Vialis
BR>
Uniek regionaal verkeersmanagementsysteem op N302 door Vialis opgeleverd
Op zaterdag 5 juni 2010 vierden de provincie Gelderland en de gemeente
Harderwijk, in het bijzijn van demissionair minister Camiel Eurlings de
ingebruikname van de nieuwe N302. Vialis en Heijmans leverden een dag
eerder dit `project N302' tot volle tevredenheid van de opdrachtgever
op.
In 2004 zag de provincie Gelderland in dat met de bestaande
infrastructuur en de toename van de verkeersintensiteit een redelijke
verkeersafwikkeling op de N302 in de toekomst nauwelijks meer mogelijk
zou zijn. De doorstroming zou bij de groeiende verkeersintensiteit
moeten verbeteren. Medio 2008 ontvingen Heijmans Infra Geïntegreerde
Projecten als hoofdaannemer en Vialis als systeemleverancier de
opdracht deze doorstroming voor nu en de toekomst te realiseren.
Heijmans werd verantwoordelijk voor de wegenbouwactiviteiten en
installatiewerkzaamheden, Vialis voor het verkeersmanagement
(dataverzameling, dataverwerking, levering van informatie,
verkeersmanagement, evaluatie) en het ontwerpen, produceren, testen,
leveren en inbedrijfstellen van de bijbehorende producten en systemen.
Ook neemt Vialis 15 jaar onderhoud aan alle DVM-systemen voor haar
rekening.
Unieke koppeling deelsystemen levert integraal verkeersmanagement
De door Vialis los geleverde deelsystemen functioneren autonoom, maar
worden door onderlinge koppelingen samengebracht tot één integraal
verkeersmanagementsysteem. Dit is uniek in Nederland. Vialis heeft op
de N302 een systeemarchitectuur neergezet, waarbij delen aangekoppeld
kunnen worden. Dit betekent dat verschillende dynamische
verkeersmanagementsystemen, geleverd door verschillende leveranciers,
kunnen opereren tot één regionaal verkeersmanagementsysteem.
Door dit integrale, modulaire, regionale verkeersmanagementsysteem
wordt automatisch een optimale doorstroming van het verkeer op de N302
gerealiseerd. Daarnaast biedt het systeem de wegbeheerder volop
mogelijkheden om met de ingewonnen data rapportages op te stellen. Aan
de hand van deze rapportages zijn vroegtijdig trends waar te nemen over
de ontwikkeling van het verkeersaanbod en de afwikkeling ervan. Voor
wegwerkzaamheden zijn er bijvoorbeeld scenario's gedefinieerd, zodat
met de signalering een veilige werkomgeving gerealiseerd kan worden.
Voor calamiteiten is het, naast het afkruisen van rijstroken, ook
mogelijk om de dynamische openbare verlichting maximaal te sturen zodat
er extra licht is voor de hulpdiensten.
Symposium
Op 17 juni organiseert Vialis voor wegbeheerders een symposium rondom
regionaal verkeersmanagement. De activiteiten rondom de N302 zullen
hierin een prominente plaats innemen. Voor meer informatie hieromtrent
kunt u mailen naar symposium@vialis.nl.
N302 verbindt vaste land met het `nieuwe' Flevoland
De N302 is de weg die het vaste land van Gelderland verbindt met het
nieuwe Flevoland. Decennia lang groeide Flevoland uit naar wat het nu
is: een dynamisch gebied met volop mogelijkheden tot recreatie, wonen
en werken (ook veel agrarische bedrijven). De infrastructuur bleef
echter achter bij de groei die dit nieuwe, ingepolderde stukje
Nederland doormaakte. Voor de provincie Gelderland was de maat vol toen
zij inzag dat met de bestaande infrastructuur en de toename van de
verkeersintensiteit een redelijke verkeersafwikkeling nauwelijks meer
mogelijk was. Met publiekstrekkers als Walibi World en het Aviodrome
aan de Flevoland-zijde en het Dolfinarium aan de Gelderse kant liep het
verkeer in vakanties en weekenden regelmatig vast op de provinciale
N302. Niet alleen recreatieverkeer en bestemmingsverkeer, maar ook
landbouwverkeer maakt immers gebruik van de N302. De
verkeersafwikkeling op de weg moest aanzienlijk verbeteren.