Gemeente Waddinxveen


Waddinxveen scoort goed bij ondernemers

Burgemeester Bert Cremers ontving op 7 juni 2010 uit handen van VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma- Lebbink het âBewijs van Goede Dienstâ. Dit certificaat toont aan dat de gemeente Waddinxveen haar dienstverlening aan bedrijven goed uitvoert en verbeterpunten oppakt. Waddinxveen is een van de eerste gemeenten in Nederland die dit bewijs ontvangt.

Bert Cremers is blij met dit resultaat: âHet geeft aan dat ondernemers onze dienstverlening waarderen en we veelal voldoen aan hun wensen. Zo zijn we een prima gesprekspartner en is onze informatievoorziening op niveau. Echter, we zullen nog enkele slagen moeten maken om geheel aan de wensen van ondernemers te voldoen. Deze geven we uiteraard graag samen vorm.â

Onafhankelijk onderzoek
Op basis van een âmeetlatâ, het Normenkader voor Bedrijven, die mede is opgesteld door VNO-NCW en MKB Nederland is de Waddinxsveense dienstverlening aan ondernemers onderzocht. Een onafhankelijk onderzoekbureau heeft dossiers beoordeeld en geanalyseerd. Daarnaast zijn ondernemers geënquêteerd aan de hand van het Normenkader voor Bedrijven.

Normen
In Waddinxveen zijn tien type producten onderzocht. Het onderzoek naar de dienstverlening aan bedrijven geeft een positief en stimulerend beeld. Bij 5 van de gemeten 8 normen behaalt de gemeente geheel (of bijna) de door het bedrijfsleven gewenste ondergrens. Zo voldoet de gemeente aan de normen âklanttevredenheidâ, âtoezichtâ, âvolledigheidâ en âactualiteit informatieâ. Bijna behaalt de gemeente de norm âdeskundigheidâ. Uitdagingen zijn gelegen bij de normen âtermijnenâ, âadministratieve lastenverlichtingâ en âdeugdelijke besluitvormingâ. In het bewijs van goede dienst zijn een aantal acties vermeld, opgenomen in een verbeterplan. Er is gericht onderzoek gedaan op basis van gestandaardiseerde onderzoeksvragen. Daarbij is enerzijds een dossieronderzoek (48 dossiers) gedaan naar verleende producten in 2009 en vervolgens zijn betrokkenen telefonisch vragen voorgelegd. Opmerkelijk was de zeer hoge response (79%). Aan de meting hebben 38 ondernemers meegewerkt om de inhoudelijke kennis, deskundigheid en de klanttevredenheid te beoordelen. Er zijn 16 ondernemers ondervraagd over hun beleving van toezicht.

Verbeterpunten
Bij het Bewijs van Goede Dienst is ook aandacht voor de verbeterpunten die Waddinxveen doorvoert in haar dienstverlening aan bedrijven. Een aantal verbeterpunten in Waddinxveen gaan over inzet van elektronische dienstverlening, het inrichten van een Klant Contact Centrum en binnen termijnen afhandelen van aanvragen.

Over dienstverlening aan bedrijven
Verbetering van de dienstverlening voor bedrijven houdt in dat gemeenten alleen regelen wat echt noodzakelijk is, toezichtlasten verminderen en de dienstverlening richten op het mogelijk maken van activiteiten voor ondernemers. Daarbij is de dienstverlening klantgericht, deskundig, tijdig en transparant. Gemeenten besparen hierdoor kosten en krijgen tevreden klanten. Meer informatie op www.bewijsvangoededienst.nl
Â