Gemeente Lelystad
Burgerjaarverslag 2009 digitaal
Maandag 7 juni 2010
Het Burgerjaarverslag 2009 is verschenen. Dit jaar in een unieke vorm.
Het verslag is voor het eerst geheel digitaal. Met een gefilmd
voorwoord van de burgemeester en korte, doorklikbare items. Kijk op
www.lelystad.nl/burgerjaarverslag.
Dienstverlening en betrokkenheid
Het Burgerjaarverslag is een jaarlijks verslag waarin de burgemeester
terugkijkt op wat er in de gemeente Lelystad is gedaan op het gebied
van dienstverlening, de betrokkenheid van inwoners bij het bestuur, de
communicatie tussen gemeente en inwoners en de afhandeling van klachten
en bezwaren. Enkele conclusies uit het burgerjaarverslag 2009 zijn:
aantal klachten en bezwaarschriften afgenomen, tevredenheid over
dienstverlening toegenomen en veel regelingen voor jongeren en ouderen.
Inwoners tevredener over dienstverlening
Uit de eenmaal in de twee jaar gehouden enquête over dienstverlening
onder het Lelystadspanel blijkt dat de tevredenheid onder inwoners over
de dienstverlening van de gemeente over het geheel genomen gestaag
omhoog gaat. Van een 6,0 in 2005 naar een 6,4 in 2007 naar een 6,6 in
2009. De telefonische bereikbaarheid en de afhandeling van de
bewonersbrieven zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Zo is in
2009 8,4 procent van de bewonersbrieven te laat beantwoord ( 91,6
procent op tijd). In 2008 was dat nog 13,9 procent (86,1 procent op
tijd).
Normen voor dienstverlening
De gemeente hanteert normen voor goede dienstverlening. Deze
servicenormen zijn samengevat in het Dienstverleningshandvest. Met de
servicenormen geeft de gemeente aan dat zij haar inwoners serieus
neemt. De servicenormen bieden de inwoners een handvat om de gemeente
aan te spreken op de gemeentelijke dienstverlening. Alle servicenormen
zijn te vinden de website van de gemeente.
Aantal klachten en bezwaarschriften afgenomen
Het aantal klachten en bezwaarschriften blijkt in 2009 verder te zijn
afgenomen. Het aantal klachten dat in 2005 nog 59 bedroeg, nam in 2008
af tot 37 klachten en is in 2009 verder gedaald naar 34 klachten. Ook
het aantal bezwaarschriften is afgenomen van 572 bezwaarschriften in
2008 naar 484 bezwaarschriften in 2009. Dankzij de invoering van een
nieuw bezwaarschriftenvolgsysteem konden in de loop van 2009
bezwaarschriften sneller worden afgehandeld. Zo werd in de eerste twee
maanden 58 procent van de bezwaarschriften op tijd afgewikkeld, terwijl
in de laatste twee maanden 94 procent van de bezwaarschriften op tijd
werd afgehandeld.
Veel regelingen voor jongeren en ouderen
In 2009 zijn diverse projecten opgestart voor jongeren en ouderen. Zo
is een jongerenraad opgericht, is de website www.jonginlelystad.nl
uitgebreid en is de heldenmoedmedaille geïntroduceerd en uitgereikt,
een medaille voor jongeren die zich belangeloos hebben ingezet voor hun
leefomgeving. Daarnaast is in 2009 ingezet op het ontwikkelen van veel
activiteiten voor ouderen op wijkniveau, variërend van
scootmobielcursussen, sportactiviteiten, preventieve huisbezoeken en
hulp bij thuisadministratie.
---