Nederlandse Omroep Stichting (NOS)
Dertig jongeren gaan 'embedded' voor NOS
HILVERSUM, 27 april 2010 - Dertig jongeren in de leeftijd van 16 tot 25 jaar gaan in aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen vanuit hun eigen netwerk verslag doen voor de NOS. Samen met vijf 'echte' NOS-journalisten vormen de 'embedded' journalisten het NOS Nieuws Team. Dat team gaat op zoek naar wat hun 'social media vrienden' bezighoudt in aanloop naar de verkiezingen op 9 juni. De NOS-gezichten die zijn geselecteerd voor het project zijn Laila Abid (presentator NOS Journaal op 3), Aaliyah Bochhah (NOS Headlines) Elger van der Wel (redactie 24-uurs redactie), Dorien Rozing (redactie NOS Journaal op 3), Emiel Strzeszewski (NOS Headlines).
Alle verhalen, tips en video's van het NOS Nieuws Team worden verzameld op de Facebook-pagina NOS Nieuws Team (http://www.facebook.com/nosheadlines#!/pages/NOS-Nieuws-Team/110932105608718?ref=ts). Vanuit deze online 'newsroom' vindt alle communicatie plaats tussen de vijf journalisten, de dertig jongeren en het publiek. Geïnteresseerden kunnen alle berichten volgen, maar ook daarop reageren. De bedoeling is dat een interactief platform ontstaat met (nieuwe) verhalen en ervaringen waar de NOS uit kan putten voor items in de 'gewone' NOS Journaaluitzendingen, het NOS Journaal op 3 en bij NOS headlines.
Hoofdredacteur NOS Nieuws Hans Laroes over het experiment: "Voor een organisatie als de NOS is dit redelijk nieuw. In dit geval maken wij niet de verhalen die we naar ons publiek sturen. We krijgen juist verhalen en thema's naar ons toegestuurd. Nieuws is niet het exclusieve eigendom van journalisten, maar ook van alle anderen die iets te vertellen hebben. Uiteindelijk zal er, denken wij, een redelijk compleet beeld ontstaan over wat jongeren bezighoudt, een agenda die van hen is en die wij kunnen vergelijken met de politieke agenda's."
Het project NOS Nieuws Team is één van de experimenten waarmee de omroep direct in contact treedt met zijn publiek en op zoek gaat naar informatie die niet boven water zou zijn gekomen via de traditionele journalistieke kanalen. Eerder dit jaar startte de NOS met de pilot NOS Net, eveneens een nieuwe vorm van nieuwsgaring. Bij NOS Net worden via internet netwerken gebouwd van mensen die de redactie voorzien van informatie.