Nederlandse Vereniging van Journalisten
NVJ Plan van Aanpak 2010
donderdag 10 juni 2010 | Bijlage bij Agendapunt 5
Het jaar 2010 staat voor ons in het teken van het uitzetten een nieuwe
strategische lijn voor de NVJ in de komende jaren.
Dit plan van aanpak 2010 geeft daarbij een eerste aanzet voor de
richting , die we willen inzetten: een sterke NVJ met een scherp
profiel, duidelijk opkomend voor de unieke waarde van het
journalistieke vak en de essentiële voorwaarden, die daarvoor nodig
zijn op; ideëel, collectief en individueel niveau.
Ideëel denken we aan persvrijheid, veilig werken, mediabeleid,
kwaliteitszorg en auteursrechten.
Collectief gaat het om een sterk, en goed samenhangend collectieve
belangenbehartigingbeleid.
En individueel om een breed beschikbaar optimaal pakket aan diensten en
services, dat -net als Villamedia magazine, ook toegankelijk moet
worden voor anderen dan NVJ-leden.
We streven ernaar om de organisatie langs deze lijnen in te gaan
richten en het is logisch om dit te vertalen in een plan van aanpak
conform deze opzet.
I Ideëel
1. Kwaliteitszorg en innovatie
Als beroepsvereniging voelt de NVJ een verantwoordelijkheid om de
kwaliteit van de beroepsuitoefening hoog te houden. Dat begint al op de
opleidingen, waar de aankomende journalisten de regels van het vak
geleerd krijgen. Ook via een actieve steun aan zelfregulering en
ontwikkeling van de journalistieke ethiek via Stichting Mediadebat en
de Raad voor de Journalistiek dragen wij daaraan bij.
Tenslotte heeft de NVJ zich voorgenomen op de hieronder uitgewerkte
onderwerpen een kennisbank te ontwikkelen, die ervoor zorgt dat alle in
huis aanwezige kennis op ideële onderwerpen, goed ontsloten kan worden.
1.1 Innovatieve projecten journalistiek
Onder de titel "Recepten voor de toekomst" is in januari 2010 een
debat/bijeenkomstenreeks van start gegaan, waarin vakgenoten
geïnspireerd worden om met innovaties binnen hun redacties of
freelance-praktijk aan de slag te gaan.
Via laagdrempelige bijeenkomsten worden dit jaar en volgend jaar
innovatieve vormen van (redactioneel) werken overgebracht. In januari
werd de eerste bijeenkomst van dit jaar gehouden, in het najaar volgen
nog 3 bijeenkomsten, begeleid door een speciale site/ groep op de
community. Dit project wordt gesteund door het Stimuleringsfonds voor
de Pers.
1.2 Journalistiek arbeidsmarkt-onderzoek
In 2010 zal de NVJ (eerder gehouden in 2008) een enquête herhalen onder
alumni en hoofdredacties, om te bepalen hoe goed opleiding en praktijk
op elkaar aansluiten en welke effecten de toename van aantallen
journalistieke opleidingen en studenten heeft op de arbeidsmarktkansen.
Het voornemen van de NVJ in het PvA 2009 om de noodzakelijke
kerncompetenties voor (nieuwe) journalisten in beeld te brengen, gelet
op de snel veranderende mediamarkt van professionals, is opgepakt door
de journalistieke opleidingen, die, ondersteund door het
Stimuleringsfonds, op dit moment onderzoek daarnaar doen.
Eerste resultaten worden in het najaar verwacht. NVJ en Genootschap
zijn gevraagd in een begeleidingscommissie plaats te nemen.
1.3 Zelfregulering
De NVJ ondersteunt het nieuwe beleidsplan van de Raad voor de
Journalistiek, dat o.a. met hulp van een startbijdrage van 150.000 euro
per jaar voor de komende drie jaar ervoor moet zorgen dat de positie
van de Raad verder wordt geprofessionaliseerd.
Tegelijkertijd hebben we moeten constateren dat de steun uit de sector
voor Stichting Mediadebat zodanig is afgenomen, dat het niet zinvol
lijkt om dit initiatief zelfstandig voort te zetten.
Omdat de behoefte aan debat over het vak en verantwoording aan het
publiek noodzakelijk blijven, denk aan de recente discussie rondom
omgang met jonge slachtoffers bij de Vliegramp in Tripoli, is het de
intentie van de NVJ om ervoor zorg te dragen dat de doelen van
Mediadebat opgepakt worden door NVJ, vakblad en site Villamedia en door
een breder en actiever werkende Raad voor de Journalistiek. Komend jaar
moet duidelijk worden of dit succesvol te realiseren is. De NVJ zal
zich, mede om deze reden, actiever met de Raad gaan bemoeien.
2.NVJ mediabeleid
Met de kabinetsformatie voor de deur zal de NVJ haar succesvol
opgepakte aanbevelingen voor steun aan de mediasector verder inkleuren.
Toch is er reden voor zorg, die we duidelijk zullen moeten adresseren.
Onze inzet is succesvol opgepakt, omdat na jaren van louter aandacht
voor de publieke omroep, in 2009 eindelijk ook middelen loskwamen voor
jonge journalisten en innovatie voor de andere mediasectoren.
Desondanks blijven de algemene ontwikkelingen zorgelijk omdat in alle
plannen van de politieke partijen voornemens staan om een veelvoud van
de voor steun beschikbaar gestelde bedragen te gaan bezuinigen op de
publieke omroep en een groot deel van de aanbevelingen van de cie.
Brinkman in de la zijn blijven liggen.
Tenslotte is ook het prangende auteursrechtendossier nog geen stap
verder gekomen.
In een brief aan de formateur zal de NVJ haar zorgen op bovengenoemde
punten dan ook aangeven en alternatieven aandragen, al dan niet in
samenwerking met andere mediapartijen of creatieve partners (Platform
Makers)
3. Veiligheid
3.1 Veiligheid internationaal/ Trainingsfonds voor de media
Goed verzekerd, goed voorbereid en met de juiste uitrusting aan het
werk in risicovolle gebieden.
Dat is de inzet van de NVJ voor de collega's die in loondienst of
freelance verslag doen in conflictgebieden.
Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft inmiddels verslag gedaan aan
de minister over de haalbaarheid van een waarborgfonds inzake
verzekering in risicogebieden voor de media. Gelet op de aanzienlijke
daling van premies voor risicogebieden, die via de NVJ aan leden kan
worden aangeboden, is de kern van de aanbeveling veranderd: Niet zozeer
een waarborgfonds, maar eerder een overheidbijdrage beschikbaar stellen
om training, optimale informatie over risicogebieden en debriefing
mogelijk te maken, vormt de kern van het advies. De NVJ onderschrijft
dit advies, dat nog door de Kamer moet worden behandeld.
Indien door de Kamer geaccordeerd zal de NVJ een projectvoorstel
internationale veiligheid indienen. Dat maakt het mogelijk, de
veiligheidstrainingen voor internationaal werkende verslaggevers, die
de NVJ i.s.m. Defensie periodiek aanbiedt, verder uit te bouwen.
3.2 Veiligheid journalisten nationaal / Nieuwe start overleg
politie-justitie-pers
Op basis van de bevindingen van het onderzoek, dat criminoloog prof.
Frank Bovenkerk in opdracht van de NVJ in 2009 hield onder de titel
"Rot op met die Camera" is een agressietraining ontwikkeld, die in 2009
een aantal maal is gehouden, in eerste instantie bij een aantal
regionale omroepen.
In 2010 is de NVJ voornemens om samen met ROOS meer trainingen aan te
bieden, ook voor leidinggevenden, zodat zij maatregelen kunnen treffen
op de werkvloer om onnodige risico's voor verslaggevers te voorkomen.
Verder is dit jaar vervolgonderzoek gedaan door prof. Bovenkerk over de
relatie Politie-Pers, onder de titel, "Stop, Politie!" hetgeen tot
aanbevelingen heeft geleid, die reden zijn om het overleg Politie-Pers
nieuw leven in te blazen.
