog altijd significant minder
dan in de VS. Dit leidt tot een kloof op het terrein van productiviteit en
economische groei. Als grote uitdagingen benoemde Kroes ondermeer snel
internet. De EU is de grootste breedbandmarkt ter wereld, maar internet is nog
steeds veel te langzaam. In Korea is internet bijvoorbeeld 100 keer sneller dan in
de EU. Ook noemde zij het creëren van een digitale interne markt als belangrijke
uitdaging. Zo'n 54% van de consumenten koopt via internet, maar slechts 22%
daarvan koopt in het buitenland. Ook zijn er grote verschillen tussen lidstaten als
het gaat om internetgebruik. Zo gaat in Nederland 80% van de bankzaken via
internet, terwijl dat in Roemenië en Bulgarije nog geen 5% is. Tot slot benadrukte
Commissaris kroes dat de presentatie van de digitale agenda slechts het begin is,
en zal worden gevolgd door zo'n 100 concrete voorstellen, die zo snel mogelijk
moeten worden geïmplementeerd.
Lidstaten spraken unaniem steun uit voor de digitale agenda van de Commissie.
Ook werd brede steun uitgesproken voor de raadsconclusies, die de prioriteiten uit
de digitale agenda onderschrijven. Veel lidstaten pleitten voor het creëren van een
daadwerkelijke digitale interne markt. Door de huidige versnippering van de
interne markt hebben Europese bedrijven een te kleine thuismarkt, wat hun
groeikansen ontneemt. Als belangrijkste uitdagingen op dit terrein werden
auteursrechten en consumentenrechten genoemd. Nederland benadrukte het
belang van nieuwe innovatieve businessmodellen door bedrijven, om de strijd
tegen piraterij effectief aan te kunnen gaan. Ook pleitte Nederland voor
aanpassing van het auteursrecht aan het digitale tijdperk.
Daarnaast werd het belang van snel internet breed onderkend. Lidstaten
benadrukten het belang van investeringen in supersnel internet, op een
concurrerende manier. Nederland sprak steun uit voor het stellen van
doelstellingen voor breedband op EU-niveau, maar wees tegelijkertijd op het
belang om de doelstellingen flexibel en technologieneutraal in te vullen, rekening
houdend met de verschillende startposities van de lidstaten.
Enkele lidstaten pleitten voor betere interoperabiliteit van diensten en
toepassingen. Nederland deed een dringende oproep om bij de uitwerking van de
digitale agenda het overheidsbeleid voor volledig open standaarden expliciet te
maken, en kreeg hiervoor bijval van enkele lidstaten. Commissaris Kroes
verzekerde dat zij zich volledig inzet voor interoperabiliteit en open standaarden.
Zij gaf aan dat het niet hierbij zozeer gaat om definities of terminologie, maar om
actie ten behoeve van betere interoperabiliteit.
Voorts vroegen enkele lidstaten aandacht voor het belang van het
concurrentievermogen van de ICT-sector in de EU: er zou wat gedaan moeten
worden aan het feit dat momenteel ICT-apparatuur veelal uit Azië komt, en ICT-
toepassingen uit de VS. Ook benadrukten veel lidstaten het belang van meer
veiligheid en vertrouwen, ondermeer op het punt van bescherming van privacy en
persoonsgegevens.
Tot slot spraken lidstaten brede steun uit voor een `digitale code', waarbij de
rechten van digitale consumenten op een toegankelijke en eenvoudige wijze
worden weergegeven. Veel lidstaten benadrukten in dit kader dat een dergelijke
code geen wetgevend karakter mag hebben: het moet gaan om bestaande
rechten en mag geen nieuwe rechten introduceren. Nederland gaf aan dat een
code alleen zal werken als consumenten overal in de EU dezelfde rechten hebben
en riep op dit mee te nemen bij de herziening van het consumentenacquis.
VTE-RAAD (ENERGIE)
Leveringszekerheid Aardgas
Informatie van het Voorzitterschap over de stand van zaken
Het voorzitterschap informeerde de Raad over de voortgang met betrekking tot
het voorstel voor de Verordening leveringszekerheid aardgas aan de hand van een
voortgangsverslag. Het voorzitterschap streeft naar een akkoord met het
Europees Parlement in eerste lezing. Inmiddels is tweemaal gesproken met het
Europees Parlement over de verordening en zullen op 2 en 22 juni informele
trilogen plaatsvinden. De onderhandelingen spitsen zich toe op de definitie van
beschermde klanten en de rol van de Commissie. De Europese Commissie hoopt
nog onder het Spaanse voorzitterschap met het Europees Parlement tot
overeenstemming te komen.
