GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 8 juni 2010
Nadat het presidium de agenda heeft bepaald van de commissie- en raadsvergadering van de
P gemeente Lopik worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht via een persbericht en
persgesprek.
Agendapunten commissie 15 juni 2010 en raad
E 28 juni 2010
R Vaststellen bestemmingsplan `2e herziening
Landelijk Gebied'
Het college stelt de raad voor in te stemmen met de Nota van zienswijzen en
S het bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' vast te stellen,
conform de voorgestelde wijzigingen. Daarnaast stelt het college de raad
B voor de indieners van de zienswijzen schriftelijk te informeren over het
raadsbesluit.
E Op 24 juni 2009 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over ingediende
beroepschriften naar aanleiding van het besluit van Gedeputeerde Staten (GS)
van de provincie Utrecht over de goedkeuring van het bestemmingsplan Landelijk
Gebied. Met het bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' worden ook die
R onderdelen van het bestemmingsplan meegenomen waaraan GS destijds geen
goedkeuring hebben verleend. Daarnaast wordt een aantal ambtelijke wijzigingen
opgenomen, die voortvloeien uit geconstateerde omissies in de voorschriften en
op de plankaarten.
I
Het ontwerpbestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' heeft van
31 december 2009 tot en met 10 februari 2010 ter inzage gelegen. Hierop zijn vijf
zienswijzen ingediend, waarvan twee namens verschillende belanghebbenden.
C Het college heeft de zienswijzen van commentaar voorzien en opgenomen in de
Nota van zienswijzen.
H Het college stelt de raad voor in te stemmen met de Nota van zienswijzen en het
bestemmingsplan `2e herziening Landelijk Gebied' vast te stellen conform de
voorgestelde wijzigingen. Daarnaast stelt het college de raad voor de indieners
van de zienswijzen schriftelijk te informeren over het raadsbesluit.
T Rapport rekenkamercommissie `Subsidiebeleid in de
gemeente Lopik'
De griffier stelt de raad voor de in het rapport opgenomen conclusies en
aanbevelingen te onderschrijven en het college opdracht te geven de
gedane aanbevelingen te vertalen in het gemeentelijke subsidiebeleid.
1
Op verzoek van de raden van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater heeft
de rekenkamercommissie Triangel het subsidiebeleid in de drie gemeenten
onderzocht. De rekenkamercommissie heeft daarbij gebruik gemaakt van bureau
KplusV. De subsidieverordening Welzijn is geëvalueerd en er is onderzoek
gedaan naar de subsidieverstrekking aan de bibliotheek en de Stichting
Samenlevingsopbouw Lopik (SSL).
Men is in het algemeen tevreden over het subsidiebeleid en dat er weinig klachten
van aanvragers worden ontvangen. In de gemeente Lopik wordt onvoldoende
verband gelegd tussen inhoudelijke beleidsdoelstellingen en het subsidiebeleid. In
de subsidietoekenningen en beschikkingen komt niet goed tot uitdrukking dat de
subsidieontvanger door het verrichten van activiteiten eraan meewerkt dat de
beleidsdoelen van de raad tot stand komen.
De raad heeft een controlerende taak op hoofdlijnen, terwijl het college uitvoering
geeft aan het subsidiebeleid. Daardoor heeft de raad beperkt zicht op de
verstrekking van individuele subsidies.
Het productenboek van SSL biedt een goede basis om beleidskeuzes te maken.
De rekenkamercommissie beveelt aan de `beleidsgestuurde contactfinanciering'
als houvast te gebruiken voor het inrichten van het subsidieproces. Daarnaast
wordt aanbevolen met de subsidievragende organisaties een gesprek te houden,
waarbij kan worden besproken hoe het verband tussen gemeentelijke
beleidsdoelen en het resultaat van de te verrichten activiteiten kan worden
versterkt. Daarbij kan tevens de tussentijdse informatie worden verbeterd.
De griffier stelt de raad voor de in het rapport opgenomen conclusies en
aanbevelingen te onderschrijven en het college opdracht te geven de gedane
aanbevelingen te vertalen in het gemeentelijke subsidiebeleid.
Lokaal ouderenbeleid 2010-2013
Het college stelt de raad voor zeven beleidsprioriteiten vast te stellen.
Daarnaast wordt voorgesteld voor 2011 tot en met 2013 in totaal 3.200,- ter
beschikking te stellen ter nadere invulling door de stuurgroep en 30 uren
ambtelijke capaciteit voor de coördinatie van de uitvoering van het
ouderenbeleid. Tenslotte stelt het college de raad voor een interne evaluatie
van het ouderenbeleid te houden aan het einde van de beleidsperiode.
