Gemeente Leidschendam-Voorburg
* Nieuws 2010
Leidschendam-Voorburg handelt klachten naar tevredenheid klager af
De gemeente Leidschendam-Voorburg werkt continu aan het verbeteren van
haar dienstverlening. Onderzoeken wijzen uit dat inwoners de
dienstverlening van de gemeente een ruime voldoende geven. Het komt ook
voor dat inwoners constateren dat er verbeteringen mogelijk of
wenselijk zijn. Die verbeterpunten zijn te herleiden tot drie gebieden.
Elk gebied heeft zijn eigen mogelijkheden om verbetersuggesties te
doen.
1. Gebreken in de openbare ruimte kunnen worden gemeld bij het
Meldpunt Openbare Ruimte.
2. De inhoud van nieuwe beleidsplannen of regelgeving kan worden
aangepast door inspraak en afgegeven vergunningen of beslissingen
kennen mogelijkheden voor bezwaar en beroep.
3. Onvrede over de manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners
kan worden gemeld via de klachtenregeling van de gemeente.
Eigen klachtenregeling
De Algemene wet bestuursrecht regelt de basiseisen van de
klachtbehandeling van een gemeente. In aanvulling daarop kent de
gemeente Leidschendam-Voorburg haar eigen klachtenregeling. Ook heeft
de gemeente een eigen, onafhankelijke klachtencommissie. De meeste
klachten worden echter zonder tussenkomst van de klachtencommissie
afgehandeld. De gemeente is wettelijk verplicht de schriftelijk
ingediende klachten te registreren en elk jaar anoniem te publiceren.
In 2009 zijn er 48 schriftelijke klachten ingediend. Ter vergelijk:
vorig jaar zijn 46 klachten ingediend. Het merendeel is naar
tevredenheid afgehandeld.
In goed overleg
Van de 48 ingediende klachtbrieven zijn er vijf ingetrokken. De overige
43 klachtbrieven, die samen 67 afzonderlijke klachten bevatten, zijn in
2009 en begin 2010 behandeld en afgedaan. De behandelingsduur is
gemiddeld iets minder dan zeven weken. De klachten gaan met name over
de snelheid van reageren of het niet nakomen van toezeggingen. De
meeste klachten zijn in overleg met de vakafdeling afgehandeld. Drie
klachten zijn behandeld door de klachtencommissie.
In 2009 heeft de Nationale Ombudsman 13 klachten over onze gemeente
ontvangen. In al deze gevallen stelde de ombudsman geen onderzoek in.
De klacht had eerst bij de gemeente ingediend moeten worden of betrof
een beslissing van de gemeente waarop bezwaar of beroep mogelijk was.
Meer informatie
Meer informatie over de manier waarop de gemeente met klachten omgaat
is te vinden in het Digitaal Loket.
Gebreken in de woonomgeving kunnen snel en eenvoudig worden gemeld bij
het Meldpunt Openbare Ruimte, ook bereikbaar via telefoonnummer 14070,
het nieuwe korte nummer van de gemeente.
Het jaarverslag klachtenbehandeling 2009 ligt vanaf vandaag ter inzage
in de Servicecentra.
Lees de pdf-versie van het jaarverslag klachtenbehandeling 2009.