Na een tweetal bijeenkomsten bij de voorzitter van het college van
PG's, Harm Brouwer, zijn afspraken gemaakt voor een verder periodiek
overleg. Ook het nog immer niet opgeloste C2000-dossier kan daar aan de
orde komen.
Tenslotte zal de NVJ haar eigen meldpunt/ informatievoorziening op de
NVJ-site verder uitbouwen, zodat de incidenten goed in beeld komen en
waar mogelijk ook redacties of individuele journalisten ondersteund
kunnen worden in het aanpakken van geweld of bedreigingen. Het OM heeft
toegezegd ook zelf incidenten waarbij journalisten betrokken zijn te
monitoren.
4. Persvrijheid
4.1 Persvrijheidmonitor
Het door NVJ en Genootschap opgerichte Persvrijheidsfonds heeft eind
2009 het initiatief genomen om de staat van de persvrijheid ook op
nationaal niveau jaarlijks te gaan meten.
Dat heeft geleid tot de presentatie op 3 mei 2010 van de eerste
"Persvrijheidmonitor", onder leiding van professor Wouter Hins.
Deze monitor geeft een beeld van alle rechtszaken, wetgeving en
incidenten/ ontwikkelingen die de persvrijheid in 2009 beïnvloed
hebben.
Deze monitor zal ook in 2010 en 2011 worden voortgezet.
In de monitor wordt speciale aandacht gevraagd voor de WOB en de
bronbescherming.
Deze zaken zullen dan ook door de NVJ in 2010 verder worden opgepakt.
4.2 Bronbescherming:
De NVJ constateert ernstig gebrek aan politieke voortgang op dit
dossier! Heel 2009 heeft het door de NVJ van scherp commentaar
voorziene wetsvoorstel in de kast gelegen.
Naar verluid zou in het voorjaar van 2010 ook de Raad van State een
stevig commentaar hebben gegeven, maar na de val van het Kabinet is ook
dit wetsvoorstel als controversieel in de ijskast gezet.
Teleurstellend, zeker gelet op de inbreuken, die ook weer in 2009 aan
de orde waren. De NVJ zal aandringen op spoedige behandeling (en
aanvulling op de tekst) van het voorstel bij een nieuwe minister.
De NVJ zal in nauwe samenspraak met het Genootschap van
Hoofdredacteuren het wetgevingsproces kritisch blijven volgen en alleen
steun geven aan een definitief wetsvoorstel dat tenminste de
bescherming biedt, die ook in de Europese rechtspraak is vastgesteld.
Tenslotte wordt in de loop van 2010 de uitspraak in de kwestie
Autoweek/ Staat verwacht bij het Europese hof (Hoge Kamer), die kan
zorgen voor positieve jurisprudentie inzake onrechtmatige invallen
/inbeslagnames op redacties.
4.3 Wet openbaarheid Bestuur:
Er zijn meerdere redenen om dit dossier op te pakken, in de
persvrijheidmonitor wordt geconstateerd dat Nederland achterraakt in
Europa, de VNG wil geld gaan vragen voor het verstrekken van
overheidsinformatie, de wettelijke termijnen zijn opgerekt. Er staan
gesprekken met Biza gepland, alsmede wordt er ruimte gemaakt voor
principiële procedures.
4.4 Juridisch zakboek voor journalisten
Eind 2010/ aanvang 2011 zal een eerste juridisch zakboek voor
journalisten het licht zien. Dit initiatief van de NVJ heeft tot doel
om een praktisch handboekje te maken, waarmee journalisten bewust
worden gemaakt van hun rechten en plichten, zodat ze hun werk optimaal
kunnen doen. Arthur Maandag zal het boek schrijven.
4.5 Persvrijheid internationaal:
Op internationaal niveau wordt gewerkt aan een nauwere samenwerking
tussen Press Now en Freevoice, uiteindelijk idealiter uitmondend in één
organisatie, waarin de NVJ volwaardig vertegenwoordigd dient te zijn.
De informatievoorziening over persvrijheid internationaal heeft via
www.persvrijheid.nl een impuls gekregen.
5. Auteursrechten
5.1 Platform Makers:
Eind 2009 is succesvol, mede op initiatief van de NVJ-sectie freelance,
het Platform Makers van start gegaan. Dit initiatief, waar in totaal
bijna 30.000 makers van diverse beroepsorganisaties bij aangesloten
zijn, kan ervoor zorgen dat de makers in de auteursrechtlobby meer
succes kunnen behalen. Er is geld verzameld voor een grote
publiciteitsactie, die na de zomer zal beginnen. Tevens kan dit
platform dienen om branchebreed op te treden tegen de
machtsongelijkheid t.o.v. uitgevers en omroepen en de obstakels weg te
nemen om te komen tot het uitbrengen van adviestarieven.
5.2 Collectief:
De aansluiting van Stichting Nieuwswaarde bij twee grote
verdeelorganisaties op het gebied van tekst (LIRA) en op het gebied van
beeld/foto (Pictoright) is in 2009 gerealiseerd.
In 2010 zal bij LIRA een nieuw aansluitingsformulier worden ontwikkeld
dat beter alle collectieve digitale exploitatiemogelijkheden voor
journalisten dekt.
Onder de vlag van Pictoright is Burafo/Fotografenfederatie volop bezig
om haar primaire doelen te bepalen. De NVJ/NVF zal kritisch beoordelen
of aansluiting bij de federatie in het belang is van haar leden.
5.3 Plagiaatservice:
De in 2008 geïntroduceerde plagiaatservice om digitale
auteursrechtschendingen op te sporen, wordt mondjesmaat gebruikt.
Dit jaar zal beoordeeld worden of deze service kan worden voortgezet,
door haar technisch te koppelen aan de community of vooralsnog wordt
stopgezet.
II. Materieel/ Collectief/ Secties
1. Eén journalistieke CAO
Eerder heeft het NVJ-bestuur de ambitie uitgesproken om te komen tot de
ontwikkeling van één journalistieke CAO voor alle media-sectoren.
Het overeind houden van aparte CAO's binnen mediabedrijven, die
meerdere mediavormen binnen hun bedrijf of zelfs binnen een redactie
verenigen, is op termijn moeilijk houdbaar.
Vanuit het besef dat het streven naar een journalistieke CAO een lange
weg zal zijn, worden binnen de diverse geledingen van de NVJ stappen
gezet op weg naar een dergelijke CAO:
Dit voornemen is verder uitgewerkt in de diverse CAO-akkoorden en in
een project dat in de loop van 2010 van start is gegaan en waarbij de
onderhandelingsdelegaties van alle cao's/ secties zijn betrokken.
2. Secties
Sectie Freelance & NVF
Gezond ondernemerschap zorgt er voor dat freelancers hun journalistieke
taak kunnen volbrengen, nu en in de toekomst. De groeiende groep
freelancers kent andere behoeften dan de leden in dienstverband. De
(basis)behoeften van freelancers, zoals het kunnen bedrijven van
onafhankelijke journalistiek, het verkrijgen van opdrachten
(continuïteit als ondernemer), behoefte aan persoonlijke hulp en advies
op het moment dat het belangrijk is, belangenbehartiging en goede
contacten via een netwerk van vakgenoten, kunnen als geen ander door de
NVJ worden vervuld, maar vereisen een andere aanpak.
De sectie wil, door op freelancers gerichte service te bieden,
zichtbaarheid van de NVJ te vergroten en de verbindende rol als
vereniging te benutten, deze groep zo goed mogelijk van dienst zijn
door zo goed mogelijk in te spelen op deze behoeften .
In de dagelijkse gang van zaken wil de sectie een waardevol
secretariaat zijn voor de besturen NVJ Freelance en NVF en leden.
Heldere en effectieve communicatie met leden en besturen zijn daarom
speerpunt. Intern (binnen de NVJ) en extern wil de sectie het
freelancers-belang constructiever agenderen.
Komend jaar zal de sectie freelance zich richten op een aantal
zichtbare en op korte termijn te ontwikkelen services. Tegelijkertijd
zal er gewerkt worden aan het ontwikkelen van aan te bieden nieuwe
services die op de lange termijn de freelancers blijvend kunnen binden
aan de NVJ en waardoor de groei van de freelance leden door kan gaan.
