Socialistische Partij
Bouw Singelgrachtgarage: de feiten en de mening van de SP
07-06-2010 * "Ik vind dat politieke partijen zich tijdens een
referendum terughoudend dienen op te stellen", zegt portefeuillehouder
Dirk de Jager over de actie van de SP tegen de bouw van de
Singelgrachtgarage. Nu wil het toeval dat de afgelopen dagen druk
gefolderd wordt door het stadsdeel vóór de bouw. Full-colour flyers,
uitgedeeld door ingehuurde jongeren. Op de achterzijde van de flyer - u
raadt het al - portefeuillehouder Dirk de Jager.
Dit artikel is een reactie op de aanval van portefeuillehouder De Jager
op de SP-actie tegen de Singelgrachtgarage
Zijn goed recht natuurlijk, maar wat blijft er dan over van die
terughoudendheid? Dit referendum wordt gehouden naar aanleiding van
besluiten uit het programma-akkoord van Westerpark, dus bij uitstek een
zaak van twee politieke partijen, de PvdA en Groenlinks. Mag alleen het
stadsdeel campagne voeren vóór de bouw en de SP niet tégen? Een
oppositieloze campagne? De heer De Jager is niet van het AT5-scherm af
te slaan, dus wat wil hij? De SP is een actiepartij en wij zijn altijd
aanwezig op straat om te luisteren en te discussiëren. Niemand kan of
mag ons hiervan weerhouden.
"De SP verspreidt foutieve en misleidende informatie", zegt De Jager.
Dat de SP als bedrag voor de kosten van de Singelgrachtgarage 60
miljoen schrijft, is eigenlijk nog conservatief geschat. Het is in
Amsterdam al decennia de praktijk dat bouwprojecten geïnitieerd door
het bestuur niet binnen de begroting blijven. Dat geldt des te meer
voor bouwprojecten onder de grond, zoals de Singelgrachtgarage er ook
een is. Zeer waarschijnlijk zal tegen de tijd dat de garage er echt
staat, blijken dat ook de SP de kosten voor deze garage veel te laag
geraamd heeft.
Protesterende bewoners in de deelraad
In het Integrale Programma van Eisen, zoals dat in januari door de
meerderheid van de stadsdelen is aangenomen, staat dat voor de dekking
van de 7,5 miljoen in Centrum een garagefonds bestaat, waaruit dit
betaald gaat worden. In West bestaat dit potje niet. In hetzelfde
programma staat dat deze 7,5 miljoen in West opgebracht gaat worden
door de tarieven in het gehele stadsdeel met ruim 34 procent te
verhogen. Onduidelijk is of met het gehele stadsdeel het voormalige
stadsdeel Westerpark of het nieuwe stadsdeel West bedoeld wordt. Bij de
debatten in Westerpark in januari was deze tariefsverhoging voor alle
politieke partijen, behalve voor GroenLinks, een groot probleem.
Uiteindelijk hebben alle partijen, behalve SP en D66, ingestemd met het
programma van eisen en dus met de tariefsverhoging. De wethouder mag
uitleggen waar hij dekking gevonden heeft voor deze 7,5 miljoen, als
het niet de bewoners zijn die hiervoor gaan opdraaien.
De feiten, zoals wij die kennen:
In het programma van eisen, blz. 5: 'Om de onrendabele top van de
garage te dekken stellen de Dagelijkse Besturen van stadsdeel Centrum
en stadsdeel Westerpark voor om de vergunningentarieven in de
stadsdelen te verhogen. Daarnaast moet rekening worden gehouden met
negatieve jaarlijkse resultaten in de beginjaren van de exploitatie;
zogenaamde aanlooptekorten. Deze aanlooptekorten zullen in stadsdeel
Centrum worden gefinancierd uit het garagefonds. Na de periode van
aanlooptekorten zullen de positieve jaarlijkse resultaten weer ten
goede komen aan het garagefonds. Het stadsdeel Westerpark kent geen
dergelijk fonds. Daarom zal het vergunningentarief zodanig worden
verhoogd, dat naast het dekken van de onrendabele top ook de
aanloopverliezen gefinancierd kunnen worden.'
In het programma van eisen, blz. 59:
'Om de onrendabele top te bekostigen is aanvullende financiering nodig.
De kapitaallasten van deze financiering kunnen worden bekostigd door
het verhogen van de vergunningtarieven in stadsdelen Centrum en
Westerpark. Voor de berekening is ervan uitgegaan dat alle
vergunninghouders meebetalen aan de parkeergarage.'
In debatten in stadsdeel Westerpark is duidelijk geworden dat het hier
gaat om een tariefsverhoging van 34 procent.
