Gemeente Waddinxveen
Waddinxveen scoort goed bij ondernemers
Burgemeester Bert Cremers ontving op 7 juni 2010 uit handen van
VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma- Lebbink het âBewijs van Goede
Dienstâ. Dit certificaat toont aan dat de gemeente Waddinxveen haar
dienstverlening aan bedrijven goed uitvoert en verbeterpunten oppakt.
Waddinxveen is een van de eerste gemeenten in Nederland die dit bewijs
ontvangt.
Bert Cremers is blij met dit resultaat: âHet geeft aan dat ondernemers
onze dienstverlening waarderen en we veelal voldoen aan hun wensen. Zo
zijn we een prima gesprekspartner en is onze informatievoorziening op
niveau. Echter, we zullen nog enkele slagen moeten maken om geheel aan
de wensen van ondernemers te voldoen. Deze geven we uiteraard graag
samen vorm.â
Onafhankelijk onderzoek
Op basis van een âmeetlatâ, het Normenkader voor Bedrijven, die mede is
opgesteld door VNO-NCW en MKB Nederland is de Waddinxsveense
dienstverlening aan ondernemers onderzocht. Een onafhankelijk
onderzoekbureau heeft dossiers beoordeeld en geanalyseerd. Daarnaast
zijn ondernemers geënquêteerd aan de hand van het Normenkader voor
Bedrijven.
Normen
In Waddinxveen zijn tien type producten onderzocht. Het onderzoek naar
de dienstverlening aan bedrijven geeft een positief en stimulerend
beeld. Bij 5 van de gemeten 8 normen behaalt de gemeente geheel (of
bijna) de door het bedrijfsleven gewenste ondergrens. Zo voldoet de
gemeente aan de normen âklanttevredenheidâ, âtoezichtâ, âvolledigheidâ
en âactualiteit informatieâ. Bijna behaalt de gemeente de norm
âdeskundigheidâ. Uitdagingen zijn gelegen bij de normen âtermijnenâ,
âadministratieve lastenverlichtingâ en âdeugdelijke besluitvormingâ. In
het bewijs van goede dienst zijn een aantal acties vermeld, opgenomen
in een verbeterplan. Er is gericht onderzoek gedaan op basis van
gestandaardiseerde onderzoeksvragen. Daarbij is enerzijds een
dossieronderzoek (48 dossiers) gedaan naar verleende producten in 2009
en vervolgens zijn betrokkenen telefonisch vragen voorgelegd.
Opmerkelijk was de zeer hoge response (79%). Aan de meting hebben 38
ondernemers meegewerkt om de inhoudelijke kennis, deskundigheid en de
klanttevredenheid te beoordelen. Er zijn 16 ondernemers ondervraagd
over hun beleving van toezicht.
Verbeterpunten
Bij het Bewijs van Goede Dienst is ook aandacht voor de verbeterpunten
die Waddinxveen doorvoert in haar dienstverlening aan bedrijven. Een
aantal verbeterpunten in Waddinxveen gaan over inzet van elektronische
dienstverlening, het inrichten van een Klant Contact Centrum en binnen
termijnen afhandelen van aanvragen.
Over dienstverlening aan bedrijven
Verbetering van de dienstverlening voor bedrijven houdt in dat
gemeenten alleen regelen wat echt noodzakelijk is, toezichtlasten
verminderen en de dienstverlening richten op het mogelijk maken van
activiteiten voor ondernemers. Daarbij is de dienstverlening
klantgericht, deskundig, tijdig en transparant. Gemeenten besparen
hierdoor kosten en krijgen tevreden klanten. Meer informatie op
www.bewijsvangoededienst.nl
Â