Ofschoon tijdens dit agendapunt geen gedachtewisseling was voorzien,
intervenieerde een beperkt aantal landen, waaronder Nederland. Nederland vroeg
allereerst aandacht voor de verdeling van taken en bevoegdheden van de
Commissie versus die van de Raad bij het afkondigen van een noodtoestand. De
huidige versie van de conceptverordening legt het initiatief tot het uitroepen van
een crisis bij lidstaten doordat de Commissie alleen op verzoek van de Bevoegde
Autoriteit van een lidstaat een regionale of Europese energiecrisis kan uitroepen.
Nederland acht deze rol voor lidstaten van groot belang, mede gezien het politieke
signaal dat uitgaat van het uitroepen van een Europese crisis.
Ten aanzien van investeringen in de gasinfrastructuur heeft Nederland
onderstreept dat voorkomen moet worden dat de verordening leidt tot
overheidsinvesteringen die marktverstorend werken. Tot slot is door Nederland
benadrukt dat de verordening moet voorzien in voor gasondernemingen duidelijke
en werkbare verplichtingen tot het nemen van maatregelen om de gasvoorziening
van beschermde klanten veilig te stellen. Alleen door precies vast te stellen wat er
van welke marktpartijen wordt verwacht, wordt onduidelijkheid voorkomen. Dat
betekent ook dat de beoogde leveringsstandaard duidelijk afgebakende
verplichtingen moet bevatten.
Bij de interventies van een beperkt aantal andere lidstaten werd ingegaan op de
definitie van beschermde klanten en bovengenoemde bevoegdheidsverdeling
tussen de Commissie en de Raad/lidstaten. Sommige lidstaten willen een
beperking van de definitie van beschermde klanten om een gelijkwaardig
beschermingsniveau binnen de EU te garanderen, terwijl andere lidstaten juist
pleiten voor de huidige, ruimere definitie waardoor niet alleen huishoudens
verbonden aan een gasdistributienetwerk onder de definitie vallen, maar ook
andere specifieke groepen, zoals stadsverwarmingcentrales die gas leveren aan
huishoudens voor zover deze centrales niet kunnen overschakelen op andere
energiebronnen en verbonden zijn aan een gasdistributie of transmissienetwerk.
Nationale invulling Europese doelstelling energiebesparing
Informatie van de Commissie en gedachtewisseling
De Commissie gaf een toelichting op de dialoog met lidstaten over de nationale
energiebesparingsdoelstellingen in het kader van de Europa2020-strategie. Voor
het behalen van de indicatieve Europese doelstelling is invulling met nationale
doelstellingen essentieel aldus de Commissie. Hierbij gaf de Commissie te kennen
zich nu terughoudend te zullen opstellen maar indien nodig met nieuwe
voorstellen te zullen komen teneinde de Europese doelstelling te bereiken. De
Commissie onderstreepte in dit kader het belang van het in kaart brengen van de
nationale doelen en tussentijdse rapportages. Hiertoe moet een
gemeenschappelijke methodiek worden vastgesteld die bepalend is voor de
zwaarte van de opgave die de EU zich stelt. Het EU-doel moet eerlijk en
begrijpelijk zijn en geen bedreiging vormen voor concurrentiekracht.
Diverse lidstaten benadrukten in hun interventies de vrijheid te willen behouden
om op nationaal niveau invulling te geven aan de Europese doelstelling en geen
juridisch bindende Europese energiebesparingsdoelstelling voor te staan. In dit
kader wezen verschillende lidstaten op het belang van het behoud van de
Europese concurrentiepositie en pleitten voor realistische nationale doelen. Voorts
benadrukte een aantal lidstaten dat bij het vaststellen van de nationale doelen
rekening gehouden moet worden met specifieke nationale kenmerken, zoals reeds
eerder gerealiseerde energiebesparing, lager energieverbruik dan andere EU-
lidstaten of het fungeren als transitluchthaven.
Energiestrategie 2011-2020
Raadconclusies en gedachtewisseling
De Commissie gaf een toelichting op haar in aanloop van de Raad gepubliceerde
tussenrapport `Towards a New Energy Strategy for Europe'. Dit rapport wordt
tevens gebruikt voor een schriftelijke consultatie die inmiddels is begonnen. Naast
het belang dat de Commissie hecht aan implementatie van bestaande wetgeving
en ontwikkeling van duurzame technologie, zal zij in de strategie de nadruk
leggen op infrastructuur vanwege de cruciale rol daarvan voor alle doelen van het
energiebeleid; voltooiing van de interne energiemarkt, grootschaliger toepassing
van duurzame energie en voorzieningszekerheid. Regelgeving, in het bijzonder
implementatie van het derde pakket, gaat daarbij een belangrijke rol spelen.
Voorts zal moeten worden bezien op welke wijze voor de Europese
energievoorzieningszekerheid en solidariteit noodzakelijke infrastructuur kan
worden gerealiseerd indien de markt niet de benodigde investeringen kan doen.
Het tussenrapport van de Commissie kon rekenen op brede steun van lidstaten.
De Raadsconclusies, waarin deze steun tot uitdrukking komt, werden
goedgekeurd. Diverse lidstaten onderschreven het belang van implementatie van
bestaande EU-wetgeving, vooral het derde pakket voor de werking van de interne
markt. Daarnaast waren er diverse pleidooien voor meer middelen voor de
ontwikkeling van duurzame technologieën met een concurrerende prijs en voor
concrete acties op dit gebied. Een aantal lidstaten benadrukte het belang van
nucleaire technologie in de toekomstige energiemix. Verscheidene landen spraken
de wens uit dat van de strategie een impuls zal uitgaan naar een beter
gecoördineerd extern energiebeleid. Voorts benadrukten diverse lidstaten het
belang van een strategie voor de lange termijn, aangezien de op te stellen
strategie slechts de periode tot 2020 zal beslaan.
Ten aanzien van de uitbouw van de energie-infrastructuur legden lidstaten
duidelijk verschillende accenten. Diverse lidstaten benadrukten dat de markt hier
primair voor verantwoordelijk is en dat de regelgeving de juiste prikkels moet
geven. Het derde pakket voorziet in die regelgeving. Een aantal lidstaten stelde
zich voorts kritisch op ten aanzien van meer EU-middelen voor infrastructuur.
De Commissie refereerde in de Raad tot slot kort aan het Commissierapport dat
onlangs verscheen over de benodigde maatregelen voor 30% emissiereductie in
de EU. Volgens de Commissie zou een doel van 30% nu moeilijk af te spreken
zijn, aangezien het de bedoeling is sterker uit de crisis te komen, en de industrie
niet te ondermijnen.
De Commissie wenst in het najaar nog informeel te discussiëren over de strategie,
waarna de strategie behandeld zal worden in de Energieraad van begin december.
De strategie staat daarnaast geagendeerd voor een speciale Europese Raad over
energie begin volgend jaar, waarna in de Voorjaarsraad een actieplan zal
voorliggen.
Internationale energierelaties
Informatie van het voorzitterschap en de Commissie
Het Spaans voorzitterschap gaf een toelichting op de activiteiten die recentelijk
zijn ontplooid in het kader van de Energieraad EU-VS, het Internationaal
Energieforum (IEF) en Euromed. De Commissie gaf aan dat de betrekkingen met
de VS en OPEC op de goede weg zijn, en het informele karakter van het IEF niet
moet veranderen. De top met China in oktober zal energie en klimaat als thema
hebben. Ten aanzien van Rusland merkte de Commissie op dat Rusland van
doorslaggevend belang is voor de levering van gas, maar ook machtspolitiek
bedrijft met gas. Dit vereist eens temeer een gemeenschappelijke en coherente
Europese benadering.
Diversen VTE-Raad (Telecom)
Universele dienst: resultaten publieke consultatie
De Commissie, bij monde van vicevoorzitter Kroes, presenteerde de uitkomsten
van de publieke consultatie over de toekomst van de universele dienst. De
consultatie betrof met name de vraag in hoeverre de universele dienst een rol kan
spelen in het realiseren van de doelstelling `breedband voor iedereen'. De
Commissie gaf aan 150 bijdragen te hebben ontvangen, inclusief van een aantal
lidstaten. Lidstaten zien volgens de Commissie geen noodzaak voor grote
veranderingen in het concept van de universele dienst. Een aantal lidstaten pleiten
voor een algemeen doel voor de toegang van breedband op EU-niveau, terwijl
andere lidstaten van mening zijn dat dit de concurrentie zou verstoren en
investeringen zou hinderen. Marktspelers zijn volgens de Commissie van mening
dat een grote verandering van het concept universele dienst nuttig is, met name
ten aanzien van de financiering. De meeste bedrijven hebben tegelijk twijfels over
het gebruik van de universele dienst, om de doelstelling te bereiken. Bedrijven
zien meer in het gebruik van andere instrumenten, als staatssteun,
structuurfondsen en spectrumbeleid. Consumentenorganisaties zien de universele
dienst wel als een belangrijk instrument op EU-niveau om breedband of supersnel
internet voor iedereen te realiseren. De Commissie gaf aan in september een
rapport over de uitkomsten en verdere stappen te willen presenteren.
