ProRail
Persbericht
08-06-2010
Groot onderhoud spoorbrug tussen Roermond en Buggenum
ProRail is bezig met een grote onderhoudsbeurt aan de spoorbrug tussen
Roermond en Buggenum. Het staal van de bijna honderd jaar oude brug
wordt schoongemaakt, ontroest en opnieuw geschilderd. Een mega klus
waarmee vorig jaar al is begonnen. Na de buitenkant van de brug is
vanaf aanstaande maandag de binnenkant aan de beurt. En dat heeft
gevolgen voor het treinverkeer tussen Roermond en Weert vice versa.
De spoorbrug over de Maas is gebouwd in 1916 en telt vier bogen van
ieder 65 meter. De brug, die deels werd opgeblazen in de tweede
wereldoorlog, kreeg voor het laatst een verfbeurt in 1975. Nu werken er
dagelijks 10 tot 12 schilders om de 26.000 vierkante meter staal weer
te laten blinken. Daarbij gelden strenge veiligheidseisen. Mede vanwege
de treinen die er een paar keer per uur overheen gaan.
Schilderen binnenkant
Nu de buitenkant is gedaan, beginnen de schilders maandag 14 juni aan
de binnenkant van de brug. Vanaf dat moment zal er in verband met de
veiligheid gedurende twaalf weken steeds één spoor beschikbaar zijn.
Dat heeft ook gevolgen voor het treinverkeer.
Gevolgen treinverkeer
De trein uit Weert zal vanaf maandag acht minuten later aankomen in
Roermond. Omgekeerd komt de trein vanuit Roermond één minuut later
aan in Eindhoven. Voor de juiste aankomst- en
vertrektijden adviseren wij u uw reis te plannen op www.ns.nl. U kunt
ook bellen met het informatienummer 0900-9292 (⬠0,70 p.m.).
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.grootonderhoudspoorbrugtussenro
ermondenbuggenum&category=Regionaal]