Ingezonden persbericht


Nationaal congres 2010 in Haarlem over effecten van citymarketing


- Met onder meer hoogleraar en bouwondernemer - Nationaal congres 2010 in Haarlem over effecten van citymarketing

Het Nationaal Congres Citymarketing en Evenementen 2010 (NCCE) heeft als thema "de effecten van citymarketing"/"wat levert citymarketing op?". Het NCCE wordt komend jaar gehouden in Haarlem op 7 juni. Hoofdsprekers zijn de kersverse hoogleraar Gert-Jan Hospers en Cees van Bemmel, directievoorzitter van Van Wijnen Holding, een van de grote bouwondernemingen in Nederland.
In een reeks van deelsessies wordt dieper ingegaan op specifieke elementen van citymarketing. Deze zijn vooral gericht op het werkveld van partijen en personen die met citymarketing en evenementen te maken hebben.

Professor Gert-Jan Hospers is sinds kort als bijzonder hoogleraar city- en regiomarketing verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Onlangs verscheen zijn boek "Citymarketing in perspectief". Hij kijkt met een kritisch en soms vermakelijk oog naar de inspanningen die gemeenten en andere organisaties op het gebied van citymarketing verrichten. Cees van Bemmel heeft een ruime ervaring als gemeentebestuurder en als CEO in de bouw- en projectontwikkeling. Zo was hij als wethouder van Almere nauw betroken bij het promotie- en citymarketingbeleid. Van Wijnen Holding realiseert bouw- en herstructureringsprojecten die voor de beeldvorming en marketing van gemeenten van belang zijn. Voorbeelden zijn projecten als Sportstad Heerenveen, Suytkade Helmond en Hart van Zuid in Hengelo.

Bij het congres komen wetenschappelijke en praktische invalshoeken aan bod op het vakgebied van citymarketing en evenementen. Bijzondere aandacht is er voor middelgrote en kleinere gemeenten. In de deelsessies gaan kleine groepen in gesprek met ervaringsdeskundigen. Zo komen onder meer de rol van het museum, het theater, grootschalige sportevenementen, media en publiek private samenwerking (pps) aan bod.

Het NCCE krijgt zijn derde editie in Haarlem. Het sfeervolle theater de Philharmonie is de plaats van handeling. De gemeente Haarlem en Citymarketing Haarlem zijn gastheer van dit landelijk congres. Voorafgaand aan het congres verzorgt Haarlem een exclusief gastenprogramma.
"Haarlem heeft dit jaar de titel "meest gastvrije stad"gekregen. Met dit congres laten we graag zien dat dit volkomen terecht is. Daarom ontvangen wij de congresdeelnemers op diverse locaties in de binnenstad. Kunst, cultuur en musea zijn belangrijke pijlers van Haarlem die als oorspronkelijke en kwalitatieve stad wordt gepositioneerd," zo geven Esther Brasser (City Marketing Haarlem) en Michael Struis (gemeente Haarlem) aan.

Aanmelding opengesteld

Het NCCE 2010 is gericht op het brede werkveld van citymarketing en evenementen. Het gaat dan om ambtenaren en bestuurders van gemeenten en regio's, citymarketeers en organisatoren van evenementen, maar ook om ondernemers, adviesbureaus, en instellingen op cultureel, onderwijs- , en sportgebied.
De aanmelding voor het congres is inmiddels opengesteld via de website www.citymarketing-evenementen.nl

Noot voor de redactie-