Aandeel Ordina
AMX EUR 2,94
Verschil
-0,34 % -0,34
jun08
Meer aandacht voor de mens vergroot slagingskans outsourcing
Nederlandse managers vinden de menskant onderbelicht bij
outsourcingstrajecten
8 juni 2010 - Persbericht
«
Een derde van de mislukte outsourcingstrajecten was wel succesvol
geweest als er meer aandacht was gegeven aan de `menselijke maat', zo
blijkt uit onderzoek van Ordina. 46 % van de Nederlandse managers
onderschrijft deze stelling. Een vijfde is zelfs van mening dat meer
dan de helft van de mislukte outsourcingstrajecten gered had kunnen
worden door meer aandacht aan de betrokken medewerkers te geven.
Onderzoeksbureau Blauw onderzocht in opdracht van Ordina de relatie
tussen aandacht voor de mens en het succes van outsourcingstrajecten.
De respondenten geven hierbij duidelijk aan dat meer aandacht voor de
menskant de slagingskans van outsourcingstrajecten duidelijk vergroot.
Deze aandacht wordt helaas nog niet vaak genoeg gegeven: meer dan de
helft (53%) van de managers is van mening dat er te weinig aandacht
wordt besteed aan de menselijke aspecten van outsourcingstrajecten.
IT-managers zijn hier kritischer over dan business managers. Van de
IT-managers geeft 69% aan dat er bij outsourcingstrajecten te weinig
aandacht is voor de menselijke aspecten, tegenover 45% van de business
managers. Het gebrek aan aandacht voor de `menskant' ligt echter niet
aan de respondenten zelf, vinden zij. Maar liefst 76% van de
IT-managers geeft aan zelf voldoende of zelfs heel veel aandacht voor
de factor `mens' te hebben. De business managers zijn niet meer
bescheiden: 81% van hen vindt dat zij zelf voldoende of zelfs heel veel
aandacht voor de mensfactor hebben.
In veel outsourcingtrajecten ligt de aandacht op zakelijke en
operationele afspraken, zoals financiën, planning en oplevering van
bepaalde producten of diensten. Afspraken over de meer `zachte' kant
van outsourcing worden nog weinig gemaakt. Dit terwijl de respondenten
duidelijk wel het belang zien van het maken van afspraken over de
menselijke aspecten van outsourcing. Maar liefst 74% van de Nederlandse
managers geven aan dat er, naast operationele afspraken ook afspraken
op menselijk niveau moeten worden gemaakt bij outsourcing. Deze
afspraken gaan dan over hoe medewerkers in de nieuwe organisatie
landen, hoe zij tijdens het outsourcingstraject worden begeleid en over
bepaalde cultuuraspecten, zoals omgangsvormen.
"Bij outsourcingstrajecten worden medewerkers vaak persoonlijk
geraakt", aldus Radboud Berg, directeur Application Outsourcing en
Projecten bij Ordina. "In de verschillende fasen van een
outsourcingstraject worden zij op verschillende manieren getroffen.
Processen veranderen, de werkwijze wordt aangepast of ze krijgen er
bijvoorbeeld nieuwe collega's bij. Het is van belang dat er in
outsourcingstrajecten niet alleen aandacht wordt gegeven aan de
zakelijke kant, maar juist ook aan de individuele emoties bij
medewerkers. Medewerkers moeten weten waar zij aan toe zijn en wat van
hen wordt verwacht. Communicatie en een helder veranderprogramma is
daarbij onontbeerlijk. Hiermee wordt meer draagvlak onder het betrokken
personeel gecreëerd. Bovendien blijkt dat aandacht voor de menskant ook
leidt tot het maken van betere werkafspraken. Met als gevolg een
succesvoller outsourcingstraject."
Onderzoeksbureau Blauw Research onderzocht in opdracht van Ordina de
visie van managers in Nederland op het thema outsourcing. Nederlandse
managers gaven hun mening over de inrichting van outsourcingstrajecten,
het belang van outsourcing en het belang van goede aandacht voor de
menskant van outsourcing. Het onderzoek is uitgevoerd onder 221 ICT- en
business managers.
Ordina Beheer NV