Meer in concreto zal er in 2010 zal worden gewerkt aan het uitbouwen
van de digitale marktplaats en ontmoetingsplaats voor opdrachtgevers,
freelancers en fotografen. O.a. via de mogelijkheden van de Villamedia
Community. Hiervoor zal, na een update van de ledendatabase en van de
communitytechniek, een campagne plaats hebben waarin opdrachtgevers
benaderd en uitgenodigd worden hun opdrachten te plaatsen. Het reeds
ingezette beleid een fysieke ontmoetingsplaats voor freelancers en
fotografen te zijn zal verder gevolg worden gegeven waardoor een
wederzijds versterkend effect ontstaat met de mogelijkheden online. De
bekende Freelancersdagen en NVF-bijeenkomsten zijn manieren om te
netwerken en kennis te nemen van de diensten en trainingen die de NVJ
aanbiedt.
Bovenstaande vertaalt zich naar de volgende punten van actie en
ambities voor 2010:
service
o Het vergroten van het service aanbod aan freelancers (o.a. juridisch,
fiscaal, bedrijfsadvies, andere vormen van individueel en persoonlijk
advies)
o Concreet toepasbare producten ontwikkelen (bijvoorbeeld
modelcontracten)
o Het uitbouwen van de freelancers trainingen i.s.m. NVJ Academy
o Het onderhandelen van aantrekkelijke freelancers-kortingen bij
kwalitatief goede externe partijen
o Het verbeteren van het online aanbod van freelance-hulp & service
(24-uur per dag)
zichtbaarheid
o Het vergroten van zichtbaarheid als collectief voor freelancers en
als adviesdienst voor het individu
o Het opzetten van een leden wervings-en loyaliteitstructuur
o Het doorontwikkelen van op freelancers gerichte communicatiemiddelen
(o.a. de Freelancers krant, NVJ website, gerichte ledencommunicatie via
ledenbestand, community-communicatie, het benutten van social en
new-media)
verbinden
o Het fysiek verbinden van opdrachtgevers en freelancers (o.a via
bijeenkomsten)
o Het online verbinden van opdrachtgevers en freelancers door het
doorontwikkelen van de freelancers-community naar een aantrekkelijke
marktplaats
o De freelancers belangenbehartiging vergoten (vanuit een
freelancerscollectief)
o Het verbinden van freelancers onderling: leren van elkaar (o.a.
uitbouwen van de bijeenkomsten naar meer intervisiebijeenkomsten,
kwartaalborrels, thema bijeenkomsten)
Sectie Dagblad
Naast een inzet om te komen tot een harmonisering van
arbeidsvoorwaarden, conform de inzet van het project 1 journalistieke
CAO zal de sectie Dagblad in de loop van dit jaar debatten,
bijeenkomsten en onderzoeken uitzetten.
Een eerste debat over wat het rapport van de commissie Brinkman heeft
opgeleverd is op 3 juni gehouden, twee andere regionale debatten over
dit thema volgen na de zomer.
Verder staat een discussie over nieuwe verdienmodellen in de
dagbladsector, in samenhang met het project "ingrediënten voor de
toekomst" op 1 juli a.s op de agenda.
In nauw overleg met de NVJ-Academy wordt een nieuw coachingtraject
ontwikkeld voor individuele journalisten. De dagbladbranche wordt
daarbij in eerste instantie als uitgangspunt genomen, omdat juist daar
door ingrijpende reorganisaties en overnames op de redacties vragen
ontstaan over wel/niet in de journalistiek blijven, toekomstkeuzes,
ambities.
Tenslotte zullen een aantal onderzoeken gestalte krijgen.
Conform de afspraken hierover in de CAO, zal een tevredenheidsonderzoek
naar het functioneren van de beoordelingssystematiek Dagbladen worden
uitgezet
Daarnaast zijn er plannen voor een kwantitatief onderzoek naar titels,
fte's en freelancers binnen de dagbladsector, onder de titel "de stand
van de dagbladjournalistiek 2000 - 2010".
Secties Tijdschriften en Lokale media
In de sectoren Lokale Media en Tijdschriften staat het harmoniseren van
de CAO's centraal.
