Gemeente Lelystad

Burgerjaarverslag 2009 digitaal

Maandag 7 juni 2010

Het Burgerjaarverslag 2009 is verschenen. Dit jaar in een unieke vorm. Het verslag is voor het eerst geheel digitaal. Met een gefilmd voorwoord van de burgemeester en korte, doorklikbare items. Kijk op www.lelystad.nl/burgerjaarverslag.

Dienstverlening en betrokkenheid

Het Burgerjaarverslag is een jaarlijks verslag waarin de burgemeester terugkijkt op wat er in de gemeente Lelystad is gedaan op het gebied van dienstverlening, de betrokkenheid van inwoners bij het bestuur, de communicatie tussen gemeente en inwoners en de afhandeling van klachten en bezwaren. Enkele conclusies uit het burgerjaarverslag 2009 zijn: aantal klachten en bezwaarschriften afgenomen, tevredenheid over dienstverlening toegenomen en veel regelingen voor jongeren en ouderen.

Inwoners tevredener over dienstverlening

Uit de eenmaal in de twee jaar gehouden enquête over dienstverlening onder het Lelystadspanel blijkt dat de tevredenheid onder inwoners over de dienstverlening van de gemeente over het geheel genomen gestaag omhoog gaat. Van een 6,0 in 2005 naar een 6,4 in 2007 naar een 6,6 in 2009. De telefonische bereikbaarheid en de afhandeling van de bewonersbrieven zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Zo is in 2009 8,4 procent van de bewonersbrieven te laat beantwoord ( 91,6 procent op tijd). In 2008 was dat nog 13,9 procent (86,1 procent op tijd).

Normen voor dienstverlening

De gemeente hanteert normen voor goede dienstverlening. Deze servicenormen zijn samengevat in het Dienstverleningshandvest. Met de servicenormen geeft de gemeente aan dat zij haar inwoners serieus neemt. De servicenormen bieden de inwoners een handvat om de gemeente aan te spreken op de gemeentelijke dienstverlening. Alle servicenormen zijn te vinden de website van de gemeente.

Aantal klachten en bezwaarschriften afgenomen

Het aantal klachten en bezwaarschriften blijkt in 2009 verder te zijn afgenomen. Het aantal klachten dat in 2005 nog 59 bedroeg, nam in 2008 af tot 37 klachten en is in 2009 verder gedaald naar 34 klachten. Ook het aantal bezwaarschriften is afgenomen van 572 bezwaarschriften in 2008 naar 484 bezwaarschriften in 2009. Dankzij de invoering van een nieuw bezwaarschriftenvolgsysteem konden in de loop van 2009 bezwaarschriften sneller worden afgehandeld. Zo werd in de eerste twee maanden 58 procent van de bezwaarschriften op tijd afgewikkeld, terwijl in de laatste twee maanden 94 procent van de bezwaarschriften op tijd werd afgehandeld.

Veel regelingen voor jongeren en ouderen

In 2009 zijn diverse projecten opgestart voor jongeren en ouderen. Zo is een jongerenraad opgericht, is de website www.jonginlelystad.nl uitgebreid en is de heldenmoedmedaille geïntroduceerd en uitgereikt, een medaille voor jongeren die zich belangeloos hebben ingezet voor hun leefomgeving. Daarnaast is in 2009 ingezet op het ontwikkelen van veel activiteiten voor ouderen op wijkniveau, variërend van scootmobielcursussen, sportactiviteiten, preventieve huisbezoeken en hulp bij thuisadministratie.

---