Ingezonden persbericht
Amsterdam, 28 april 2010
DOKU.ARTS 2010
Vijfde editie internationaal festival kunstdocumentaires
# Openingsfilm Women Without Men
# Shirin Neshat aanwezig op openingsavond
# Films uit elf landen
EYE Film Instituut Nederland en het Mediafonds presenteren van 9 tot en met 13 juni de vijfde aflevering van het internationale festival DOKU.ARTS. Bijzondere aandacht is er dit jaar voor de hedendaagse beeldende kunst, met documentaires van en over kunstenaars, musea en curatoren. Het festival opent met een voorstelling van Women Without Men, het speelfilmdebuut van de Iraanse kunstenaar Shirin Neshat. Daarnaast telt DOKU.ARTS vier Nederlandse premières van muziekdocumentaires, onder andere over Brian Eno en Tom Zé.
DOKU.ARTS, 9 t/m 13 juni 2010, EYE Film Instituut Nederland, Vondelpark 3, Amsterdam.
De moderne en hedendaagse kunst krijgt dit jaar bijzondere aandacht met de programmering van documentaires over kunstenaars, tentoonstellingmakers, verzamelaars en musea. De films geven een boeiende kijk in de kunstwereld. Bahman Kiarostami (The Treasure Cave, 2009, Statues of Tehran, 2008), Danila Cahen (Friendly Enemies, 2010) en Meguma Sasaki (Herb and Dorothy, 2008) maakten bijzondere portretten. Kiarostami filmde een documentaire over de bijzondere, maar nu vrijwel vergeten collectie Westerse moderne kunst van het Museum of Contemporary Art in Teheran, Sasaki schetst een ontroerend portret van het verzamelaarsechtpaar Herb en Dorothy Vogel, eigenaren van een wereldwijd vermaarde collectie Minimal Art, en Danila Cahen richt zich op de vaak gespannen verhouding tussen curator en kunstenaar. In Friendly Enemies spreekt zij onder meer met tentoonstellingmakers en kunstenaars als Yael Bartana, Ger van Elk, Ann Demeester, directeur van De Appel, en Vasif Kortun, de directeur van het Platform Garanti in Istanbul. Op het programma staan ook documentaires over bekende kunstenaars als Jenny Holzer, Shirin Neshat en Alexander Calder.
Openingsfilm in aanwezigheid Shirin Neshat
Het festival opent op 9 juni met een voorstelling van Women Without Men (2009), het speelfilmdebuut van de Iraans-Amerikaanse fotograaf en videokunstenaar Shirin Neshat, die wereldfaam verwierf met de fotoserie Women of Allah (1993-1997). Women Without Men, een allegorische vertelling over vier vrouwen die naar zelfstandigheid streven in het Perzië van 1953, sleepte op het filmfestival van Venetië de Zilveren Leeuw, de UNICEF-prijs en een nominatie voor de Gouden Leeuw in de wacht. De voorstelling vindt plaats in aanwezigheid van de regisseur, coregisseur Shoja Azari en art-director Shahram Karimi.
Muziekdocumentaires, aandacht voor dans en architectuur
DOKU.ARTS besteedt ook aandacht aan de muziek-, dans- en performancekunst. Vier documentaires - over elektronische muziek en opmerkelijke muzikanten uit Zuid-Amerika, Engeland en Zweden - beleven hun Nederlandse première. Te zien zijn onder meer portretten van Brian Eno en Tom Zé. Bijzonder is ook de dansdocumentaire Tanzträume (2010, Nederlandse première) van Anne Liesel, met de laatste opnamen op film van Pina Bausch. De film wordt samen vertoond met René Hazekamps nieuwe dansfilm Wanderman, die in EYE zijn wereldpremière beleeft. Regisseurs Louise Lemoine en Ila Beka (Koolhaas Houselife, 2009) vertonen zestig minuten ruw materiaal, voorzien van live commentaar, van hun nieuwste documentaire over het werk van museumarchitecten Renzo Piano, Herzog & De Meuron, Richard Meier en Frank Gehry.
Vijftig jaar La dolce vita
Het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat Federico Fellini's meesterwerk La dolce vita (met Marcello Mastroianni en Anita Ekberg) in première ging. DOKU.ARTS staat stil bij dit historisch jubileum met de vertoning van We Who Lived La Dolce Vita van Gianfranco Mingozzi, een essay over de geschiedenis en betekenis van een van Fellini's bekendste films.
Seminar 'Artcasting - The Art Museum as the Producer of the Moving Image'
Net als vorig jaar organiseren het Mediafonds en DOKU.ARTS een seminar voor professionals, dit keer in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam. Tijdens het seminar, 'Artcasting - The Art Museum as the Producer of the Moving Image', zal gesproken worden over de toenemende belangstelling van moderne kunst-musea voor het bewegend beeld en de filmgeschiedenis. Tot de deelnemers behoren curatoren van Tate Modern (Londen), Centre Pompidou (Parijs), Museum Boijmans van Beuningen (Rotterdam) en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Partners
DOKU.ARTS is een samenwerking van EYE Film Instituut Nederland, Mediafonds (Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties) en Andreas Lewin Filmproduktion, Berlin.
Per 1 januari 2010 zijn het Filmmuseum, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie, de Filmbank en Holland Film gefuseerd tot EYE Film Instituut Nederland.