Het college heeft een uitvoerige studie laten uitvoeren naar ouderen in de
gemeente Lopik. Vervolgens is een concept lokaal ouderenbeleid 2010-2013
opgesteld samen met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en
vrijwilligersorganisaties, die zich inzetten voor het welzijn en de gezondheid van
ouderen in de gemeente Lopik. Ook de Stichting Seniorenraad en de Wmo-raad
zijn erbij betrokken.
In het Lokaal ouderenbeleid 2010-2013 worden zeven beleidsprioriteiten
geselecteerd: verlichten van eenzaamheid onder ouderen, wonen en ouderen,
verbeteren van infrastructuur voor ouderen, aandacht voor oudere mantelzorgers,
informatie over gemeentelijke financiële voorzieningen voor ouderen, toegang
2
Wmo-loket voor ouderen en ouderen in een zorginstelling: verstevigen van
contacten met de buitenwereld.
Het college stelt de raad voor deze zeven beleidsprioriteiten vast te stellen.
Daarnaast wordt voorgesteld voor 2011 tot en met 2013 in totaal 3.200,- ter
beschikking te stellen ter nadere invulling door de stuurgroep en 30 uren
ambtelijke capaciteit voor de coördinatie van de uitvoering van het ouderenbeleid.
Tenslotte stelt het college de raad voor een interne evaluatie van het
ouderenbeleid te houden aan het einde van de beleidsperiode.
Onderstaande agendapunten zijn door het presidium rechtstreeks op de agenda van de raad
geplaatst en worden niet behandeld in de commissievergadering.
Agendapunten raad 28 juni 2010
Opheffen interne klachtencommissie
Het college stelt de raad voor de interne klachtencommissie op te heffen. De
Algemene wet bestuursrecht voorziet in een verplichte regeling, waardoor
de klachtencommissie overbodig is.
De klachtencommissie is sinds haar instelling op 18 december 2001 slechts een
enkele keer bijeen geweest. Nut en noodzaak van deze commissie komen
daarmee naar de mening van het college ter discussie te staan. Daarnaast
voorziet de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in een verplichte regeling voor
intern klachtrecht.
Klachten over handelingen of gedragingen van ambtenaren, die bij de gemeente
worden ingediend, worden in overleg met de klager opgelost. Een verlengde
klachtenprocedure (soort beroepsprocedure) bij de Nationale Ombudsman heeft
nooit plaatsgevonden. Het college stelt daarom de raad voor de interne
klachtencommissie op te heffen.
Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar
portefeuillehouder.
Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en
bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid,
Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie,
Communicatie, Personeel en organisatie, Burgerzaken, Dienstverlening,
Gezondheidszorg en Economische Zaken. Daarnaast behartigt zij de projecten
Lopik 2030 (strategische visieontwikkeling) en Ontwikkeling Klantcontactcentrum.
Feest voor 50-jarige bruidsparen
Gouden bruidsparen die in de tweede helft 2009 en de eerste helft 2010
50 jaar getrouwd waren, wordt een gezamenlijke lunch aangeboden op
woensdag 23 juni 2010 in restaurant De Kwakel te Polsbroek. Bij deze lunch
is het college van burgemeester en wethouders aanwezig.
3
Als aandenken aan deze feestelijke lunch ontvangen de dames bij vertrek een
kwartet van de gemeente Lopik en de heren een gemeenteparaplu.
Om 12.00 uur zal het college de gasten ontvangen met een glaasje champagne.
De bruidsparen krijgen een corsage opgespeld en om 12.30 uur vangt de warme
lunch aan. Burgemeester mevrouw mr. R.G. Westerlaken-Loos zal de gouden
jubilarissen toespreken.
Deze feestelijke lunch is een jaarlijkse traditie, maar is niet de enige manier
waarop aandacht wordt besteed aan deze mijlpaal. Op de dag dat het echtpaar 50
jaar is getrouwd, wordt een origineel cadeau overhandigd, namelijk een ingelijste
fotokopie van hun originele trouwakte van 50 jaar geleden. Zijn de mensen in de
gemeente Lopik getrouwd dan is het geen probleem om de akte uit het archief te
halen. Als ze elders in Nederland zijn getrouwd, dan zorgt de gemeente ervoor dat
de akte uit de andere gemeente wordt opgestuurd naar Lopik. De gemeentebode
geeft dit cadeau op de trouwdag op het huisadres van de jubilarissen af.
Contactdag/Bijpraatavond Lopikerkapel
woensdag 23 juni 2010
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik brengt
woensdag 23 juni 2010 een bezoek aan de kern Lopikerkapel.