Deze inzet staat centraal bij de diverse onderhandelingen.
Dit betekent dat de voorstellen pakketten op elkaar worden afgestemd.
De CAO voor huis-aan-Huisbladjournalisten en de CAO voor
Nieuwsbladjournalisten worden door dezelfde onderhandelingsdelegatie
uitonderhandeld. Hetzelfde geldt voor de CAO voor Publieks- en
Opiniebladjournalisten. Met betrekking tot de CAO voor
Vaktijdschriftjournalisten is gekozen voor de integratie met de CAO
Pu/OP. Dit gebeurt ondermeer door de onderliggende
functiewaarderingssysteem/beloningssysteem te integreren.
Overige kernpunten voor komend jaar zijn het initiëren van
instroom/kennismakingsprojecten
en het promoten van het redactiestatuut o.a. door voorlichting te geven
aan Redactieraden.
Het zelfde geldt voor de lokale media. In praktijk zien we dat de
lokale media en de regionale dagbladen steeds meer naar elkaar
toegroeien. Dit betekent dat los van de integratie van de lokale CAO's
ook gekeken moet worden naar de aansluiting met de Dagbladen.
Sectie omroep
De omroep wacht een hectische tijd. Publieke omroepen (landelijk en
regionaal) zullen, daar verschillen de meningen niet over, fors moeten
bezuinigen. Dat kan niet zonder consequenties blijven voor de
journalistiek. Daarnaast hebben de landelijke publieke omroepen
aangegeven zich sterker te willen profileren. Voor de NVJ de uitdaging
scherp in de gaten te houden dat deze profileringsdrang niet ten koste
van de journalistieke onafhankelijkheid gaat.
De verwachting is ook dat door de aanhoudende economische recessie de
advertentie-inkomsten voor de commerciële omroepen achter zullen
blijven. Ook dat zal gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Maar ook
is de tendens dat commerciële omroepen bepaalde doelgroepen verder aan
zich willen binden. Dat gebeurt ook middels nieuws en actualiteiten.
Commercie en journalistiek kan prima samen, maar alles moet helder en
transparant blijven en ook in dit geval mag de commerciële drang en
noodzaak niet ten koste gaan van de journalistieke onafhankelijkheid.
Daar waar (journalistiek) arbeid verdwijnt zal de NVJ in dit jaar fors
inzetten op van-werk-naar-werk-regelingen. Daarbij zal extra aandacht
moeten zijn voor freelancers en werknemers met een tijdelijke
arbeidsovereenkomst; de medewerkers die normaal gesproken geen profijt
hebben van een Sociaal Plan.
In 2010 zullen een aantal CAO's verlopen. Inzet op minimaal
koopkrachtbehoud zal het uitgangspunt zijn. Maar op het gebied van
arbeidsvoorwaarden zal, zeker met het bovenstaande in ogenschouw
nemend, ook veel werk worden gemaakt om afspraken rond mobiliteit te
maken. Behoud van werkgelegenheid en werkdrukverlaging zijn andere
punten van inzet.
De sectie Omroep heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgebouwd in
het organiseren van vakinhoudelijke debatten. Deze debatten zijn zonder
uitzondering goed bezocht. Nog meer dan de voorgaande jaren zal de
sectie Omroep bijeenkomsten in de regio organiseren. Daarbij zal
samenwerking met specifieke media en ander secties binnen de NVJ niet
geschuwd worden.
Ook het komend jaar zal de NVJ Omroep bijeenkomsten voor redactieraden
en ondernemingsraden organiseren en daarmee een platform bieden voor
journalisten binnen de bedrijven. Met de sectie Freelance zal een modus
ontwikkeld worden om ook extra service en netwerk te bieden aan de
omroepfreelancers.
