Rijksoverheid
Datum 8 juni 2010
Betreft Vragen over stroomstoringen op Goeree-Overflakkee
Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Spies (CDA)
aan de minister van Economische Zaken over stroomstoringen op Goeree-
Overflakkee. Deze vragen zijn mij toegezonden op 12 april 2010 onder nummer
2010Z06477.
1
Kent u het bericht "Stroomstoringen teisteren Goeree-Overflakkee"?
Antwoord
Ja.
2
Is het waar dat huishoudens op Goeree-Overflakkee gemiddeld één keer per week
met een stroomstoring worden geconfronteerd?
Antwoord
Het is niet zo dat een willekeurig huishouden op Goeree-Overflakkee wekelijks
met een stroomstoring te maken heeft. In totaal zijn er op het netwerk op
Goeree-Overflakkee ongeveer 19.000 klanten aangesloten.
Stedin heeft aangegeven dat Goeree-Overflakkee in 2009 86 keer last heeft gehad
van een laagspanningstoring. In totaal hebben 319 klanten in 2009 tijdelijk
zonder stroom gezeten als gevolg van deze laagspanningsstoringen. Naast de
laagspanningsstoringen zijn er in 2009 door Stedin ook 13
middenspanningsstoringen geregistreerd waarbij de stroomvoorziening op een
gedeelte van Goeree-Overflakkee werd onderbroken. In totaal hebben in 2009
4752 klanten een onderbreking van de stroomvoorziening als gevolg van een
middenspanningsstoring ervaren.
3
Hoe verhoudt dit aantal storingen zich tot het gemiddelde in Nederland en
datgene dat naar uw idee wenselijk dan wel toelaatbaar is?
4
Is het waar, zoals het artikel de indruk wekt, dat hier sprake is van een zeer
kwetsbaar netwerk met veel achterstallig onderhoud en mogelijk veel en
langdurige schade voor de klanten, zeker nu de geplande
herstellingsinvesteringen pas in 2014 zijn afgerond? Vindt u dit acceptabel?
Antwoord 3 en 4
In totaal zaten er door laag- en middenspanningsstoringen gedurende het jaar
1.856.026 klanten tijdelijk zonder stroom. Om een vergelijking met Goeree-
Overflakkee te kunnen maken is het gebruikelijk om te kijken naar het gemiddeld
aantal storingsminuten. Dit is het aantal minuten dat een klant gemiddeld te
maken heeft met een onderbreking van de stroomlevering. Stedin heeft
aangegeven dat op Goeree-Overflakkee het aantal storingsminuten in 2009 op 83
lag. Dit is hoog in relatie tot het landelijk gemiddelde van 25 minuten in 2009.
Stedin heeft aangegeven dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud. Om
het netwerk op Goeree-Overflakkee robuuster te maken, voert Stedin momenteel
een investeringsprogramma uit.
Het netwerk op Goeree-Overflakkee is kwetsbaar voor storingen als gevolg van
relatief dunne kabels en veel enkelvoudige routes binnen de regionale
stroomvoorziening. Hierdoor zijn kabels gevoelig voor schade en zijn omleidingen
bij schade of storingen niet even vaak mogelijk als in andere delen van Nederland.
Ik vind de kwaliteit van Nederlandse netten belangrijk. De beschikbaarheid en
kwaliteit van de netten is wettelijk geborgd middels artikel 21 van de
Elektriciteitswet 1998. In dit artikel staat dat een netbeheerder moet beschikken
over een doeltreffend systeem voor de beheersing van de kwaliteit van zijn
transportdienst en over voldoende capaciteit voor het transport van elektriciteit
om te voorzien in de totale behoefte. Netbeheerders zijn volgens dit artikel ook
verplicht om tweejaarlijks zogenaamde kwaliteits- en capaciteitsdocumenten
(KCD's) op te stellen. Met deze KCD's moeten netbeheerders aantonen dat ze over
voldoende capaciteit beschikken om gas en elektriciteit te verplaatsen van de
bron, de producent, naar een bedrijf of huishouden. Verder moeten de
netbeheerders de procedures op orde hebben om de kwaliteit van het net te
waarborgen. Binnen dit wettelijke kader is het de verantwoordelijkheid van de
netbeheerder om zijn net zo efficiënt en effectief mogelijk te beheren. De NMa ziet
toe op naleving van deze wettelijke eisen en beoordeelt de KCD's.