Er zal gelegenheid zijn om op informele wijze met elkaar van gedachten te
wisselen. En natuurlijk kunnen de inwoners van Lopikerkapel tijdens de avond
vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders.
Programma
15.30 uur Twee bedrijfsbezoeken
17.30 uur Aperitief en gezamenlijke maaltijd in het Buurthuis d'Ouwe School
Informeel samenzijn.
20.00 uur Aanvang bijpraatavond voor alle inwoners van de kern
20.10 uur Informatie door het college over o.a.:
· Nieuwe samenstelling college van B&W
· Verkeersremmende maatregelen en doseerinstallaties
· Evenemententerrein Lopikerkapel
· Actualiteiten
20.30 uur Beantwoording van vragen die vooraf zijn gesteld.
21.00 uur Pauze
21.15 uur Gelegenheid tot het stellen van vragen
22.00 uur Sluiting
Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke
ontwikkeling en beheer, Vergunningverlening en handhaving, Volkshuisvesting,
Verkeer, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie
en Accommodaties en gebouwenbeheer. Daarnaast behartigt hij de projecten
Centrumplan (herontwikkeling centrum Lopik-dorp), Woningbouwprojecten en
Revitalisering bedrijventerrein.
4
Gescheiden inzameling kunststof verpakkingsafval
opnieuw meer dan verdubbeld
Na een proef van twee jaar is de gemeente Lopik in juni 2009 door gegaan
met de gescheiden inzameling van kunststof verpakkingsafval. Sinds 3 juni
2009 gebeurt dit met speciaal daarvoor geschikt gemaakte gemeentelijke
containers. De oorspronkelijke acht servicepunten zijn op verzoek van
inwoners verder uitgebreid, zodat het brengen van afval wordt
vergemakkelijkt. In de proefperiode werd circa 1,8 kilogram kunststof
verpakkingsafval per huishouden per jaar ingezameld. Eind oktober 2009
was dit meer dan verdubbeld naar 4 kilogram. De cijfers tot en met mei 2010
laten opnieuw meer dan een verdubbeling zien naar 10 kilogram. Dat is beter
voor het milieu en zorgt voor meer ruimte in de grijze container.
Alle gemeenten in Nederland zijn per 1 januari 2010 verplicht kunststof
verpakkingsafval gescheiden in te zamelen. Inwoners brengen hun kunststof
verpakkingsafval naar de inzamelbak. Door hergebruik ontstaat weer een nieuwe
grondstof voor bijvoorbeeld fleecekleding, speelgoed en tennisballen. Het
Nederlands elftal speelt op het Wereld Kampioenschap voetbal in Zuid Afrika in
shirts van 100% polyester, gemaakt van gerecycled kunststof (petflessen).
Dankzij een goede scheiding hebben inwoners minder restafval en meer ruimte in
de grijze container. Zo helpt iedereen mee aan een beter milieu.
Waar staan de inzamelbakken?
De inzamelbakken voor kunststof verpakkingsafval staan op de volgende
servicepunten:
1. De blinde gevel van de Regenboogschool, Anna van Burenstraat te Lopik;
2. Gemeentewerf, M.A. Reinaldaweg 21 te Lopik;
3. De Akker nabij nummer 41 (kinderopvang Tover) te Lopik;
4. Vogelzangsekade ter hoogte van huisnummer 19 te Lopik;
5. Cabauwsekade nabij nummer 53 op de parkeerplaats bij de kerk te Cabauw;
6. Uitweg nabij nummer 29 te Uitweg;
7. Dorp nabij nummer 88 en de bushalte te Polsbroek;
8. Oranje Nassaustraat nabij nummer 11 te Benschop;
9. Ter hoogte van de kruising Noordzijdseweg en Damweg te Polsbroekerdam;
10. Graaf Floris IV weg te Willige Langerak.
11. Nabij de Eben Haëzerschool, Kerkstraat te Jaarsveld;
12. Ter hoogte van de kruising Kapelsepad/Sevenhovenstraat te Lopikerkapel;
13. In de Koning Julianasingel bij de St. Victorschool te Benschop;
14. Ter hoogte van speelterrein aan de Pieter Brueghellaan te Lopik.
De gemeente wil het aantal servicepunten graag verder uitbreiden, met instem-
ming van omwonenden. De inzamelbakken worden regelmatig geleegd.
Als inwoners signaleren dat de inzamelbak vol is of als zij een extra servicepunt
willen, kunnen zij dit doorgeven via het Meldpunt Buitenruimte, telefoon
0348 559 985, e-mail meldpunt@lopik.nl
5
Welk kunststof afval mag in de inzamelbak?
