A3 Cabrio wint Supertest beste betaalbare cabriolet
09/06/2010 11:45
Telegraaf Media Nederland
De Audi A3 Cabriolet is de beste open auto in het C-segment. Tot deze conclusie komt de redactie van het magazine Autovisie na een test met alle cabriolets in de prijscategorie rond de dertigduizend euro. De Audi A3 Cabriolet overtuigde tijdens deze Supertest door zijn bouwkwaliteit, functionaliteit en - opvallend voor het Duitse luxemerk - gunstige (lease)prijs. Deze Autovisie Supertest staat uitgebreid in editie 12 van het tijdschrift, vanaf donderdag 10 juni te koop.
Autovisie testte zeven cabriolets in het C-segment. Naast de Audi A3 waren dat de Opel Astra TwinTop, BMW 118i Cabrio, Volkswagen Eos, Ford Focus Coupé-Cabriolet, Peugeot 308 CC en Renault Mégane CoupéCabriolet. De (basis)prijzen van de testkandidaten variëren van euro 27.995,-- voor de Ford tot euro 35.060,-- voor de BMW. Winnaar Audi A3 zat daar met een vanafprijs van euro 29.500,-- mooi tussenin.
Van de zeven kandidaten kregen de Audi en BMW het predicaat uitstekend, de Volkswagen, de Peugeot en de Renault een 'goed', de Opel 'voldoende' en de Ford 'matig'. Opvallende testuitkomsten waren er te over, bijvoorbeeld dat de auto's met stoffen kappen in gesloten toestand nauwelijks rumoeriger waren dan de coupécabriolets met hard dak. De duurste auto van het stel, de BMW 118i Cabriolet, was weliswaar de best sturende auto, maar hij viel ook op door de matige stijfheid van zijn carrosserie en de daarmee samenhangende kraakjes in het dashboard op slecht wegdek.
Hoe het ook kan, bewees de Audi A3 Cabriolet. Deze is zo effectief verstevigd, dat hij nauwelijks minder robuust aanvoelt dan een reguliere A3. Door zijn pittige maar zuinige 1.2 TSI-motor valt de A3 Cabriolet in het 20%-bijtellingstarief en het is de auto met het gunstigste leasetarief van alle geteste modellen.
De Autovisie Supertest van betaalbare cabriolets bracht ook enkele andere opvallende cabriozaken aan het licht. "Een belangrijke afweging bij de aankoop kan zijn, dat een cabriolet met stoffen dak inbraakgevoeliger is dan een coupécabriolet", aldus hoofdredacteur Ton Roks van het magazine Autovisie, "maar ook dat een CC juist zéér veel duurder is om te repareren, indien bij een aanrijding het kwetsbare dakmechanisme beschadigd raakt."
De Supertest is de regelmatig terugkerende monstertest van Autovisie. Het tweewekelijks verschijnende tijdschrift Autovisie bestaat sinds 1955 en is de bedenker van de toonaangevende Europese Auto van het Jaar verkiezing. Met Autovisie magazine, twee pagina's per week in De Telegraaf en de website autovisie.nl is Autovisie het grootste multimediale autoplatform van Nederland.
Over Autovisie
Autovisie is hét grootste platform voor autocontent in Nederland, dat door de unieke integratie van krant, website en magazine, meer dan 2,5 miljoen Nederlanders bereikt. Autovisie is online te vinden via www.autovisie.nl, wekelijks twee pagina's in de zaterdageditie van De Telegraaf en het al meer dan 55 jaar bestaande magazine dat tweewekelijks verschijnt. Autovisie Magazine richt zich op sterk geïnteresseerden met onafhankelijke en objectieve tests en gedegen achtergrondverhalen en op de liefhebbers met fraaie, eigen fotografie en gepassioneerde verhalen over nieuwe auto's, klassiekers, autosport en de wereld achter de auto.
Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.