Stimuleringsfonds voor de Pers
Luit Consultancy BV - Onderzoek nieuwsmarkt.nl
Datum besluit: 07-06-2010
Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie ter hoogte van ¤ 48.000 in de vorm van een uitkering beschikbaar te stellen aan Luit Consultancy BV voor het uitvoeren van een onderzoek naar innovatieve online verdienmodellen voor uitgevers en brandowners.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Peter Luit en Fred Wubbenhorst en is gericht op de vraag hoe redactionele èn commerciële content onder de controle van de mediaconsument gebracht kan worden via webportals en mobiele applicaties, waardoor voor uitgevers en adverteerders een nieuw online verdienmodel ontstaat en teruglopende inkomsten van traditionele printmedia gecompenseerd kunnen worden. Hiertoe worden gesprekken gevoerd met betrokken partijen, waaronder uitgevers, brandowners/adverteerders en ontwikkelaars van CMS ontsluitingen en van mobiele applicaties. Deze gesprekken moeten zicht geven op de huidige ontwikkelingen in de markt met betrekking tot mobiele contentconsumptie. Daarnaast is volgens de initiatiefnemers een veel groter onderzoek noodzakelijk om de behoefte van de consument in kaart te brengen. Bij dit onderzoek zal een hogeschool of universiteit betrokken worden. Daarnaast wil de aanvrager een simulatie- en demo-applicatie laten ontwikkelen om te laten zien hoe een dergelijk nieuw verdienmodel er uit zou kunnen zien.
Het bestuur wees de aanvraag toe op grond van artikel 8.15 van de Mediawet dat de mogelijkheid biedt voor het uitvoeren van een onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel. Het vinden van een online journalistiek verdienmodel is een grote uitdagingen voor de perssector en van belang voor het behoud van de persverscheidenheid. In het voorliggende voorstel wordt onderzoek gedaan naar een vernieuwend verdienmodel en beoogt daarmee een antwoord te geven op de vraag of geld verdiend kan worden met online journalistieke content. De invalshoek die daarvoor gekozen wordt verschilt van andere onderzoeken op dit terrein door ook naar de rol van adverteerders c.q. de commerciële content te kijken. Naar de mening van het bestuur past dit onderzoek derhalve binnen de doelstellingen van het Stimuleringsfonds voor de Pers en zal het de bedrijfstak ten goede komen.