Universiteit Leiden

Drie KNAW Onderwijsprijzen voor âLeidseâ scholieren

Drie scholieren, waarvan er twee een duo vormden, hebben een KNAW Onderwijsprijs gekregen voor hun profielwerkstuk dat ze schreven onder begeleiding van de Universiteit Leiden. Het duo deed dat in het kader van het Pre-University College.

File

Joost Pluim (Coornhert Gymnasium, Gouda) en Olivier Paauw (Visser 't Hooft Lyceum, Leiden) schreven hun werkstuk tussen september en december 2009 aan het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden. De titel van het werkstuk was Waarom sta IK toch altijd in de file?

Modellen

Joost Pluim en Olivier Paauw analyseerden de fileproblematiek aan de hand van wiskundige modellen.

Joost Pluim en Olivier Paauw analyseerden de fileproblematiek aan de hand van wiskundige modellen.

Joost en Olivier analyseerden de fileproblematiek aan de hand van zelf ontworpen mathematische modellen. Eerder waren zij ook al genomineerd voor de Jan Kijne onderzoeksprijs van het Pre-University. De twee scholieren moesten zich de eerstejaarswiskunde eigen maken en zelfstandig twee programmeertalen moeten leren. De begeleiding was in handen van dr. Floske Spieksma, die hun doorzettingsvermogen en creativiteit roemt.

Praesens historicum

Ook Jorinde van de Vis (Haags Montessori Lyceum) is in de prijzen gevallen. Zij is bij de vervaardiging van haar profielwerkstuk Het praesens historicum â niet via het Pre-University College - begeleid door dr. Casper de Jonge, universitair docent Griekse en Latijnse Taal en Cultuur van de Leidse Universiteit.

Vervanging

Jorindes docent op het Haags Montessori Lyceum is Leids alumnus drs. Joyce Landheer en zij werd tijdens haar zwangerschapsverlof weer tijdelijk werd vervangen door de Leidse begeleider van Jorinde, Casper de Jonge.

Aansluiten

De Griekse historicus Herodotus

De Griekse historicus Herodotus

Het profielwerkstuk van Jorinde van de Vis gaat over het gebruik van de tegenwoordige tijd in verhalen over het verleden. Zij stelt de vraag of de verklaringen voor dit taalkundige fenomeen in schoolboeken en grammatica's adequaat zijn voor de Griekse teksten die op school worden gelezen, in het bijzonder die van Herodotus en Sophocles. Haar conclusie is dat de uitleg in de schoolboeken niet in alle opzichten goed aansluit bij de literaire teksten die leerlingen in de 5e en 6e klas bestuderen.

Jorinde van de Vis gaat Natuurkunde en GLTC studeren in Leiden.

490 werkstukken ingestuurd

Voor de KNAW Onderwijsprijs werden 490 werkstukken ingestuurd, door 191 scholen. Een jury van topwetenschappers koos uit deze enorme stapel 12 winnaars, drie per profiel.

* KNAW-onderwijsprijs

* Wiskunde studeren in Leiden

* Griekse en Latijnse taal en cultuur studeren in Leiden