Wel: Niet:
Plastic tasjes, tassen en broodzakken Verpakkingen met inhoud
Verpakking van vleeswaren en kaas Verpakkingen van chemisch afval
Folies om tijdschriften, folders, blisters Piepschuim
voor o.a. tandenborstels
Bekers voor yoghurt, vla, slagroom, ijs Resten papier, karton of folie
Deksels van potten pindakaas, Kartonnen (drank)verpakkingen
chocopasta etc.
Knijpflessen voor sauzen zoals ketchup Plastic tuinstoelen en speelgoed
Flacons voor was- en
schoonmaakmiddelen
Flacons voor o.a. shampoo, douchegel,
zeep, badschuim en bodylotion
Flessen voor frisdrank, water en zuivel
Plantenpotten, potjes voor gel, vitamines
en medicijnen
Op de inzamelbakken informatie is te vinden over welk kunststof afval er wel en
niet in mag. Ook op www.lopik.nl is meer informatie te vinden. De gemeente hoopt
dat nog meer inwoners gaan meewerken.
Informatieavond Uitweg 6 juli 2010
De gemeente Lopik nodigt inwoners van de kern Uitweg en andere
belangstellenden uit voor een informatieavond op 6 juli 2010 in Buurthuis
Uitweg. Tijdens deze avond zullen Woningbouwvereniging Lopik, Stigter's
Projectontwikkeling en de gemeente Lopik een samenwerkingsovereen-
komst ondertekenen. Daarnaast wordt het stedenbouwkundig plan
toegelicht en inzicht gegeven in de planning van de werkzaamheden.
De gemeente Lopik wil graag woningen bouwen in Uitweg. Extra woningen zijn
nodig om de kern vitaal te houden en jong en oud ook in de toekomst de
mogelijkheid te bieden in Uitweg te wonen. De bouwplannen zijn in een pril
stadium. Er zijn nog geen tekeningen van woningen en ook de koopprijzen zijn
nog niet bekend. Toch wil de gemeente Lopik haar inwoners in deze fase al
informeren over de plannen tijdens een informatieavond op dinsdag 6 juli 2010 om
19.30 uur in Buurthuis Uitweg, Uitweg 6 in Lopikerkapel.
Met Woningbouwvereniging Lopik en Stigter's Projectontwikkeling heeft de
gemeente Lopik op 23 juni 2008 een intentieovereenkomst gesloten. Vervolgens is
gewerkt aan het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst. In deze
overeenkomst zijn de rechten en plichten over en weer vastgelegd. Deze
samenwerkingsovereenkomst zal aan het begin van de informatieavond worden
ondertekend.
Partijen hebben daarnaast overeenstemming bereikt over een stedenbouwkundig
plan dat voorziet in de bouw van circa 44 woningen. Daarvoor zal een tweede
ontsluiting voor de kern worden aangelegd. Het speelterrein aan de zuidkant zal
worden verplaatst naar een plek in de uitbreidingslocatie aan de noordoostzijde
6
van Uitweg. Op het huidige speelterrein zullen zeven woningen worden gebouwd.
De gemeenteraad heeft hiervoor op 7 juli 2009 een bijdrage van 400.000,-
beschikbaar gesteld. Met die bijdrage zijn de plannen financieel haalbaar. Het
stedenbouwkundig plan zal tijdens de informatieavond nader worden toegelicht.
Ook zal meer inzicht worden gegeven in de planning van de werkzaamheden.
De informatieavond start op 6 juli 2010 om 19.30 uur en duurt tot circa 21.00 uur.
De inwoners van Uitweg ontvangen circa twee weken van te voren een
schriftelijke uitnodiging.
Portefeuillehouder: Wethouder K.A.C. de Korte-de With: 2e loco-
burgemeester. Wet maatschappelijke ondersteuning, Kinderopvang, Sociale
zaken, Vreemdelingenbeleid en Onderwijs, leerplicht, volwasseneneducatie en
inburgering. Daarnaast behartigt zij het project Centrum voor Jeugd en Gezin.
Geen nieuws over lopende projecten.
Portefeuillehouder: Wethouder W.F. Perlot: 3e loco-burgemeester. Sport, Kunst
en cultuur, Wijk- en buurtbeheer, Natuur, landschap en milieu, Waterplan,
Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Informatiebeleid en automatisering en
Financiën. Daarnaast behartigt hij de projecten Dorpshuis Lopik (nieuwbouw) en
Dorpshuis Benschop (renovatie).
Geen nieuws over lopende projecten.
Lopik, 7 juni 2010
Gemeente Lopik