Smart environments: technologie onzichtbaar maar overal aanwezig
09/06/2010 08:42
High Tech Campus Eindhoven
8 juni 2010, Eindhoven - In 2020 zijn er 1000 draadloze verbindingen per persoon, dat stelde prof. dr. ir. Peter Baltus van TU/e vandaag tijdens het Smart Environments Seminar op High Tech Campus Eindhoven. De mens zal omringd zijn door tal van kleine, onzichtbare, intelligente elektronische apparaten. Deze microcomputers bieden informatie aan op basis van onze persoonlijke behoeften en creëren een altijd en overal aanwezige intelligente omgeving.
Het seminar schetste de ontwikkelingen in de techno-groeimarkt 'smart environments'. Een 'Intelligent Playground' voor het onderwijs, een elektrische auto die oplaadt in enkele minuten, een complete stad die een slim (duurzaam) energienet aanbiedt, slimme indoor-routenavigatie, een MRI-scanner die kinderen op hun gemak stelt, het zijn enkele van de innovaties die vandaag op de Campus werden gepresenteerd.
Jong of oud, iedereen komt tegenwoordig in contact met en maakt gebruik van technologie. Onze behoefte aan slimme technologie zal alleen maar toenemen en is daarmee een aantrekkelijke groeimarkt. Toepassingen ervan zullen de komende jaren te vinden zijn in uw directe omgeving, zoals kantoor, huis en auto. Denk hierbij aan systemen die draagbaar, draadloos, verborgen en intelligent zijn, of zelfs geheel autonoom werken. Zo zijn er onder de noemer 'Ambient intelligence' studies naar digitale omgevingen die zich bewust zijn van de aanwezigheid van mensen en die hen op ieder gewenst moment ondersteunen bij activiteiten. De omgevingen zijn gericht op het vergroten van productiviteit, veiligheid en kwaliteit van leven.
Wat blijkt uit de verhalen van de sprekers is dat bij de ontwikkelingen van smart environments de gebruiker centraal staat. Er is geen, zoals in het verleden vaak het geval was, technology push maar juist een market pull. Zo stelde Fred van der Ende (spreker namens Apple) dat de gebruikerservaring belangrijker is dan de prijs/kwaliteitverhouding. Producten en systemen moeten moeiteloos te bedienen zijn en vooral toevoegen aan de beleving van mensen. Iets ontwikkelen wat daarop niet geënt is, heeft geen zin. De moeilijkheid is echter wel, dat bedrijven ontwikkelen voor een marktintroductie over een aantal jaar. Bedrijven moeten zien te signaleren waar behoefte zit en dit vertalen naar wat de gebruiker dus in de toekomst zou willen, volgens Emile Aarts, Scientific Program Director Philips Research.
Met het Smart Environments Seminar bracht de Campus, in samenwerking met Mikrocentrum, relevante technische en business disciplines bij elkaar. Samen verkennen zij het marktgebied, delen kennis en leggen contacten voor toekomstige samenwerking die uiteindelijk leiden tot nieuwe applicaties voor slimme omgevingen. Onder de exposanten waren onder andere grote namen als Philips Research, ECN, Holst Centre en Accenture. Maar ook een aantal start-ups, waaronder Wingz en Epyon, presenteerden verrassende nieuwe technologieën en producten.
http://experience.hightechcampus.nl