Persbericht

Jumbo start haringseizoen met actie voor lokale goede doelen ~ Jumbo Supermarkten haalt geld op met Haringlied tijdens Haringparty ~

Veghel, 1 juni 2010 - Jumbo Supermarkten viert de start van het haringseizoen op dinsdag 8 juni met een Haringparty. Daarmee is een traditie geboren: in 2009 vierde Jumbo de komst van de Hollandse Nieuwe ook al met een feestelijke actie. Net als vorig jaar wordt er geld opgehaald voor lokale goede doelen, die winkels zelf mogen uitkiezen.

De Haringparty vindt dinsdag 8 juni plaats in iedere Jumbo van 18.00 uur tot 20.00 uur, waarbij iedereen van harte welkom is. De Hollandse Nieuwe is dan voor een speciale Haringparty-prijs verkrijgbaar. Ook start vanaf die dag de losse verkoop van de maatjes haring.

Speciaal voor de start van het haringseizoen is het unieke 'Jumbo Haringlied' opgenomen. Dit nummer is vanaf woensdag 2 juni tot en met dinsdag 15 juni te downloaden op www.jumbosupermarkten.nl/nieuweharing. Per download wordt 1 euro gedoneerd aan het lokale goede doel.

"Met deze actie kunnen we iets extra's doen; zowel voor de lokale goede doelen, als voor de duurzame visvangst", aldus Formule directeur Colette Cloosterman-van Eerd. "Door het bijdragen aan plaatselijke doelen kunnen we overal door Nederland mensen helpen die het hard nodig hebben. Daarnaast zijn de maatjes die bij Jumbo worden verkocht allemaal voorzien van het MSC-keurmerk. Dit betekent dat de haring op een duurzame manier gevangen is, ofwel de visstand wordt geborgd en met vissen wordt er rekening gehouden met de leefomgeving."

Haring is een vette vissoort en bevat veel omega-3 vetzuren. Uit onderzoek blijkt dat de kans op hart- en vaatziekten vijftig procent minder wordt, door twee keer in de week vette vis te eten. Verder is haring goed tegen dementie en astma. Nederlanders zijn grote liefhebbers van nieuwe haring: per hoofd van de bevolking worden 5,2 haringen per jaar gegeten.