De opening van de Randweg Eindhoven
Toespraak | 08-06-2010 | Eindhoven | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Een bereikbaar Eindhoven is de sleutel tot een toekomst vol vernieuwing
en vooruitgang. Brabant is het powerhouse van de Nederlandse
maakindustrie.
Eindhoven is de op vier na grootste stad van Nederland. In deze regio
wonen 750.000 mensen. Maar het is vooral een slimme stad, een
Brainport. Een koploper binnen Nederland als het gaat om kennis en
technologie.
· Dankzij de TU en bedrijven als Philips Healthcare, ASML, TomTom en
Simac is deze regio een broedplaats voor kennis en innovatie.
· Op dit moment werken 8.000 kenniswerkers van 50 nationaliteiten bij
bijna honderd high-tech bedrijven.
· De Brainport is goed voor een kwart van de Nederlandse export en ruim
eenderde van de private investeringen in research en development.
· De helft van alle nieuwe patenten in Nederland komt hier vandaan
Eindhoven is ook een vruchtbare voedingsbodem voor jong technisch
talent, dat jaarlijks vanuit heel Nederland toestroomt naar de TU
Eindhoven. Ik was zelf ooit één van de jongeren die naar Eindhoven kwam
studeren.
Niet voor niets wordt de Randweg Eindhoven `Brainport Avenue' genoemd.
De weg geeft toegang tot toonaangevende bedrijven met
miljardenomzetten. Toegang tot vooruitgang die juist nu broodnodig is.
Maar het belang van de Randweg reikt verder dan de Brainport. Want het
merendeel van de auto's en vrachtwagens die hier rijden, is doorgaand
verkeer. De Randweg is een cruciale schakel in het rijkswegennet. De
weg verbindt vier snelwegen in zes richtingen:
· De A58 Breda-Rotterdam
· De A2 Amsterdam-Maastricht-Aken
· De A50 Nijmegen
· De A67 Antwerpen-Venlo-Ruhrgebied
De Randweg is één van de Rijkswegen investeringen dubbel en dwars de
moeite waard zijn. Eén van de vele plaatsen in Nederland waar het
verkeer de afgelopen jaren vast dreigde te lopen. In de jaren 2007-2011
leggen we maar liefst 824 kilometer aan nieuwe rijstroken aan. Dat is
gemiddeld 205 kilometer per jaar. Een verdubbeling ten opzichte van de
twintig jaar ervoor.
Dit deel van de A2 is cruciaal. Als de Randweg vastloopt, heeft dit
gevolgen in heel Zuidoost Nederland en daarbuiten. Het heeft gevolgen
voor de bereikbaarheid van onze mainports. Het was daarom topprioriteit
om tijdens de verbouwing van de weg de winkel open te houden. Het
verkeer moest zeven dagen in de week, 24 uur per dag blijven
doorstromen.
Dit was een geweldige uitdaging. Gemiddeld rijden er 125.000 auto's per
dag op de Randweg Eindhoven; op werkdagen zijn het er 140.000. De
hoeveelheid verkeer is in de periode 2006-2010 met acht procent
gestegen. Ondanks de werkzaamheden zijn de files op de Randweg in
dezelfde periode met 38 procent gedaald!
We danken deze topprestatie aan wederzijds vertrouwen, een spirit van
doorpakken en uitgekiende berekeningen.
Er waren tientallen faseringen en honderden grote en kleine
afsluitingen nodig. Aannemers Mourik-Besix en Heijmans hadden de taak
om deze te bedenken en uit te voeren. Dat was a hell of a job, maar zij
hebben het fantastisch gedaan.
Gelukkig kregen zij de steun van gemeenten, provincies en het Rijk.
Want bestuurders zagen de bui lang op tijd aankomen: in 2005 hing de
ombouw van de Randweg als een zwaard van Damocles boven de regio. Zij
lieten het er niet bij zitten en richtten Beter Bereikbaar Zuidoost
Brabant op. Deze club wist de doorstroming goed op gang te houden.
