Drie KNAW Onderwijsprijzen voor âLeidseâ scholieren
Drie scholieren, waarvan er twee een duo vormden, hebben een KNAW
Onderwijsprijs gekregen voor hun profielwerkstuk dat ze schreven onder
begeleiding van de Universiteit Leiden. Het duo deed dat in het kader
van het Pre-University College.
File
Joost Pluim (Coornhert Gymnasium, Gouda) en Olivier Paauw (Visser 't
Hooft Lyceum, Leiden) schreven hun werkstuk tussen september en
december 2009 aan het Mathematisch Instituut van de Universiteit
Leiden. De titel van het werkstuk was Waarom sta IK toch altijd in de
file?
Modellen
Joost Pluim en Olivier Paauw analyseerden de fileproblematiek aan de
hand van wiskundige modellen.
Joost Pluim en Olivier Paauw analyseerden de fileproblematiek aan de
hand van wiskundige modellen.
Joost en Olivier analyseerden de fileproblematiek aan de hand van zelf
ontworpen mathematische modellen. Eerder waren zij ook al genomineerd
voor de Jan Kijne onderzoeksprijs van het Pre-University. De twee
scholieren moesten zich de eerstejaarswiskunde eigen maken en
zelfstandig twee programmeertalen moeten leren. De begeleiding was in
handen van dr. Floske Spieksma, die hun doorzettingsvermogen en
creativiteit roemt.
Praesens historicum
Ook Jorinde van de Vis (Haags Montessori Lyceum) is in de prijzen
gevallen. Zij is bij de vervaardiging van haar profielwerkstuk Het
praesens historicum â niet via het Pre-University College - begeleid
door dr. Casper de Jonge, universitair docent Griekse en Latijnse Taal
en Cultuur van de Leidse Universiteit.
Vervanging
Jorindes docent op het Haags Montessori Lyceum is Leids alumnus drs.
Joyce Landheer en zij werd tijdens haar zwangerschapsverlof weer
tijdelijk werd vervangen door de Leidse begeleider van Jorinde, Casper
de Jonge.
Aansluiten
De Griekse historicus Herodotus
De Griekse historicus Herodotus
Het profielwerkstuk van Jorinde van de Vis gaat over het gebruik van de
tegenwoordige tijd in verhalen over het verleden. Zij stelt de vraag of
de verklaringen voor dit taalkundige fenomeen in schoolboeken en
grammatica's adequaat zijn voor de Griekse teksten die op school worden
gelezen, in het bijzonder die van Herodotus en Sophocles. Haar
conclusie is dat de uitleg in de schoolboeken niet in alle opzichten
goed aansluit bij de literaire teksten die leerlingen in de 5e en 6e
klas bestuderen.
Jorinde van de Vis gaat Natuurkunde en GLTC studeren in Leiden.
490 werkstukken ingestuurd
Voor de KNAW Onderwijsprijs werden 490 werkstukken ingestuurd, door 191
scholen. Een jury van topwetenschappers koos uit deze enorme stapel 12
winnaars, drie per profiel.
* KNAW-onderwijsprijs
* Wiskunde studeren in Leiden
* Griekse en Latijnse taal en cultuur studeren in Leiden
Universiteit Leiden