ProRail
Persbericht
09-06-2010
Station Harlingen Haven weer bereikbaar met de trein
Het spoor tussen Harlingen en Harlingen Haven is na vijftien maanden
weer opengesteld voor treinverkeer. Er ligt een nieuw spoor en het
perron is vernieuwd. Daarnaast heeft Harlingen Haven de primeur met het
eerste van circa honderd Nederlandse treinstations dat is uitgevoerd in
de huisstijl van een regionale vervoerder.
Voor de reizigers op het traject is het prettig om weer met de trein
tot aan de haven te kunnen doorrijden, ondanks dat de speciale - als
trein verklede - Spurtbussen van Arriva ook werden gewaardeerd. In de
periode van vijftien maanden is met tussenpozen het werk aan het
station geklaard. Het werk zelf besloeg circa twee maanden, maar door
aanpassing van de waterkering door Wetterskip Fryslân, was het traject
ruim een jaar niet beschikbaar. ProRail en Arriva zijn blij dat alles
volgens schema is verlopen.
De grootschalige aanpak van het station bij de haven ontstond toen
Wetterskip Fryslân de waterkering grondig onder handen ging nemen. Het
bood meteen de mogelijkheid de coupure, een poort in de dijk waar de
trein doorheen rijdt, te sluiten. De trein rijdt nu binnendijks.
Overigens werkt Wetterskip Fryslân naar verwachting nog tot eind 2010
aan de afbouw van de waterkering.
Huisstijlaanpassingen regionale stations
Aanpassing van de huisstijl van het station vloeit mede voort uit een
kabinetsbesluit van afgelopen jaar. Daarin werd gesteld dat regionale
vervoerders meer mogelijkheden moeten krijgen om zich te profileren.
Arriva is de eerste vervoerder die hier de ruimte voor krijgt om de
stations langs de Noordelijke treintrajecten aan te passen naar eigen
huisstijl. ProRail hielp bij deze overgang. De verwachting is dat
komende jaren de huisstijl van circa honderd stations aangepast wordt.
âDeze aanpassing van de huisstijl markeert een volgende stap in de
ontwikkelingen op het Nederlandse spoorwegennetâ, zegt regiodirecteur
Cees de Vries van ProRail. ,,Na de splitsing van de spoorwegen in een
vervoertak en een beheerder voor de infrastructuur, volgde meer
concurrentie op het spoor met andere vervoerders op de regionale
lijnen. De huisstijl gebruiken van de regionale vervoerder op een
station waar NS niet meer actief is, past in die ontwikkeling.â
De heer Bleeker, regiodirecteur van NS, en de heer Cnossen, directeur
Trein Arriva Nederland, gaan de borden in de ochtend van 10 juni
symbolisch omwisselen.
[s?pers.persberichten.actueel.landelijk.stationharlingenhavenweerbereik
baarmetdetrein&category=Landelijk]