Vrije Universiteit Amsterdam
Het verzoenende potentieel van de pela in de Molukken
* Startdatum: 08-06-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: The Reconciliatory Potential of the Pela in the Moluccas. The
Role of the GPM in this Transformation Process
* Spreker: R. Iwamony
* Promotor: prof.dr. M.E. Brinkman
* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid
* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte
* Evenementtype: Promotie
Verschil en verscheidenheid zijn inherent aan het leven van de mens. Ze
worden echter een probleem als mensen niet in staat zijn zich met deze
verschillen en diversiteit te verzoenen, met name in een multiculturele
samenleving. Het conflict dat van 1999 tot 2004 in de Molukken,
Indonesië, woedde, was een voorbeeld van het onvermogen om verschillen
te verzoenen met elkaar. Dit conflict vormde voor de Protestantse Kerk
in de Molukken (Gereja Protestan di Maluku of GPM), als een van de
belangrijkste religieuze instituties, een uitdaging om een rol te
spelen bij de verzoening in de Molukse samenleving, aangezien religie
een van de prangende vraagstukken van dit conflict was. Het conflict is
het uitgangspunt in het promotieonderzoek van Rachel Iwamony.
In haar poging om in werkelijk gesprek te komen met andere religies,
kijkt de GPM naar de locale Molukse cultuur, zoals de pela, als
referentiekader. Deze culturele relatie functioneerde goed tijdens het
conflict, aangezien de participanten van een pela elkaar vrijwel nooit
bestreden. Niettemin werkt de pela alleen onder de deelnemers ervan.
Godsdienst kan een belangrijke rol spelen bij het verminderen van deze
zwakheden. Hier wordt de GPM uitgedaagd om de Molukkers te helpen om
hun locale cultuur kritisch te verstaan en te ervaren. Transformatie
van de pela is een manier om de zwakheden ervan te verminderen en de
deugden ervan uit te breiden.
In de notie van een dubbele transformatie kunnen de idee van de
gekruisigde Christus en de idee van de pela tot een creatieve
ontmoeting worden gebracht. Aan de ene kant zou de GPM, door middel van
de notie van de gekruisigde Christus, de idee van de pela kunnen
transformeren, zodat deze ook buitenstaanders kan omarmen. Aan de
andere kant kan de pela de Molukse christenen helpen om tot een beter
verstaan te komen van de gekruisigde Christus tegen de achtergrond van
hun eigen culturele erfgoed. Christus kan gezien worden als Tete Manis
of Upu Lanite-Upler, de Heer die zichzelf offert om alle godsdienstige
en culturele vervreemding en vijandschap te doorbreken.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam