Democracy through political parties and public participation: the case of the
planning history of Groningen, the Netherlands
Datum: 10 juni 2010
Promotie: dhr. S. Tsubohara, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Democracy through political parties and public
participation: the case of the planning history of Groningen, the
Netherlands
Promotor(s): prof.dr. G.J. Ashworth
Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen
Politiek en ruimtelijke ordening in Groningen
Wanneer functioneert de democratie het beste? Wanneer de massa veel
inspraak heeft of wanneer de besluitvorming slechts wordt overgelaten
aan een (gekozen) bestuurlijke elite? Promovendus Shinji Tsubohara
bestudeerde de gemeentelijke politiek op het gebied van ruimtelijke
ordeling in Groningen gedurende drie decennia (1970-2000), waaronder
het roemruchte Verkeerscirculatieplan uit de jaren zeventig.
Volgens de heersende opvatting draait het in een democratie om
participatie: hoe meer participatie des te democratischer de
besluitvorming, met als ideaal de klassieke Griekse democratie of de
`New England town meeting'. De participatietheorie is op deze heersende
populaire visie gebaseerd. Maar participatietheorie is slechts een van
de democratietheorieën die zijn voortgekomen uit de nieuw-linkse
beweging van de jaren zestig.
Tsubohara onderzocht de geschiedenis van de ruimtelijke ordening in
Groningen vanuit het oogpunt van de participatietheorie en de veel
oudere liberaal-democratische theorie, die de nadruk legt op politiek
leiderschap. Hij verrichtte drie casestudies. De eerste is het
Verkeerscirculatieplan van de jaren zeventig, ingevoerd om het aantal
auto's in de binnenstad drastisch te beperken. De tweede is een
discussie uit de jaren tachtig over een autovrij stadspark. De derde is
een verkeersplan voor het hele stadsgebied uit de jaren negentig,
waarbij geprobeerd werd om een breed draagvlak te creëren middels een
grondig participatieproces.
Liberaal-democraten zijn door aanhangers van de participatietheorie
vaak verkeerd begrepen en weggezet als elitair. Maar Tsubohara
concludeert dat de geschiedenis van de ruimtelijke ordening in
Groningen duidelijk maakt dat de participatietheorie een onrealistische
kijk op burgers heeft en dat de liberaal-democratische theorie
effectief is in het verwezenlijken van het algemeen belang. Politieke
partijen hebben een beslissende rol gespeeld bij het realiseren van
milieuvriendelijke verkeersplannen. Tsubohara onderstreept het belang
van de liberaal-democratische theorie en doet een aantal suggesties
over politieke partijen, die niet vervangen kunnen worden door de
nieuwe sociale bewegingen.
Shinji Tsubohara (Japan, 1965) studeerde techniek aan de Universiteit
van Kobe. Hij verichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit
Ruimtelijke Wetenschappen van de RUG.
Laatst gewijzigd: 03 juni 2010 10:20
Rijksuniversiteit Groningen