Sectie VIP / Nacht van de Journalistiek
Onder leiding van een nieuwe voorzitter, Evelien Bijlsma, zal de sectie
VIP in 2010 aan de weg timmeren. Naast de summerschool, die samen met
de academy tot stand komt en diverse workshops door het jaar heen, zal
de Nacht van de Journalistiek opnieuw het hoogtepunt van de sectie
worden in 2010. Di jaar zal het accent liggen op arbeidsmarkt en
politieke verslaggeving voor jonge journalisten. De
studenten/starterssectie van de NVJ werkt hard aan een vierde editie
voor september 2010 in Nieuwspoort Den haag. Vip organiseert voorts
minstens ieder kwartaal een activiteit en borrel waarbij veel starters
elkaar, coryfeeën en oude rotten uit het vak kunnen ontmoeten.
III. Individuele services diensten
1. NVJ Academy; Kennisoverdracht, trainingen
De NVJ Academy heeft een volwaardige plaats gekregen in het
servicepakket van de NVJ. Ook dit jaar is een aantal nieuwe cursussen
gestart en zijn succesvolle cursussen herhaald. Het is onze intentie de
Academy-activiteiten verder uit te breiden.
Doelstelling is dat de cursussen, trainingen en colleges een wervende
werking hebben voor niet- leden, en een meerwaarde geven aan de leden.
Leden krijgen met korting of in enkele gevallen exclusief toegang tot
het cursusaanbod.
In het kader van het jonge instroomproject voor dagblad- en
tijdschriftjournalisten is een speciaal cursuspakket/ traineeship
samengesteld voor de jonge instromers. Dit pakket wordt ondersteund
vanuit de Plasterkgelden en zorgt ervoor dat de NVJ 2 × 60 jonge
journalisten gaat trainen.
Op de NVJ-site is een speciale Academy-pagina met een cursusagenda en
het complete aanbod.
2. Juridische dienst
De druk op de juridische afdeling is groot. Door het streven naar
kwaliteit en service kunnen zaken niet blijven liggen en dient ook
piekdrukte snel te worden opgevangen.
Website
De inhoud van de website dient verder te worden uitgebouwd. Er dienen
meer inhoudelijke stukken, voorbeeldbrieven en modellen worden
opgenomen. Ook dient de inhoud goed bijgehouden te worden. De bedoeling
is, dat rechtsgebieden worden verdeeld over de verschillende juristen,
waarbij iedere de verantwoordelijkheid krijgt zijn of haar rechtsgebied
extra scherp in de gaten te houden. Dit zal verder worden uitgewerkt in
overleg met het juristenteam.
Presentaties
De juridische afdeling is bezig met het ontwikkelen van een drietal
standaard PowerPoint presentaties. Die kunnen al naar gelang er
behoefte aan is, aangepast worden. Het betreft: Mediarecht, problemen
waar freelancers tegen aan lopen en een presentatie voor journalistieke
studenten waar alle onderwerpen waar ze mee te maken krijgen behandeld
worden.
Reglement en klachtenregeling
Het dient leden duidelijk te zijn waar zij recht op hebben wanneer zij
lid zijn of worden van de NVJ. Het verdient dan ook aanbeveling dat er
duidelijke regels komen voor de reikwijdte van de rechtsbijstand,
waarbij altijd ruimte dient te blijven voor uitzonderingen. In overleg
met de Algemeen Secretaris zou er een soort reglement opgesteld kunnen
worden, waarnaar kan worden verwezen bij aanmeldingen en
ledenwerfacties.
In genoemd reglement dient ook een klachtenregeling te worden
opgenomen, zodat leden weten hoe ze een eventuele klacht in kunnen
dienen en hoe die behandeld zal worden.
3. Villamedia Uitgeverij
Het eerste jaar als zelfstandige uitgeverij is succesvol verlopen,
alhoewel de financiële resultaten als gevolg van de recessie uiteraard
negatief waren.
Per 1 januari 2009 zijn alle uitgeefactiviteiten verzelfstandigd onder
de aparte rechtspersoon Villamedia bv, e.e.a. onder 100%
aandeelhouderschap van de NVJ. De samenwerking van tijdschrift en
vaksite onder een zakelijke en journalistieke leiding bevalt goed. Het
op elkaar laten aansluiten van de web- en bladtitel per sept. is goed
ontvangen. In het najaar van 2010 zal een uitgeefplan voor de komende
jaren worden vastgesteld.
(zie voor een uitgebreidere toelichting het aparte agenda-punt op de
VR-agenda mei 2009)
3.1 De Journalist-Agenda
Ruim 2500 leden hebben via betaling van een bescheiden bedrag (4 euro)
De Journalist Agenda aangevraagd. Hiermee dragen zij dagelijks een
visitekaartje van de NVJ/ De Journalist met zich mee.
In 2011 zal de agenda worden geprolongeerd.
IV. Organisatie
1. Communicatie met de leden
1.1 Website/ NVJ NU nieuwsbrief
De websites van VillaMedia en NVJ draaien naar tevredenheid. De
aanpassing van de merknaam van het vakblad is positief ontvangen en
heeft gezorgd voor een betere aansluiting tussen site en blad. Ook de
keuze om het NVJ-nieuws uit het vakblad te halen, om zo de
onafhankelijke uitstraling van het blad te realiseren en daarnaast een
maandelijkse NVJ nieuwsbrief te introduceren, is goed ontvangen.
Er wordt dit jaar bekeken of er ook een digitale versie van de NVJ Nu
Nieuwsbrief verzonden kan gaan worden aan de leden die daar prijs op
stellen.
Een voorbeeld van zo'n digitale nieuwsbrief is met de stukken voor de
jaarvergadering meegestuurd.
Daarbij moet goed in ogenschouw worden genomen dat veel leden geen
behoefte hebben aan meer mail-berichten, dus e.e.a. alleen na
uitdrukkelijke keuze hiervoor vanuit de leden.
Via een abonnement op Surveyworld is het erg eenvoudig om digitale
ledenpeilingen over actuele onderwerpen uit te zetten onder
leden(groepen). Ook hiervan een voorbeeld in de jaarvergadering 2010
(`Als ik de baas was van de NVJ") maar ook hier geldt het risico van
mail-moeheid onder onze leden.
1.2 Community
De community van Villamedia en NVJ draait sinds eind 2009. De community
maakt het mogelijk om uitwisseling van informatie tussen leden verder
te optimaliseren, bevat de databases van onze fotografen en freelancers
en heeft inmiddels ruim 3000 leden.
Toch zijn er nog duidelijke opstartproblemen, die deze zomer verholpen
moeten worden en een succesvol gebruik in de weg staan. Pas dan kan de
community ervoor zorgdragen dat ledengroepen op vakspecialisatie, regio
of sectie komen tot discussie, kennisoverdracht of verbreding van
netwerk, zodat er bij de gebruikers ook een zakelijk belang ontstaat om
gegevens en interessegebieden up-to-date te houden.
2. Ledenwerving/ Marketing
Ledenwerving heeft inmiddels een centrale plaats ingenomen in het
beleid van de NVJ. Via de gerealiseerde websites, via een jaarlijks
terugkomende ledenwerfactie in het najaar (september) en via een in de
begroting opgenomen medewerker, (nu nog vacature!) die moet zorgen voor
een beter gecoördineerde aansturing vanuit het secretariaat. Het in
2008 geïntroduceerde starterslidmaatschap is een succes, evenals de
introductie van de VIP-sectie. De gemiddelde leeftijd van onze leden is
de afgelopen jaren verjongd, er zijn aanzienlijk meer student-leden en
starters lid geworden. De stijgende lijn in ledenaantallen is dit jaar
gestagneerd, de NVJ gaat er alles aan doen om deze ontwikkeling te
keren.
In het kader van een helder ledenwerfbeleid is het ook van belang om
het woud aan lidmaatschapsvormen kritisch tegen het licht te houden. In
2010-2011 zal een voorstel voor vereenvoudiging van het
contributie-systeem worden ontwikkeld.
3. Structuur secretariaat
In 2010 zal de interne werkorganisatie aangepast worden op de met
bestuur overeen gekomen strategische lijn voor de NVJ voor de komende
jaren. Dat wil zeggen dat ook binnen de organisatie de driedeling
ideeel, collectief en individueel in managementverantwoordelijkheden
wordt omgezet. In de zomer en het najaar van 2010 zullen de benodigde
stappen worden ondernomen om de organisatie op deze wijze te aan te
passen.