Vrije Universiteit Amsterdam
'Want ik verlang zeer naar de school'
* Startdatum: 11-06-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Want ik verlang zeer naar de school. Twee schoolhoofden en de
dagelijkse gang van zaken bij het openbaar lager onderwijs in
Schoonhoven in de tweede helft van de negentiende eeuw
* Spreker: H.J.C. van Rijlaarsdam
* Promotor: prof.dr. W.Th.M. Frijhoff
* Onderdeel: Faculteit der Letteren
* Wetenschapsgebied: Letteren
* Evenementtype: Promotie
Jet Rijlaarsdam beschrijft in haar proefschrift het leven van twee
schoolhoofden en de dagelijkse gang van zaken bij het openbaar lager
onderwijs in Schoonhoven in de tweede helft van de negentiende eeuw.
De onderwijswetten van 1857, 1878 en 1889 waren ingrijpend voor het
onderwijs van de kostschoolhouder Gerrit Hermanus Westbroek
(1823-1899), hoofd van het ULO, en Leendert Akkerhuijs (1837-1919)
hoofd van het LO te Schoonhoven. De gemeente, die financieel
verantwoordelijk was, controleerde met de door haar ingestelde
Commissie van Toezicht de onderwijzers, als gevolg van de wet van 1857
waarbij ambtenaren in dienst van de gemeente zijn. De
districtsschoolopziener en de provincie controleerden namens de
landelijke overheid. Vanaf 1866 kregen alle leerlingen les in een nieuw
gebouw. Er kwamen nieuwe boeken voor meer vakken volgens nieuwe
methoden. Het lesrooster had sinds 1878 een verplichte urentabel en een
boekenlijst.
De meisjes kregen verplicht handwerken, wat ertoe bijdroeg dat
onderwijzeressen een vaste plek kregen. Het toelatingsexamen, verplicht
vanaf 1878, bewerkstelligde een eindniveau op de lagere school. De
kostschool verdween, de groeiende middenklasse leverde nu leerlingen
aan de kleine school. Ook als bestuurders van het Nut, dirigent en
organisatoren van vaderlandslievende en Oranje- festiviteiten droegen
de hoofden aan de volksontwikkeling bij. De onderwijzers werden in de
jaren negentig mondiger, zij stelden de onderwijsinhoud ter discussie.
In Ammerstol en Bergambacht, vlakbij Schoonhoven gelegen, was eveneens
een toename van leerlingen en de onderwijsinhoudelijke verandering
waarbij het verwerven van kennis centraal stond was daar ook
toonaangevend.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam