Imtech: 27 miljoen euro orders beveiligingstechnologie Nederlandse spoor
Gouda - Imtech (technische dienstverlening in Europa) heeft opdrachten verworven ter waarde van circa 27 miljoen euro voor uitbreiding en verbetering van de beveiligingstechnologie op het Nederlandse spoor. Het gaat onder meer om aansluiting van de bestaande Veluwelijn op de nieuwe Hanzelijn en de RijnGouwelijn Oost. Optimale veiligheid staat bij deze oplossingen centraal.
René van de Bruggen, CEO Imtech: 'Veiligheid op het spoor gaat vóór alles. Technologie is daarbij een onmisbare schakel. Imtech beschikt in Nederland over een sterke positie op de markt van technische (rail)infrastructuur. De nieuwe orders bewijzen dat Imtech op het gebied van hightech beveiligingstechnologie in de inframarkt, zowel in nieuwbouw als onderhoud, tot de sterkste spelers behoort.'
Hightech beveiligings- en energietechnologie
De Hanzelijn vormt - met 50 kilometer nieuw spoor en een verwacht aantal reizigers van 32.000 per dag - een nieuwe spoorverbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. De combinatie Dura Vermeer Railinfra - Imtech Infra heeft van spoorbeheerder ProRail (Projecten) opdracht gekregen om de aansluiting van de bestaande Veluwelijn (het tracé Amersfoort - Zwolle) en het emplacement Zwolle op de nieuwe Hanzelijn tot stand te brengen. Imtech zal hierbij de complete beveiligingstechnologie (alle beveiligings-, telecom- en tractiesystemen, inclusief alle kabelverbindingen) verzorgen. Dit betekent dat Imtech vanaf de fase van engineering tot en met de complete implementatie en inbedrijfstelling voor dit traject verantwoordelijk is. Samen met opnieuw Dura Vermeer is eveneens opdracht ontvangen voor realisatie van de RijnGouwelijn Oost. Deze lijn loopt van Gouda tot de westrand van Leiden. Tussen Gouda en Alphen komen drie nieuwe stations. Daarnaast worden bestaande stations verbeterd. Ook wordt op diverse locaties dubbel spoor aangelegd waar treinen elkaar kunnen passeren. Op deze spoorverbinding gaat een nieuwe generatie superstille lightrailtreinen rijden. Tegelijkertijd wordt de frequentie verdubbeld. Ook op deze spoorlijn is Imtech verantwoordelijk voor de complete beveiligingstechnologie. Dura Vermeer is verantwoordelijk voor de civieltechnische activiteiten. Beide projecten kennen een meerjarige looptijd. Imtech heeft van ProRail tevens een onderhoudscontract met een looptijd van vijf jaar gekregen voor het onderhoud aan alle technische oplossingen, waaronder hightech branddetectie- en brandblustechnologie, in de vijf tunnels van de Betuweroute.
CO2-reductie infrastructurele activiteiten
Imtech (Imtech Infra) heeft onlangs van de certificerende instantie KIWA het 'CO2 bewust certificaat' (niveau 4, het een na hoogste niveau) ontvangen. Hiermee is aangetoond dat Imtech voldoet aan de eisen van de CO2-prestatieladder van ProRail. Imtech streeft voor wat betreft haar infrastructurele activiteiten in Nederland naar een CO2-reductie van 10 procent in de komende jaren.
0-0-0-0-0-0-0-0-0-0
Meer informatie
Imtech NV