Onderwijs en bouwsector werken aan verbetering begeleiding jonge bouwg

07/06/2010 17:06

FVB / FFC

Pascal Smet, Minister van Onderwijs, Brussel, Jeugd en Gelijke Kansen & Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid (FVB)

Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet sloot vandaag een globale onderwijsconvenant af met de bouwsector, vertegenwoordigd door het Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid (FVB). "Dit is een globaal onderwijsconvenant waar de algemene afspraken gemaakt worden. Deze dienen als basis voor specifieke convenanten met individuele scholen". De bouwsector en de onderwijspartners wensen met dit convenant een duurzame samenwerking die zowel de sector, de bouwschool, als de leerling alle kansen bieden om bij te dragen tot een maatschappelijke doelstelling: duurzame competentieontwikkeling en tewerkstelling in een boeiende sector.

De grootste bezorgdheid van dit convenant is de transitie van onderwijs naar de sector. Vandaag stromen slechts 40 % van de leerlingen die voor bouw gestudeerd hebben door naar de sector. Deze convenant moet het tekort aan geschoolde arbeidskrachten mee verhelpen door die doorstroming van leerlingen uit het bouwonderwijs naar de bouwsector te verbeteren. Maar daarnaast moet deze afsprakennota ook de communicatie tussen onderwijs en de sector verbeteren. Tot slot wil deze overeenkomst ook een kader creëren waarbinnen onderwijs en sector samenwerken op het vlak van integratie van nieuwe technologieën, kwaliteit van de stages en werkplekleren - Heel concreet willen de partners deze doelstellingen bereiken door samen de kwaliteit van de opleidingen te ondersteunen en te waarborgen en te investeren in een kwaliteitsvolle en duurzame transitie van onderwijs naar de arbeidsmarkt.

Grote vernieuwing in deze convenant is de introductie van de Persoonlijke Ontwikkelingsplannen (POP's) voor jongeren in het bouwonderwijs. Een POP is een persoonlijke portfolio waarbij de competenties van leerlingen in kaart worden gebracht. Een school of een leerling kan bij de samenstelling ervan beroep doen op het FVB.

Verder wordt er bijzondere aandacht besteed aan de integratie van nieuwe technologieën (duurzaam bouwen, hernieuwbare energie, -) in het lessenpakket, kwaliteitsvolle stages en actieve jobcoaching voor de afgestudeerde leerlingen. De engagementen zullen zorgen voor een blijvende competentieontwikkeling en een duurzame transitie van het onderwijs naar de arbeidsmarkt. Een goede begeleiding stopt immers niet op de laatste schooldag, en ze stopt ook niet na de tewerkstelling. Blijvend opleiden en begeleiden in een loopbaantraject is de boodschap van de sector. Want ook na de schoolse opleiding blijft de sector via een ambitieus sectoraal opleidingsplan de bijscholing van jonge actieve bouwvakarbeiders stimuleren.

Het FVB neemt binnen deze convenant de kosten op zich voor bijscholing voor leerkrachten en specifieke opleiding voor leerlingen en verstrekt goedkope handboeken en digitaal lesmateriaal. Het FVB verleent steun aan Persoonlijke Ontwikkelingsplannen (POP's) en helpt in de zoektocht naar een kwaliteitsvolle stageplaats. Afgestudeerden biedt men jobcoaching, regionale matching van vraag en aanbod voor vacatures en infosessies en andere initiatieven om de jongeren te begeleiden naar een succesvolle loopbaan in de bouw.

De onderwijspartners engageren zich van hun kant om een minimum aantal dagen stages te voorzien. Zo wordt aan de BSO-scholen gevraagd om minimum 6 weken stages te organiseren. Voor TSO- en scholen ligt dit minimum op drie weken. Ook voor BuSO-scholen is een bijzondere regeling uitgewerkt. Voor BuSO-scholen wordt onder meer 700 uur werkervaring gevraagd in de integratiefase.

De scholen stimuleren de leerkrachten in de bouwstudierichtingen om minimum 1 week een bedrijfstage of opleidingen in het kader van nieuwe technologieën te volgen.

Het onderwijs en het FVB engageren zich om samen te werken bij de ontwikkeling van digitaal lesmateriaal en didactische lessenpakketten m.b.t. nieuwe technologieën (duurzaam bouwen, hernieuwbare energie, -)

De sector en onderwijs wensen met dit convenant een duurzame samenwerking die zowel sector, bouwschool als leerling alle kansen biedt om bij te dragen tot een maatschappelijke doelstelling: duurzame competentieontwikkeling en tewerkstelling in een boeiende sector.

Meer info:

Inge MAES

Dienst Pers & Communicatie FVB

02 / 210.03.38

inge.maes@fvbffc.be

Jeroen JANSSENS

Woordvoerder Pascal Smet

jeroen.janssens@vlaanderen.be

0477 / 477.000

FVB: een korte voorstelling

Het Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid werd opgericht in 1965 door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf (PC124) als een Fonds voor Bestaanszekerheid met de bijzondere opdracht de opleiding van de actieve en toekomstige bouwvakarbeiders te bevorderen en te ondersteunen. De bouwsector vertegenwoordigt 162.000 arbeiders en 30.000 bouwbedrijven. Op het gebied van opleiding realiseren zij jaarlijks 600.000 opleidingsuren en sturen ze 21.000 arbeiders op bijscholing.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel