Conservering kunst centraal: symposium Contemporary Art: Who Cares?
20/04/2010 16:23
Instituut Collectie Nederland
Wat doe je met een rottende haai op sterk water? Hoe documenteer je een performance die volgens de kunstenaar niet gedocumenteerd mag worden? Wat doe je als het purschuim afbreekt van een installatie? Hoe moet er worden omgegaan met digitale kunstwerken?
Nieuwe ontwikkelingen in materialen en media stellen professionals, die verantwoordelijk zijn voor het beheer en behoud van kunstcollecties, voor nieuwe uitdagingen. Van 9 t/m 11 juni organiseren de Stichting Behoud Moderne Kunst (SBMK), het Instituut Collectie Nederland (ICN) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) het internationale symposium Contemporary Art: Who Cares? Drie dagen lang staat in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de huidige stand van zaken rondom het beheer en behoud van moderne en hedendaagse kunst centraal.
Naar aanleiding van een grootschalig onderzoek organiseerden het ICN en de SBMK in 1997 in Nederland één van de eerste internationale bijeenkomsten rondom de conserverings-, documentatie- en restauratieproblematiek van moderne en hedendaagse kunst. Ruim tien jaar later is er sprake van een heel nieuw vakgebied met eigen specialisaties, opleidingstrajecten en onderzoeksprojecten. Internationale samenwerking waarbij kennisontwikkeling voorop staat, heeft geleid tot de ontwikkeling van 'good practice'. Nederland heeft hierin een leidende rol en de intensieve samenwerking van onderzoekers, conservatoren en restauratoren in Nederland geldt als uniek in de wereld.
Tijdens het symposium Contemporary Art: Who Cares? worden in plenaire bijeenkomsten en parallelsessies actuele onderwerpen, praktijkvoorbeelden en wetenschappelijke ontwikkelingen besproken. Inhoudelijk volgen de dagen de levensloop van een kunstwerk waarbij de rollen van restaurator, conservator en kunstenaar worden belicht. Op dag 1 staan de artistieke productie en collectie ontwikkeling centraal, op dag 2 het beheer en behoud en op de 3e dag komen toegang, presentatie en het publiek aan de orde.
Prominente deskundigen uit binnen- en buitenland treden op als sprekers en workshopleiders:
- Lydia Beerkens, zelfstandig restaurator moderne en hedendaagse kunst, redacteur van het boek 'The Artist Interview' dat in 2011 verschijnt en bestuurslid van de SBMK
- Reinhard Bek, hoofd restauratie van het Tinguely Museum in Basel
- Pip Laurenson, hoofd Time-Based Media Conservation van het Tate (modern) in Londen
- Tom Learner, senior onderzoeker en hoofd moderne en hedendaagse kunst van het Getty Conservation Institute (GCI) in Los Angeles
- Thea van Oosten, senior onderzoeker Instituut Collectie Nederland gespecialiseerd in plastics
- Vivian van Saaze, onderzoeker en recent gepromoveerd op haar proefschrift 'Doing Artworks. A Study into the Presentation and Conservation of Installation Artworks'
- Christian Scheideman, zelfstandig restaurator hedendaagse kunst in New York
- Jill Sterrett, directeur Collection & Conservation van het San Francisco Museum of
Modern Art
- Sanneke Stigter, restaurator hedendaagse kunst in het Kröller-Müller Museum Arnhem en programmaleider hedendaagse kunst van de Master conservering en restauratie van cultureel erfgoed van de UvA
- Glenn Wharton, restaurator van Time-Based Media van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York
Joost Zwagerman, schrijver van het Boekenweekgeschenk 2010 Duel dat zich afspeelt in de wereld van de kunst & restauratie, zal het symposium op 9 juni 2010 om 9.30 uur openen.
http://www.incca.org/contemporaryartwhocares