Rijksoverheid
Bedrijfsleven verdient aan EK voetbal 2012
Nieuwsbericht | 09-06-2010
Nederlandse bedrijven die in het buitenland de krachten bundelen met de
regeling 2g@there van Economisch Zaken zijn vaak succesvol met het
binnenhalen van orders. Sinds 2007 is voor minimaal 500 miljoen euro
aan orders binnengehaald. Voor het EK-voetbal in 2012 hebben
Nederlandse ondernemers voor ruim 100 miljoen euro aan orders
verworven.
Dat blijkt uit een analyse van 2g@there, een regeling die samenwerking
van bedrijven over de grens bevordert.
Opkomende markten
Om over de grens voet aan de grond te krijgen kunnen samenwerkende
ondernemers (meerjarige) financiële steun uit het 2g@there-programma
krijgen. Naast geldelijke steun gaat het ook om hulp van Nederlandse
ambassades en ondersteuning bij missies (economische diplomatie). Juist
in moeilijke, opkomende markten kunnen overheidscontracten iets soms
bespoedigen of kan een markt worden geopend. De financiële steun is
verder te gebruiken voor informatiestudies, demonstratieprojecten,
economische missies en Holland Branding.
Nederlandse sterktes
De regeling 2g@there is gericht op clusters van bedrijven en
kennisinstellingen die kansen zien in opkomende markten waar
publiek-private samenwerking essentieel is om een marktpositie op te
bouwen. Door zich als cluster te presenteren over de grens, staan
bedrijven sterker. Een ambassadeur die namens twintig bedrijven spreekt
heeft meer impact dan een vertegenwoordiger die namens één bedrijf het
woord voert. Met de regeling krijgen typisch Nederlandse sterktes meer
bekendheid/gezicht op die markt.
Europees kampioenschap voetbal
In 2009 haalden ondernemers met 2 miljoen euro ondersteuning uit het
2g@there-programma voor ruim 100 miljoen euro aan orders binnen
gerelateerd aan het Europees kampioenschap voetbal in Polen en Oekraïne
en 2012. In de Verenigde Staten hebben Nederlandse ondernemers voor 250
miljoen euro aan opdrachten binnengehaald om Louisiana, Californie en
Florida beter te beschermen tegen orkanen. De Nederlandse expertise
werd ingeroepen na de orkaan Katrina.
Andere voorbeelden van succesvolle samenwerking zijn te vinden in
Rusland, de Golfregio, Turkije, India, Brazilië, China, Japan en
Servië. De bedrijven zoeken vooral samenwerking op het gebied van
water/maritieme sector, infrastructuur, agribusiness, duurzame energie,
afvalverwerking, creatieve sector, ICT, bodemontwikkeling en
automotive.
Ondernemers die grens over gaan vaak innovatief
Economisch onderzoek laat zien dat bedrijven die internationaal actief
zijn niet alleen nieuwe markten aanboren, maar ook innovatiever zijn
dan hun alleen op het binnenland georiënteerde collega's. Export en
internationalisering maken bedrijven sterker.
Volgens minister van der Hoeven (Economische Zaken) is het voor een
kleine open economie als de Nederlandse belangrijk om je als collectief
te presenteren en je goed te positioneren op groeimarkten. "Deze
evaluatie laat zien dat deze aanpak werkt. Nederland is groot geworden,
omdat Nederlandse bedrijven over de grens durfden te kijken. Juist in
deze moeilijke economische tijd is het belangrijk dat we in Nederland
de internationale blik behouden en de grens over blijven gaan."
Deelnemen
2g@there wordt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken
uitgevoerd door de NL EVD Internationaal, onderdeel van Agentschap NL
dat onder het ministerie van Economische Zaken valt. Consortia van
minimaal acht bedrijven en/of kennisinstellingen kunnen bij de EVD
voorstellen indienen. Het programma 2g@there staat open voor projecten
in alle landen en alle sectoren waar Nederlandse ondernemers
internationaal onderscheidend kunnen zijn. Zowel de overheid als de
betrokken bedrijven leveren een financiële bijdrage. EZ heeft sinds de
start ca. 44 miljoen euro aan financiële ondersteuning gegeven. Het
bedrijfsleven zelf heeft ca. 40 miljoen euro geïnvesteerd. In totaal
waren er 485 bedrijven bij betrokken, verdeeld over 24 programma's.