Expertleerkrachten in de omgang met probleemgedrag letten op de context
Promotie Pedagogische wetenschappen
woensdag 9 juni, 14.00 uur
Waarom zouden we niet leren van experts die hun vaardigheid ontwikkeld hebben in de praktijk? René Reumerman onderzocht hoe expertleerkrachten omgaan met probleemgedrag. Hij inventariseerde hoe praktijkwerkers en interne begeleiders zelf de experts definiëren en hoe experts gedragsproblemen definiëren. Experts schorten hun oordeel over leerlingen met gedragsproblemen op, zijn richting gevend in het directe contact en schromen niet om collega's ouders en deskundigen te mobiliseren. Deze activiteiten worden voordurend geëvalueerd. Leerkrachten zelf definiëren gedragsproblemen in relatie tot de prestatieverbetering van de hele klas. Hoe sterker het gedrag van een individuele leerling dit doel doorkruist en de inspanning van de leerkracht ter corrigering groter is, des te eerder zal een leerling gedragsproblematisch genoemd worden. Bij observatie van experts in de klas bleek, onverwacht, dat deze zich niet zozeer fijnmazig afstemden op de behoeften van de specifieke leerlingen maar eerder een algemeen positieve en veilige leeromgeving bewerkstelligen.
Dhr. R. Reumerman: Expertleerkrachten in de omgang met probleemgedrag. Promotor is dhr. prof. dr. G.W. Meijnen.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam