Universiteit van Tilburg

Persbericht 8 juni 2010

Slagingspercentage 'moeilijke vakken' stijgt fors dankzij webcolleges

Eerstejaars studenten hebben vaak moeite met vakken als statistiek en accounting. Het slagingspercentage voor dergelijke lastige vakken ligt rond de 50%. Een uniek e-learning experiment van de Universiteit van Tilburg heeft dat percentage in twee jaar met 20% doen stijgen. Colleges, toetsen en consults via de computer verhogen het studierendement.

Het onderwijsaanbod uitbreiden met e-learning en tegelijkertijd het studierendement van eerstejaars studenten verhogen was het doel van het experiment op de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. De centrale vraag was hoe eerstejaars studenten te ondersteunen in het verwerken van grote hoeveelheden lastige collegestof en hen actiever met het vak bezig te laten zijn.

Consults via de pc
Docent Accounting Bob van den Brand koos bij zijn vakken financial accounting en management accounting voor een aanpak waarbij studenten naast de reguliere hoor- en werkcolleges een aantal onderdelen van het vak via de computer kunnen volgen. Bijvoorbeeld een speciaal voor dit doel opgenomen hoorcollege dat op het scherm wordt begeleid door corresponderende sheets. Het college is opgeknipt in blokken zodat studenten een bepaald onderdeel snel kunnen opzoeken en bekijken. Enkele web lectures zijn in verschillende 'wereld'-talen beschikbaar zoals Engels, Chinees (Mandarijn), Kantonees, Russisch, Duits, Frans en Spaans. Een virtueel werkcollege met aansprekende cases en opdrachten wordt ingezet als tussentijdse toets en om bonuspunten mee te verdienen. Daarnaast kunnen studenten tijdens speciale consultsessies vragen stellen aan de docent, die voor de camera tekst en uitleg geeft. Tot slot is er een semi-live streaming waarin de docent een zojuist afgelegd tentamen nabespreekt zodat de studenten direct kunnen bekijken hoe ze het hebben gemaakt.

Met deze tools worden studenten uitgedaagd om op strategische momenten in de stof te duiken en dit niet uit te stellen tot de tentamenperiode. Het leren wordt makkelijker gemaakt doordat ze actief met de stof aan de slag gaan die in overzichtelijke blokken wordt aangeboden. Deelname aan de webcolleges is vrijwillig, maar omdat er met de opdrachten bonuspunten zijn te verdienen, hapt zo'n 60% (700) van de eerstejaars studenten economie toe.

Slagingspercentage stijgt met 20%
In de twee jaar dat het project draait is het slagingspercentage voor de Accounting vakken gestegen van 50 naar 70%. De studenten zijn enthousiast over de nieuwe werkvorm en zijn veel actiever bezig met de stof. Ze blijven ook niet weg uit de collegezaal: 1 op de 20 studenten blijft weg, maar dat cijfer wijkt niet of nauwelijks af van de reguliere statistieken. Uit metingen blijkt verder dat tijdens de collegeperiode en ter voorbereiding van het tentamen fors gebruik wordt gemaakt van de webcolleges.

Minder e-mails naar de docent
Voor de docent is het opzetten en opnemen van de videocolleges even een flinke investering, maar die betaalt zich snel terug. Doordat er relatief veel studenten deelnemen aan de diverse websessies, neemt het aantal e-mails en inloopmomenten bij de docent sterk af. Het aantal vragen richting docent na een tentamen - vaste prik - nam drastisch af doordat direct na afloop de toelichting via de live-streaming kon worden bekeken. De consult sessies via de pc zijn een waardevolle aanvulling op of vervanging van het spreekuur van de docent.

Het concept is in principe toe te passen op bijna alle vakken. Van den Brand heeft er op de universteit inmiddels twee onderwijsprijzen mee in de wacht gesleept.