In het kader van dit toezicht heeft de NMa aan Stedin een bindende aanwijzing
opgelegd in december 2009, omdat Stedin niet beschikt over een
bedrijfsmiddelenregister dat een beschrijving bevat van alle leidingen van het net,
aangeduid naar locatie, aard, type en overige relevante gegevens. Stedin heeft
inmiddels aan het eerste deel van deze aanwijzing voldaan door het opstellen van
een plan van aanpak om te komen tot een volledig bedrijfsmiddelenregister.
5
Worden bij het uitvoeren van het investeringsprogramma de meest kwetsbare en
storingsgevoelige punten het eerst aangepakt en is daarbij de potentiële schade
bij de klanten een criterium?
Antwoord
Stedin heeft aangegeven dat de meest kwetsbare en storingsgevoelige punten
met prioriteit worden aangepakt. Hierbij is de impact van storingen (de
hoeveelheid getroffen klanten) een belangrijk criterium.
6
Deelt u de mening dat de klanten de mogelijkheid moeten hebben om schade,
veroorzaakt door de storingen, door Stedin vergoed te krijgen en aanspraak
moeten kunnen maken op (een tegemoetkoming in) investeringen in
noodaggregaten?
Antwoord
De condities waaronder klanten in geval van stroomstoringen een vergoeding
kunnen krijgen van de netbeheerder, zijn vastgesteld in de algemene
voorwaarden. In de Netcode is een wettelijk vastgelegde compensatieregeling
opgenomen, die stelt dat klanten bij een stroomonderbreking van 4 uur of meer
recht hebben op een vast bedrag ter compensatie. Deze compensatieregeling is
ook opgenomen in de algemene voorwaarden van Stedin. De algemene
voorwaarden voor kleinverbruikers zijn tot stand gekomen in een door de SER
begeleid overleg tussen Netbeheer Nederland en de Consumentenbond. In dit
proces heeft de NMa ook geadviseerd. De voorwaarden hebben in dat verband dus
de toets der kritiek doorstaan.
Een specifieke tegemoetkoming in investeringen in noodaggregaten valt niet
onder deze algemene voorwaarden en acht ik niet noodzakelijk.
7
Bent u bereid de directie en aandeelhouders van Stedin om opheldering te vragen
en hen aan te sporen het investeringsprogramma versneld uit te voeren?
Antwoord
Zowel Stedin als de aandeelhouders zijn gebaat bij een zo spoedig mogelijke
daling van het aantal storingsminuten. Deze werken namelijk via de q-factor
berekeningen door in de regulering van de te hanteren tarieven. Desalniettemin
zal ik in mijn contacten met Stedin zeker niet nalaten te benadrukken dat ik een
snelle realisatie van een degelijk netwerk met een minimale storingsfrequentie
van het hoogste belang vind.
8
Voldoet Stedin aan het zogenaamde N-1 principe, het betrouwbaarheidcriterium
voor energienetwerken?
Antwoord
Ja, Stedin voldoet aan het N-1 principe op het hoogspanningsnet zoals dit in de
Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden elektriciteit en in de Netcode is
vastgelegd. Verder heeft Stedin aangegeven dat een groot deel van haar
middenspanningsnetwerk, zonder dat hiertoe een wettelijke verplichting geldt, ook
N-1 veilig is uitgevoerd. In dunbevolkte gebieden, zoals Goeree-Overflakkee, is dit
echter niet het geval.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken