Verhagen: crisis- en herstelwet permanent maken
dinsdag 8 juni 2010
Minister Maxime Verhagen heeft vandaag gepleit voor een permanente
crisis- en herstelwet. De bouwsector heeft volgens de nummer 3 van de
kandidatenlijst ernstig te lijden onder de economische crisis. Daarom
wil de bewindsman de crisi- en herstelwet permanent invoeren. Verhagen
wees daarbij op de goede resultaten die reeds geboekt zijn in het
laatste kabinet: âTijdens Balkenende IV is er per jaar gemiddeld 205 km
aan rijstroken. aangelegd. dat is een enorme prestatie. Tijdens de
Paarse jaren lag dit gemiddelde op 70 km per jaarâ. Verhagen juicht dan
ook toe dat Rotterdam besloten heeft om het havengebied onder de crisi-
en herstelwet te laten vallen. âDoor met de crisis- en herstelwet
procedures te vereenvoudigen en te versnellen kunnen we in dat gebied
10.000 nieuwe woningen bouwen en komen er 13.000 werkplekken vrij. De
wet zorgt voor snelle besluiten, snel meer woningen en betere
bereikbaarheidâ.
Â
Verhagen noemde nog enkele andere projecten waar men met de crisis- en
herstelwet aan de slag kan, zoals de Rijnlandroute en de A4. Maar ook
wegen in Flevoland, de ontwikkeling van de N50. Ook moet de A27, de
verbinding tussen Zuid-Holland en Noord-Brabant verbeterd worden. En
door de A9 aan te pakken wordt Schiphol beter bereikbaar voor de regio
Amsterdam. Verhagen: âHet is essentieel dat de crisis- en herstelwet
niet tijdelijk is, maar dat er wordt doorgepakt door de wet permanent
te maken. Het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruime en
Transport) moet ook onder de wet vallen. We moeten niet alleen uit een
economische crisis komen, maar ook uit een bureaucratische crisisâ.
Â
Daarnaast moet volgens het CDA het openbaar vervoer op peil gehouden
worden, met name in de regio. âIn Friesland, Overijssel, Limburg,
Brabant en Zeeland zijn veel mensen hiervan afhankelijk. Daarom is het
verontrustend dat de VVD hier 350 miljoen euro op wil bezuinigen. Dat
is een derde van het totale budget; dat betekent een kaalslagâ.
Verhagen sprak de hoop uit dat de VVD deze plannen niet wil doorzetten.
âDaar worden de mensen in de regio de dupe vanâ.
Â
Onderstaande projecten kunnen wat het CDA betreft zo snel mogelijk
onder de Crisis- en Herstelwet vallen.
Â
Noord-Nederland: Spoorlijn Coevorden â Rheine geschikt maken voor
personenvervoer, N48 Hoogeveen â Raalte uitbreiden tot robuuste 2x2 100
km/h weg: verkeersveiliger, robuuste ruit samen met N34 en A28,
RegioRail fase 2 stad en regio Groningen, Ongelijkvloers maken N381
Drachten â Smilde, vervanging bestaande brug in de A6 door aquaduct
(Scharsterbrug),
Â
Zuid-Nederland: Goederenspoorlijn Vlissingen â Antwerpen (VeZa),
N57/N59 op Schouwen- Duiveland-Hellegatsplein, Goederenspoor RoBel,
gedeelte West-Brabant (Sloeboog, omleiding Bergen op Zoom, omleiding
Roosendaal), Aanpak N65 waaronder Vught, A2 Eindhoven â Weert, Aanpak
A67,
Â
Oost-Nederland: N35 Zwolle-Wierden, Aanpak verbreding A1 tot Duitse
grens, Ontbrekende schakel A15, Opwaardering N50 Emmeloord â
Hattemerbroek tot A50,
Â
West-Nederland: Westfrisiaweg N23, Rijnlandroute, N23 fase 2: Tunnel
bij Roggebot(A) en kortsluiting Baai van Van Eesteren (B) bij Lelystad,
Westelijke Oeververbinding, (Oranjetunnel/Oranjebrug), A12-zoneÂ
Utrecht, A4-corridor.