Erik van Merrienboer heeft daarin als voorzitter jarenlang een
belangrijke rol in gespeeld. Een paar maanden geleden heeft hij het
stokje overgedragen aan Fons Jacobs. Beide heren zijn hier aanwezig. En
het moet gezegd worden: u heeft van het BBZoB een groot succes gemaakt.
Het is fantastisch wat u - samen met alle andere gemeenten en de
provincie - heeft bereikt.
BBZoB is nu een voorbeeld voor iedereen die zich bezighoudt met het
voorkomen van verkeershinder bij grote wegprojecten. Overal in
Nederland kijken bestuurders met belangstelling naar de manier waarop
we dit in zuidoost Brabant hebben aangepakt. Dat zegt genoeg.
De aandacht voor verkeersafhandeling ging niet ten koste van de
voortgang. We hielden de vaart erin en bleven binnen de planning! Dat
is echt iets om trots op te zijn. Er zijn letterlijk en figuurlijk
bergen verzet:
· Voor de Randweg is 750.000 ton asfalt gestort, waarvan meer dan de
helft werd hergebruikt van de oude Randweg. De nieuwe Randweg leunt op
3 miljoen kuub zand en zesduizend funderingspalen.
· Voor het knooppunt Ekkersrijt werd 125.000 ton asfalt en 750.000 kuub
zand gestort en 145 heipalen de grond in geslagen.
En het resultaat mag er zijn: verkeer dat naar Eindhoven gaat en
doorgaand verkeer zijn op de Randweg van elkaar gescheiden. Zo zitten
de vervoersstromen elkaar niet meer in de weg. Je kan kiezen: snel en
ongehinderd doorrijden of op een efficiënte manier naar je bestemming
in Eindhoven.
Het is een primeur in Nederland dat we het verkeer over zo'n lange
afstand van elkaar hebben gescheiden. De weggebruiker moet daar soms
nog een beetje aan wennen en rijdt nog regelmatig verkeerd.
Rijkswaterstaat onderzoekt op dit moment of er aanpassingen nodig zijn
om de weggebruiker nog beter van informatie te voorzien.
Brainport Avenue is geworden wat wij ons bij een avenue voorstellen:
een brede weg, die grote verkeersstromen aankan.
· Het is een snelweg van 17 kilometer, met vier tot vijf rijstroken per
rijrichting.
· De knooppunten De Hogt, Batadorp en Leenderheide zijn onherkenbaar
veranderd.
· Het hoogtepunt is letterlijk het knooppunt De Hogt: circa 22 meter
hoog en de enige drielaags flyover in het zuiden van het land.
· De enorme flessenhals van het knooppunt Ekkersrijt is opgeheven. In
maart van dit jaar verdwenen de verkeerslichten van dit knooppunt.
Sindsdien is de doorstroming spectaculair verbeterd.
Dames en heren,
Het is vandaag een prachtige dag: de Randweg ligt er en er de
flessenhals is verdwenen. Maar we zijn niet klaar. Want de doorstroming
aan de kop en de staart van de Randweg is voor verbetering vatbaar.
Daarom gaat er binnenkort op drie plaatsen rond Eindhoven de schop in
de grond:
· A2 Leenderheide - Valkenswaard (3e rijstrook in zuidelijke
richting).
· A58 Batadorp - Oirschot (3e rijstrook in westelijke richting).
· A2 Den Bosch - Eindhoven (3e rijstrook in beide richtingen).
Met deze projecten pakken we de grootste knelpunten op de rijkswegen
rond Eindhoven aan. Dankzij de Spoedwet Wegverbreding kan het werk aan
deze projecten later dit jaar en begin volgend jaar beginnen. Eind dit
jaar zijn de vernieuwde A2 Leenderheide - Valkenswaard en A58 Batadorp
- Oirschot al gereed!
Maar laten we eerst even genieten van dit fantastische moment. Ik
feliciteer u allemaal van harte met dit prachtige resultaat. Laten we
niet langer wachten en de Randweg openen.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
* Filebestrijding
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat