ProRail

Persbericht

09-06-2010

Station Harlingen Haven weer bereikbaar met de trein

Het spoor tussen Harlingen en Harlingen Haven is na vijftien maanden weer opengesteld voor treinverkeer. Er ligt een nieuw spoor en het perron is vernieuwd. Daarnaast heeft Harlingen Haven de primeur met het eerste van circa honderd Nederlandse treinstations dat is uitgevoerd in de huisstijl van een regionale vervoerder.

Voor de reizigers op het traject is het prettig om weer met de trein tot aan de haven te kunnen doorrijden, ondanks dat de speciale - als trein verklede - Spurtbussen van Arriva ook werden gewaardeerd. In de periode van vijftien maanden is met tussenpozen het werk aan het station geklaard. Het werk zelf besloeg circa twee maanden, maar door aanpassing van de waterkering door Wetterskip Fryslân, was het traject ruim een jaar niet beschikbaar. ProRail en Arriva zijn blij dat alles volgens schema is verlopen.

De grootschalige aanpak van het station bij de haven ontstond toen Wetterskip Fryslân de waterkering grondig onder handen ging nemen. Het bood meteen de mogelijkheid de coupure, een poort in de dijk waar de trein doorheen rijdt, te sluiten. De trein rijdt nu binnendijks. Overigens werkt Wetterskip Fryslân naar verwachting nog tot eind 2010 aan de afbouw van de waterkering.

Huisstijlaanpassingen regionale stations

Aanpassing van de huisstijl van het station vloeit mede voort uit een kabinetsbesluit van afgelopen jaar. Daarin werd gesteld dat regionale vervoerders meer mogelijkheden moeten krijgen om zich te profileren. Arriva is de eerste vervoerder die hier de ruimte voor krijgt om de stations langs de Noordelijke treintrajecten aan te passen naar eigen huisstijl. ProRail hielp bij deze overgang. De verwachting is dat komende jaren de huisstijl van circa honderd stations aangepast wordt.

âDeze aanpassing van de huisstijl markeert een volgende stap in de ontwikkelingen op het Nederlandse spoorwegennetâ, zegt regiodirecteur Cees de Vries van ProRail. ,,Na de splitsing van de spoorwegen in een vervoertak en een beheerder voor de infrastructuur, volgde meer concurrentie op het spoor met andere vervoerders op de regionale lijnen. De huisstijl gebruiken van de regionale vervoerder op een station waar NS niet meer actief is, past in die ontwikkeling.â De heer Bleeker, regiodirecteur van NS, en de heer Cnossen, directeur Trein Arriva Nederland, gaan de borden in de ochtend van 10 juni symbolisch omwisselen.

[s?pers.persberichten.actueel.landelijk.stationharlingenhavenweerbereik baarmetdetrein&category=Landelijk]