Blauw Research
---
Werkgevers krijgen een onvoldoende voor hulp bij slim werken.
Amsterdam, 11 juni 2010 - Slim werken (onafhankelijk van plaats en
tijd) en slim reizen, gebeurt minder dan werknemers willen en kunnen.
Volgens een onderzoek van Blauw Research in opdracht van de Task Force
Mobiliteitsmanagement (TFMM) ervaren zowel werkgevers, werknemers als
direct leidinggevenden drempels waar ze maar moeilijk overheen stappen.
Het onderzoekt toont aan dat gemiddeld 44% van de werknemers al wel
eens slim reist en werkt maar dat ruim een derde van alle ondervraagden
dit (vaker) wil gaan doen.
De meeste werknemers ervaren onvoldoende ondersteuning van hun
werkgever bij slim reizen en slim werken. Daarom krijgen de werkgevers
hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van 5,2. Slechts 29% geeft zijn
werkgever een 6 of hoger.
Toch zijn de voordelen van slim werken en reizen voor werkgevers en
werknemers niet te ontkennen. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat
degenen die regelmatig op afstand of thuis werken daardoor maandelijks
maar liefst gemiddeld bijna 600 kilometer minder in de spits reizen. De
reistijd die op deze manier wordt bespaard, wordt voor 34% aan het werk
besteed. Ook leidt de mogelijkheid om onafhankelijk van plaats en tijd
te werken tot een hogere tevredenheid onder werknemers. En tevreden
medewerkers bevelen hun bedrijf eerder aan als werkgever en
zakenpartner. Voor 38% van de ondervraagden is de mogelijkheid om thuis
of onderweg te werken een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Een
bedrijf met een actief mobiliteitsbeleid voor heeft, wordt dus gezien
als een aantrekkelijke werkgever.
Om werknemers en werkgevers over de drempel te helpen moeten ingesleten
patronen op de werkvloer worden doorbroken. Zowel bij werkgevers en
direct leidinggevenden die liever zien dat hun medewerkers van 9 tot 5
achter hun bureau zitten, als bij werknemers die nu nog niet beseffen
dat slimmer werken tot de mogelijkheden behoort (of er niet over durven
te beginnen uit angst voor negatieve reacties van de leiding of hun
eigen collegas).
TFMM-voorzitter Lodewijk de Waal roept daarom werkgevers op beleid te
vormen en dit uit te dragen op alle niveaus (ook bij Top- en Middle
Management) zodat werknemers zich bewust zijn van de alternatieven en
zich gesteund weten. Daarbij zou voorbeeldgedrag door de werkgever en
leidinggevenden zelf ook helpen. Nu geeft nog maar 7% van het
topmanagement en 17% van de middle managers het goede voorbeeld.
De beste manier om werkgevers in beweging te krijgen is als ze door hun
eigen werknemers worden aangesproken op hun beleid. Hierbij kunnen
Superpromoters onder werknemers het verschil maken. Van de mensen die
zelf regelmatig slim reizen blijkt namelijk 7% superpromoter van slim
werken en reizen te zijn. Dat wil zeggen dat zij hun enthousiasme op
anderen weten over te dragen en anderen over de streep kunnen trekken
met hun eigen positieve ervaringen op het gebied van werk en hun
privéleven. Vervolgens kunnen ook deze geënthousiasmeerde werknemers
hun werkgever aanmoedigen. De afgelopen weken zijn daarom werknemers
met elkaar in contact gebracht in een zogenaamde moderated community.
Op http://www.woonwerkcafe.nl hebben in de afgelopen weken honderden
mensen met elkaar gediscussieerd over slimmer reizen en werken en
elkaar geïnspireerd. Deze site is vanaf vandaag toegankelijk voor
iedereen die geïnteresseerd is in slim werken en slim reizen. Hier is
ook de link naar de vragenlijst van het onderzoek te vinden
http://www.blauw.com/mobiliteitscheck. Wie de vragen online invult,
krijgt inzicht in hoe slim hij zelf reist en in hoeverre hij hierin
wordt ondersteund door uw werkgever. Na het invullen ontvangt hij een
rapport met de resultaten van het TFMM-onderzoek kosteloos per email.
Dit rapport met concrete handreikingen voor werkgevers kan als
hulpmiddel dienen om de discussie, eventueel via de OR of HR, in de
eigen organisatie (verder) op gang te brengen.
Noot voor de redactie,