Breda: veelzijdige, dynamische winkelstad met grote aantrekkingskracht
Breda wil groeien als winkelstad en de regionale en bovenregionale
aantrekkingskracht van de detailhandel versterken.
Breda zet daarom in op kwaliteit en variatie van het winkelaanbod en op
verruiming van mogelijkheden voor de zondagopenstelling van winkels.
Breda wil het ondernemersklimaat versterken en eigen initiatieven
ondersteunen. Dit staat in de Detailhandelsnota 2010-2020 waarmee
burgemeester en wethouders hebben ingestemd.
Een sterke en gevarieerde detailhandelsstructuur is van groot belang
voor de economische, culturele en sociale functie van de binnenstad en
voor wijken, buurten en dorpen. Daarnaast zorgt het voor
werkgelegenheid, voor kwaliteit van de leefomgeving in wijken en voor
een goed vestigingsklimaat voor andere bedrijven. Het imago van de stad
wordt ook deels bepaald door een goed winkelaanbod, een goede
uitstraling en meer mogelijkheden voor winkelen op zondag.
Het is nu zaak om die kwaliteit voor de lange termijn vast te houden en
te verbeteren. Daarom wil het college dat de binnenstad het
hoofdwinkelgebied is en blijft. Detailhandelsontwikkelingen buiten de
binnenstad worden altijd beoordeeld op hun toegevoegde waarde voor de
consument en op de effecten voor de binnenstad. Het centrum Van Breda
moet tegelijkertijd blijven inspelen op de dynamiek in de markt. De
ontwikkeling van het terrein âAchter de Lange Stallenâ blijft hierbij
belangrijk.
Het college wil ook geen verdere toename van het aantal subcentra. In
de nota worden in dat kader de Woonboulevard, Steenakker, en de
Stadionlocatie genoemd. Voor de Bavelse Berg is een nieuwe situatie
ontstaan. Voor plannen voor een gebiedsontwikkeling op de Bavelse Berg
waarin detailhandel is opgenomen geldt dat het onderdeel detailhandel
beoordeeld wordt op de effecten voor de binnenstad en voor de totale
detailhandelsstructuur.
Megasupermarkten tot maximaal 6.000 m2 zijn niet meer per definitie
uitgesloten. Onder voorwaarden komt er een dergelijke supermarkt op de
Stadionlocatie. Ook winkelcentrum Hoge Vucht krijgt de mogelijkheid
door te groeien tot een stadsdeelcentrum en kan een bestaande
supermarkt uitbreiden tot een megasupermarkt. De buurt- en
wijkwinkelcentra blijven voor Breda belangrijk voor de leefbaarheid en
het aanbod dichtbij de consument.
Voor winkelcentrum Brabantplein wordt de mogelijkheid onderzocht door
te groeien naar een wijkwinkelcentrum. Verder ziet het college de
dorpscentra voortaan als winkelcentra met een eigen specifiek
dorpskarakter en daarmee met eigen ontwikkelingsmogelijkheden.
Ook wil het college beleid voor vestiging van detailhandel op perifere
locaties op bedrijventerreinen aanscherpen. Om ongewenste
branchevervaging te voorkomen komen er beperkingen aan
nevenassortimenten. Woninginrichting wordt toegestaan op andere
locaties als vestiging op de Woonboulevard of in andere subcentra niet
mogelijk is.
Tot slot is het koopzondagenbeleid voor Breda erop gericht ondernemers
meer vrijheid te bieden bij het bepalen van het aantal zondagen dat men
open wil zijn. Dit kan met het opnemen van een toerismebepaling in de
Winkeltijdenverordening. Het RetailPlatform als vertegenwoordiger van
alle ondernemersverenigingen in de retail in Breda komt met voorstellen
voor het aantal koopzondagen per gebied en/of per branche. Op basis van
de wens van de ondernemers en het belang van de omgeving kan dan een
uitwerking van de toerismebepaling voor Breda worden gemaakt en na
vaststelling door de raad in werking treden.
Breda, 8 juni 2010
Detailhandelsnota Breda 2010-2020
Gemeente Breda