Protesterende bewoners in de deelraad
In het programma-akkoord voor het nieuwe stadsdeel West staat dat het
bestuur de bewonerstarieven wil harmoniseren (lees: verhogen). De
tarieven komen allemaal op het niveau van voormalig stadsdeel Oud West,
waar het hoogste parkeertarief voor bewoners gold. Het Parool heeft
hier uitgebreid over bericht. Voor de Kolenkitbuurt bijvoorbeeld
betekent dit dat de tarieven meer dan verdubbeld gaan worden. Van de
opbrengsten wil het bestuur 'leuke' dingen gaan doen, zoals het
instellen van 'mobiliteits-arrangementen'. Dit idee moet nog nader
uitgewerkt worden, maar gesproken wordt al wel van een parkeergarage
onder het Surinameplein. Hoezo worden de bewonerstarieven niet verhoogd
voor parkeergarages onder de grond?
Portefeuillehouder Dirk de Jager stelt dat de SP foutieve en
misleidende informatie verspreidt. Bovenstaand is aangetoond dat dit
onzin is. Hij vindt dat politieke partijen zich terughoudend moeten
opstellen bij referenda. Blijkbaar vindt hij dat hij zelf volop het
GroenLinks-geluid mag laten horen en dat dit iets heel anders is. Wij
als SP vinden, dat we duidelijk mogen maken dat we hier heel anders in
staan dan het bestuur. We willen tenslotte niet dat de indruk ontstaat,
dat de hele politiek 'één pot nat' is.
De SP wil dat het openbaar vervoer veel fijnmaziger wordt, zodat het
een echt alternatief wordt voor de auto in de hele stad. We geloven
niet dat dit soort garages de stad autoluwer maken. Zeker niet omdat
stadsdeel Centrum voor elke twee te bouwen parkeerplekken onder de
grond er maar een op straat weghaalt. Er worden dus faciliteiten voor
auto's geschapen. Die auto's moeten er wel kunnen komen en zullen dus
door West aan komen rijden. Hoezo autoluwer?
De kritiek van de SP gaat natuurlijk wel verder dan alleen de
financiering. Zo is het ook een feit dat ondergrondse bebouwing invloed
heeft op het grondwaterpeil. Dit grondwaterpeil is heel belangrijk voor
de fundamenten van omliggende huizen en gebouwen, die in overgrote
meerderheid zijn gebouwd voor 1930, toen overgegaan werd op betonnen
heipalen. Het bestuur wil om dit probleem te 'verhelpen' gaan monitoren
door middel van peilbuizen. Zonodig kan dan ingegrepen worden,
schrijven ze op blz. 44 van de IPvE. Dit is onvoldoende volgens de SP,
omdat bij constatering van grondwaterverandering het kwaad al geschied
is en de heipaalrot al begonnen. Ook dit zijn risico's waar de gewone
burger (niet alleen de automobilisten) voor op moet draaien, mocht het
fout gaan. Wij vinden dit onverantwoorde risico's, die GroenLinks en
PvdA hier bereid zijn te nemen met oude bebouwing.
De wethouder stelt dat het zoekverkeer zal verminderen, omdat mensen
een gegarandeerde parkeerplek in de garage zullen hebben. Bij een grote
garage worden parkeerplekken op straat op grote afstand weggehaald. Als
je bijvoorbeeld in de Wittenstraat woont, dan ligt de garage op meer
dan 5 minuten afstand lopen. Die mensen gaan echt allemaal eerst in hun
straat kijken of er daar misschien toevallig toch een parkeerplek is.
Zeker als het regent of als het koud is. Hoezo minder zoekverkeer?
Hoezo autoluwer?
De parkeergarage komt aan de Nassaukade, wat onderdeel is van het
hoofdnet auto. Dit houdt in dat al het autoverkeer door Amsterdam West
daaroverheen geloodst wordt. De garage wordt bijna 500 meter lang met
alleen aan weerszijden zebrapaden. Op vragen van de SP werd geantwoord,
dat er geen extra zebrapaden konden worden aangelegd, juist omdat het
hier om het hoofdnet auto gaat en daar moet de doorstroming dus
optimaal zijn. Mensen met boodschappen en/of kinderen worden geacht in
deze garage te gaan parkeren en dan over deze zeer drukke weg over te
steken. Dit plan creëert onveilige toestanden.
Er zijn vele redenen om tegen deze deze garage te zijn. De SP zou het
fijn vinden, als de bestuurder Dirk de Jager zich bij de verdediging
van zijn plannen aan de feiten zou houden en niet aan misleiding zou
doen.
Geert van Schaik, duo-raadslid SP Amsterdam West