Consumentenbond
8 juni 2010
Klant centraal bij tussenpersonen
De branchevereniging voor financieel adviseurs Adfiz wil de klant
centraler stellen. Hun financieel adviseurs gaan zich inzetten om de
positie van de klant te verbeteren en professioneler te gaan werken. De
Consumentenbond vindt dit een goede stap in de richting om een
mentaliteitsverandering binnen de financiële sector te bewerkstelligen.
Onderhandelen Adfiz heeft een aantal concrete ideeën om in plaats van
verkopers meer als adviseurs in dienst van klanten te gaan werken.
Adfiz wil bijvoorbeeld producten van aanbieders gaan beoordelen op de
risico's voor de klant en op de toegevoegde waarde. Voor consumenten is
het belangrijk dat er veel meer duidelijkheid komt over de rolverdeling
van tussenpersoon en aanbieder van financiële producten. Wie is
uiteindelijk verantwoordelijk en bij wie ligt de zorgplicht als het
contract eenmaal getekend is?
Transparantie
De Consumentenbond zet zich al lange tijd in voor financieel adviseurs
die de klant centraal stellen en het advies als uitgangspunt kiezen in
plaats van verkoop of bemiddeling. Duidelijkheid over kosten en
provisie draagt hieraan bij, maar ook duidelijkheid over wat je wel en
niet mag verwachten van je adviseur.