Gemeente Leidschendam-Voorburg



* Nieuws 2010

Leidschendam-Voorburg handelt klachten naar tevredenheid klager af

De gemeente Leidschendam-Voorburg werkt continu aan het verbeteren van haar dienstverlening. Onderzoeken wijzen uit dat inwoners de dienstverlening van de gemeente een ruime voldoende geven. Het komt ook voor dat inwoners constateren dat er verbeteringen mogelijk of wenselijk zijn. Die verbeterpunten zijn te herleiden tot drie gebieden. Elk gebied heeft zijn eigen mogelijkheden om verbetersuggesties te doen.

1. Gebreken in de openbare ruimte kunnen worden gemeld bij het Meldpunt Openbare Ruimte.

2. De inhoud van nieuwe beleidsplannen of regelgeving kan worden aangepast door inspraak en afgegeven vergunningen of beslissingen kennen mogelijkheden voor bezwaar en beroep.
3. Onvrede over de manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners kan worden gemeld via de klachtenregeling van de gemeente.

Eigen klachtenregeling
De Algemene wet bestuursrecht regelt de basiseisen van de klachtbehandeling van een gemeente. In aanvulling daarop kent de gemeente Leidschendam-Voorburg haar eigen klachtenregeling. Ook heeft de gemeente een eigen, onafhankelijke klachtencommissie. De meeste klachten worden echter zonder tussenkomst van de klachtencommissie afgehandeld. De gemeente is wettelijk verplicht de schriftelijk ingediende klachten te registreren en elk jaar anoniem te publiceren. In 2009 zijn er 48 schriftelijke klachten ingediend. Ter vergelijk: vorig jaar zijn 46 klachten ingediend. Het merendeel is naar tevredenheid afgehandeld.

In goed overleg
Van de 48 ingediende klachtbrieven zijn er vijf ingetrokken. De overige
43 klachtbrieven, die samen 67 afzonderlijke klachten bevatten, zijn in
2009 en begin 2010 behandeld en afgedaan. De behandelingsduur is gemiddeld iets minder dan zeven weken. De klachten gaan met name over de snelheid van reageren of het niet nakomen van toezeggingen. De meeste klachten zijn in overleg met de vakafdeling afgehandeld. Drie klachten zijn behandeld door de klachtencommissie.

In 2009 heeft de Nationale Ombudsman 13 klachten over onze gemeente ontvangen. In al deze gevallen stelde de ombudsman geen onderzoek in. De klacht had eerst bij de gemeente ingediend moeten worden of betrof een beslissing van de gemeente waarop bezwaar of beroep mogelijk was.

Meer informatie
Meer informatie over de manier waarop de gemeente met klachten omgaat is te vinden in het Digitaal Loket.

Gebreken in de woonomgeving kunnen snel en eenvoudig worden gemeld bij het Meldpunt Openbare Ruimte, ook bereikbaar via telefoonnummer 14070, het nieuwe korte nummer van de gemeente.

Het jaarverslag klachtenbehandeling 2009 ligt vanaf vandaag ter inzage in de Servicecentra.

Lees de pdf-versie van het jaarverslag klachtenbehandeling 2009.