Advertenties op verschillende plekken geeft consument goed gevoel over merk
Promotie Communicatiewetenschap
donderdag 10 juni, 12.00 uur
Merken zoals Coca Cola, Philips en Volkswagen maken steeds meer gebruik van websites om te communiceren met consumenten. Hilde Voorveld onderzocht de factoren die bijdragen aan het succes van deze nieuwe marketingcommunicatie aanpak. Het blijkt dat de interactiviteit van websites een belangrijke succesfactor is. Uit het onderzoek komt naar voren dat het bij het succes van interactiviteit niet zozeer gaat om de objectieve mate van interactiviteit, maar om de uniekheid van de interactieve functies op websites. Daarnaast toont Voorveld aan dat campagnes waarin naast websites ook traditionele media (bijvoorbeeld tv-commercials) worden ingezet effectiever zijn dan campagnes waarin slechts één medium -alleen tv of alleen websites - wordt ingezet. Dit komt doordat reclame in het eerste medium interesse wekt voor de reclame in het tweede medium waardoor die met meer aandacht wordt bekeken. Ook gelooft de consument dat een merk goed is louter en alleen al vanwege het feit dat hij de reclame in meerdere - ogenschijnlijk onafhankelijke - bronnen tegenkomt. Ook concludeert Voorveld dat de volgorde waarin media in een campagne worden ingezet belangrijk is. Wanneer consumenten zich weinig betrokken voelen bij een product of merk is er een traditioneel medium nodig om interesse en motivatie op te wekken om actief informatie te zoeken op een website. Voorveld toont dus aan dat advertenties in traditionele media nog steeds nodig zijn om marketingcommunicatiecampagnes effectief te maken.
Mw. H.A.M. Voorveld: Websites in Brand Communication: Interactivity and Cross-Media Effects. Promotor is dhr. prof. dr. P.C. Neijens.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam