Ingezonden persbericht
Persbericht
Meer dan 70% van Nederlanders is betrokken bij Oranje
Oranjekoorts bereikt voorlopig hoogtepunt
Amsterdam, 9 juni 2010 Meer dan 70% van de Nederlanders voelt zich betrokken bij het
wel en wee van Oranje. De oefenwedstrijd tegen Hongarije, de commotie rondom de
blessure van Arjen Robben en het vertrek van het team naar Zuid-Afrika hebben gezorgd
voor een duidelijke stijging van de oranjekoorts in ons land. De Oranje Index is de
afgelopen dagen gestegen tot een voorlopig hoogtepunt van 664.
Dit blijkt uit het meest recente Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van
TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio. Het Oranje Index onderzoek
meet in de komende periode de oranjebeleving rondom het WK Voetbal 2010. Het indexcijfer
wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze
indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom
Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel
van vooraanstaande marketing- en voetbalexperts.
Consumenten
Enkele opmerkelijke resultaten uit het representatieve consumentenonderzoek van
marktonderzoeksbureau Trendbox zijn:
· 73% van de Nederlanders voelt zich betrokken bij het wel en wee van Oranje.
· Ruim 4 op de 10 Nederlanders verwacht alle drie de poulewedstrijden te gaan kijken.
· 40% van de Nederlanders gaat zijn of haar gedrag aanpassen naar aanleiding van het
WK. 19% gaat voor de tv eten, 8% hanteert andere eettijden, 11% gaat werktijden
aanpassen en een even grote groep gaat in de kroeg tv kijken.
Commercieel
Het aantal commerciële Oranje en WK acties blijft stijgen en is nog nooit zo hoog geweest. Met
name het aantal online- en winkelpromoties is opvallend hoog en overstijgt het aantal acties
rondom het WK in 2006 en het EK in 2008.
Publiciteit
De goede oefenwedstrijden en de blessure van Arjen Robben hebben geleid tot meer publiciteit
rondom Oranje in de media. Wel is dit cijfer nu lager dan in een vergelijkbare periode kort voor
het EK in 2008.
Experts
De experts zijn verrast door het enorme aantal supermarkten dat rondom dit toernooi Oranje
promoties heeft ontwikkeld. Ook de experts signaleren een duidelijke toename van de
oranjekoorts onder de bevolking; de expert indicator stijgt dan ook van 120 naar 133.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2010 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter zijn voor de oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten
verschaffen over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van
de oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het oranjevirus zich, en welke rol spelen media
en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de oranjebeleving is
en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\BEC, een communicatieadviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.