Rosmalense coureur wint 12 Uren van Spa in Belgian Touring Car Series
Dick Freebird wint 12 Uren van Spa
Rosmalen, 7 juni 2010 - Autocoureur Dick Freebird heeft afgelopen weekend op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps de 12 Uren van Spa op zijn naam geschreven. Samen met zijn teamgenoot Nico Verdonck pakte de 24-jarige coureur uit Rosmalen een schitterende zege in de T3 klasse van de Belgian Touring Car Series (BTCS) en eindigde zelfs op een vijfde plaats algemeen. Met zijn zege verstevigde Freebird zijn leidende positie in het tussenklassement van het kampioenschap.
Na enkele succesvolle seizoenen in de Benelux Racing League is dit voor Dick Freebird het eerste jaar in de BTCS. Met één overwinning en twee tweede plaatsen uit vier wedstrijden maakte de 24-jarige inwoner van Rosmalen een opvallende entree in dit zwaarbevochten kampioenschap. Tijdens de 12 Uren van Spa op het uitdagende circuit van Spa-Francorchamps kreeg deze fraaie reeks met een schitterende zege een nog mooier vervolg. Een tweede plaats van teamgenoten Jeroen den Boer en Leon van Rijnbeek maakte het succes voor DB Motorsport compleet.
Spa-Francorchamps is volgens de insiders het meest uitdagende circuit ter wereld. Voor Dick Freebird was het alweer in 2008 dat hij er met de Benelux Racing League voor het laatst actief was. "Gelukkig hadden we een testdag om de baan te verkennen en de auto goed af te stellen. De BMW 320d is niet te vergelijken met de BRL van destijds", aldus Freebird na zijn hernieuwde kennismaking met het circuit. Dat het team het huiswerk goed had gedaan bleek wel uit de derde kwalificatietijd die zijn Belgische racepartner Nico Verdonck in de T3 klasse op de klokken zette.
Op zaterdagmiddag om 14.30 uur ging de race van start waarbij Verdonck de eerste stint van tweeëneenhalf uur voor zijn rekening nam. "Het veld omvatte 55 auto's waarvan maar liefst 22 in onze T3 klasse. Als 12de algemeen was Nico meteen goed op snelheid en kon naar mate de race vorderde zelfs de leiding van onze teamgenoten Jeroen den Boer en Leon van Rijnbeek overnemen. Daarna was het mijn beurt. We hadden als team expres voor stints van 21/2 uur gekozen omdat we daardoor met onze diesels één pitsstop minder konden maken dan onze concurrenten. Dat scheelt zo één ronde. In mijn tweede rondje merkte ik echter dat de koppeling het niet meer deed. Gelukkig kon ik nog naar drie schakelen maar moest vervolgens wel bijna een hele ronde op lage snelheid richting de pits rijden. In zes minuten had het team het euvel verholpen, maar alles bij elkaar waren we toch teruggevallen naar de achtste plaats in onze klasse." Toen Freebird de BMW na 21/2 uur rijden weer overgaf aan zijn teamgenoot V
erdonck was de snelle Rosmalenaar weer opgeklommen naar plaats vier.'
Afgezien van een kleine storing in de verlichting reed Verdonck een probleemloze stint en bracht de BMW in derde positie naar de pits waar Freebird het stuur weer kon overnemen. "Om wat auto's van het circuit te slepen kwam de safetycar in de baan en dat was mooi, want het was inmiddels helemaal donker en zo kon ik mooi aan het circuit wennen en de rempunten bepalen. We hadden namelijk geen training in het donker gehad. De verlichting
op de BMW was echter goed en ik kon de tijden van overdag probleemloos handhaven. Het enige was dat je af en toe wat tijd verloor bij het inhalen van langzamere rijders. Op een gegeven moment lagen we op één ronde van onze teamgenoten op een tweede plek. Door een misverstand met de safetycar kregen zij een drivethrough penalty en dat kostte ze een minuut. Vervolgens hadden ze een rijderswissel en spinden ook nog waardoor ik op de eerste plaats liggend onze auto overgaf aan Nico. Met slechts 17 seconden voorsprong ging hij op pad voor de laatste anderhalf uur. Nico kent het circuit echter zo goed dat hij de voorsprong snel wist uit te bouwen."
Op dat moment kwam echter de safetycar weer in de baan waardoor het gat werd teruggebracht tot een kleine twintig seconden. Verdonck maakte geen fouten en bracht de BMW die hij deelt met Freebird om 2.30 uur na 12 uur racen als winnaar over de streep. De tweede plaats van de tweede DB Motorsport BMW maakte het teamsucces op Spa compleet. Niet alleen behaalde het team daarmee de dubbel in de T3 klasse, tevens werd men vijfde en zesde in het algemeen klassement van de 12 Uren van Spa, een meer dan voortreffelijke prestatie. In het tussenklassement na vijf wedstrijden vergrootte Freebird zijn voorsprong op de nummer twee met vijf punten.
"Dit is een prachtig resultaat waar je vooraf alleen maar van kunt dromen, winnen op dit circuit is echt fantastisch en een prachtige teamprestatie. De BTCS is super om in te rijden Je rijdt veel en als je dan zo'n probleemloze auto hebt is het helemaal prachtig", aldus Freebird die het met twee overwinningen en twee tweede plaatsen duidelijk naar zijn zin heeft in de Belgian Touring Car Series. De volgende wedstrijd van de BTCS is over een kleine maand, opnieuw op Spa-Francorchamps. Dan komen Freebird en Verdonck twee keer voor een race over zestig minuten in actie.
Resterende kalender BTCS 2010:
9-10 juli: VW Fun Cup Spa-Francorchamps (2 x 60 minuten)
17-19 september: Francorchampagne Spa-Francorchamps (2 x 90 minuten)
8-10 oktober: FIA GT Championship Zolder (2 x 60 minuten)
Ingezonden persbericht