Afsluiting Ulenpas
De Ulenpas in Eindhoven wordt afgesloten door middel van een bussluis.
Dit heeft het college van B&W afgelopen dinsdag besloten.
Er is gekozen voor de afsluiting naar aanleiding van het
kentekenonderzoek dat heeft uitgewezen dat in de ochtendspits 71% en in
de avondspits 72% van het verkeer dat onder het viaduct doorrijdt
doorgaand verkeer is (herkomst buiten de wijk, bestemming buiten de
wijk). Afsluiten van de weg betekent een 100 % afname van het verkeer
op de Ulenpas, en 50% afname op de Lichtenberg.
Daarnaast zal het afsluiten van de Ulenpas bijdragen aan de verbetering
van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de wijk. Veel
automobilisten gebruiken de wijk als sluiproute om de verkeersdruk op
de Meerveldhovenseweg te mijden.
In de afweging van het college om de Ulenpas af te sluiten is ook
meegenomen dat de weg nooit bedoeld is als ontsluitingsweg en ook niet
nodig is voor de ontsluiting. De omrijdtijd is minimaal nu de
werkzaamheden aan de randweg N2 afgerond zijn. In de toekomst zal de
Meerveldhovenseweg- Karel de Grotelaan voorzien worden van een groene
golf, zodat doorstroming nog beter wordt.
Zoals is afgesproken zal er een jaar na afsluiting een evaluatie
plaatsvinden om te kijken of op andere wegen het sluipverkeer niet is
toegenomen.
Meer informatie:
Raadsinformatiebrief afsluiting Ulenpas
Verkeersbesluit Ulenpas
Politieverklaring Ulenpas
Overzichtstekening Ulenpas
Gemeente Eindhoven