Transparantie en vertrouwen essentieel volgens studie van Atradius
10/06/2010 12:01
PR Newswire
AMSTERDAM, June 10, 2010 /PRNewswire/ --
- Leverancierskrediet kan handel stimuleren
Het doel van de studie van kredietverzekeraar
Atradius 'The future of trade credit' is om na te gaan of bedrijven, na de
economische baisse van de afgelopen twee jaar, nog geneigd zijn om hun
business-to-business klanten leverancierskrediet aan te bieden. Bovendien
bevat de studie aanbevelingen om ervoor te zorgen dat krediet zijn functie
als commerciële motor blijft vervullen.
Op basis van interviews en een onderzoek onder in Europa gevestigde
bedrijven komt Atradius tot de conclusie dat leveranciers en kopers sinds de
crisis minder coulant met elkaar omgaan. Zo gebeurt het dat leveranciers hun
klanten nu soms weigeren op krediet te laten betalen en in plaats daarvan
vooruitbetaling eisen. Aan de andere kant zetten machtige opdrachtgevers hun
leveranciers tegenwoordig onder druk en dwingen langere krediettermijnen af.
Op de vraag naar het toekomstige gebruik van leverancierskrediet, is men
het over eens dat dit moet toenemen om het vertrouwen tussen leverancier en
koper te herstellen, en om bedrijven die moeite hebben om bankfinanciering te
krijgen meer tijd te gunnen om hun rekeningen te betalen.
Nu er maar beperkt krediet voorhanden is, is het voorzien van
krediettermijnen aan afnemers - soms onder soepelere voorwaarden - een aspect
dat aan belang heeft gewonnen. Kredietverzekering kan hierbij stimulerend
werken, doordat opdrachtgevers dan sneller geneigd zijn hun afnemers
krediettermijnen toe te staan. De white paper van Atradius dringt er bij
bedrijven op aan krediet als een instrument te zien dat aan weerszijden tot
commercieel succes leidt. Het stelt vragen bij leveranciers die contante
betaling eisen en/of machtige opdrachtgevers die op langere krediettermijnen
staan en zo hun leveranciers in een lastig financieel parket brengen. Verder
wordt bedrijven geadviseerd zo open mogelijk te zijn over hun financiële
positie en toekomstige plannen. Zo kan de kredietverzekeraar zijn bijdrage
leveren bij de totstandkoming van succesvolle handelstransacties.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral het Midden-en Klein Bedrijf erg
gevoelig is voor veranderende kredietvoorwaarden die hun cashflow in gevaar
zouden kunnen brengen, omdat zij in vergelijking met hun grotere concurrenten
minder kapitaal ter beschikking hebben en niet zo snel op bankfinanciering
kunnen rekenen. De white paper bepleit bij banken dan ook dat zij
bedrijfsleningen opnieuw zouden gaan zien als een mogelijkheid om winst te
genereren, eerder dan een risico dat zij lopen.
Atradius Chief Executive Isidoro Unda denkt het volgende bij de
bevindingen van de whitepaper:
"De wereldwijde economie is altijd een zaak van pieken en dalen, maar de
malaise van de laatste twee jaar heeft het natuurlijke ritme van
leverancierskrediet verstoord. Commercieel kan men slechts successen boeken
als er tussen leverancier en opdrachtgever vertrouwen heerst, geruggensteund
door redelijke credit managementprocessen. Dit veronderstelt flexibiliteit om
zich aan veranderende omstandigheden aan te passen, en eerlijkheid en
openheid tussen alle betrokkenen bij de transactie, zoals leverancier, koper,
bank en kredietverzekeraar. Bedrijven die zich aan deze beginselen hebben
gehouden, zijn doorgaans sterker uit de crisis gekomen, terwijl daar waar men
de escalerende handelsrisico's niet wilde erkennen nu slechter af is."
De white paper kunt u downloaden op http://www.atradius.nl en
http://www.atradius.com
Over Atradius
AMSTERDAM, June 10, 2010 /PRNewswire/ --
Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten
van 1,7 miljard euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent.
Het bedrijf verzekert handel tegen het risico van wanbetaling en biedt tal
van producten, variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.500
medewerkers en 160 kantoren in 42 landen, heeft Atradius toegang tot
kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis waarvan
22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden.
http://www.atradius.com
Voor meer informatie, Atradius Corporate Communications & Marketing, Christine Gerryn, Tel. +31(0)20-553-2047, E-mail: christine.gerryn@atradius.com
-