Voortgangsrapport interne markt voor elektronische communicaties (15e rapport)
De Commissie, bij monde van vicevoorzitter Kroes, presenteerde het 15e
voortgangsrapport over de interne markt voor elektronische
communicatiediensten. Het rapport laat volgens de Commissie zien dat er nog
veel moet gebeuren voordat consumenten kunnen profiteren van een
daadwerkelijke interne markt. Markten zijn te vaak op inconsistente wijze
gereguleerd, wat leidt tot grote prijsverschillen tussen lidstaten die niet gebaseerd
zijn op specifieke nationale karakteristieken. De Commissie pleitte voorts voor
volledig onafhankelijke toezichthouders, en een goed functionerend BEREC (het
nieuwe Europese orgaan van toezichthouders in de elektronische
communicatiesector).
Europees digitaal concurrentievermogen
De Commissie, bij monde van vicevoorzitter Kroes, gaf een korte toelichting op
het rapport over het digitale concurrentievermogen van de EU. In het rapport
worden recente ICT ontwikkelingen in de EU en de lidstaten geanalyseerd. Het
rapport vormt de basis voor de vormgeving van de digitale agenda, en zal tevens
dienen als basis voor een scoreboard voor de digitale agenda.
Ministeriële bijeenkomst EU Latijns Amerika
Het voorzitterschap gaf een korte terugkoppeling van de ministeriële bijeenkomst
met Latijns Amerika over de informatiemaatschappij. Tijdens de bijeenkomst is
een verklaring aangenomen met de belangrijkste conclusies van de bijeenkomst.
Hierin wordt het belang benadrukt van ICT voor groei, sociale inclusie, banen, en
kwaliteit van leven. Ook wordt onderstreept dat ICT een integraal onderdeel moet
zijn van de dialoog tussen beide regio's en dat samenwerking op dit terrein verder
kan worden versterkt.
Programma Belgisch voorzitterschap
Het aankomend Belgisch voorzitterschap gaf aan in de Raad van december de
volgende voorstellen te zullen behandelen:
- Het Europees Spectrum programma
- Veiligheid netwerken: verordening voor de verlenging en de versterking van
het mandaat van ENISA, het Europees agentschap voor informatie- en
netwerkveiligheid.
Daarnaast zal tijdens het Belgisch voorzitterschap aandacht zijn voor e-
governement en identificatie, de Europese breedbandstrategie en de tussentijdse
evaluatie van de roaming verordening.
Diversen VTE-Raad (Energie)
Energieprojecten Europees economisch herstelplan
Onder dit agendapunt gaven voorzitterschap en Commissie een toelichting op o.a.
de aanpassing van de verordening energieprojecten in het kader van het Europees
economisch herstelplan. Een nieuw financieel instrument is nodig om de niet-
gecommitteerde middelen van tenminste 114 miljoen euro alsnog te kunnen
besteden. De Commissie denkt aan projecten met gemeenten op het gebied van
energie-efficiënte en hernieuwbare energie.
Trans-Europese netwerken (TEN-E)
De Commissie gaf een korte uitleg bij het in aanloop naar de VTE-Raad
gepubliceerde Commissierapport over de voortgang van de realisatie van de
trans-Europese netwerken (TEN-E) in de periode 2007-2009. Hierbij gaf de
Commissie aan dat 58 projecten zijn goedgekeurd en de uitvoering op schema
ligt. In het voorjaar van 2011 zal de Commissie een voorstel publiceren voor een
nieuw TEN-E instrument.
Baltische Energiemarkt interconnectieplan
De Commissie informeerde de Raad kort over het Baltische Energiemarkt
interconnectieplan waarmee een volledig functionerende energiemarkt in het
Oostzeegebied zal worden opgezet. De eerste fase is inmiddels afgerond en de
ontwikkeling van de elektriciteitsinfrastructuur ligt op schema.
Olieramp Golf van Mexico
Ten aanzien van de olieramp in de Golf van Mexico gaf de Commissie aan dat ook
Europa veel ruwe olie op zee produceert. De uitdagingen in Europa zijn kleiner,
maar preventie blijft van groot belang. De EU-wetgeving biedt een kader voor
veiligheidsmaatregelen, maar de Commissie onderzoekt of dit kader voldoende
toegerust is. Voorts worden bedrijven en toezichthouders momenteel door de
Commissie ondervraagd over de veiligheidsmaatregelen. Tijdens de volgende
Energieraad zullen lidstaten worden geïnformeerd over deze inventarisatie.
Programma Belgisch voorzitterschap
Het aankomende Belgische voorzitterschap noemde vijf prioriteiten voor de
tweede helft van 2010: de nieuwe energiestrategie 2011-2020, het
infrastructuurpakket, de Energie Routekaart 2050, de positie van consumenten op
de energiemarkt na 10 jaar liberalisering van de energiemarkt, en het energie-
efficiëntie actieplan.