Betuweroute -
1
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd op het AO van 18 mei 2010 zend ik u hierbij de brief met
kenmerk VenW/DGMo/2010/5648, waarin ik ProRail décharge verleen voor haar
opdracht tot bouw van de Betuweroute. ProRail kan nu de project organisatie
Betuweroute ontbinden.
De lopende werkzaamheden en nog uit te voeren restpunten worden opgepakt
door de staande organisaties van ProRail en Keyrail. Over de voortgang en
afronding ervan word ik geïnformeerd middels de reguliere rapportages en niet
langer middels een voortgangsrapport Project Betuweroute.
Ik wil de commissie van Verkeer en Waterstaat vragen de Tweede Kamer voor te
stellen de status van "Groot Project" voor de Betuweroute te beëindigen. De
laatste voortgangsrapportage nr. 27 van 1 april 2010 (22589) ging vergezeld van
de eindevaluatie Betuweroute conform de regeling "Grote Projecten".
Naar mijn mening is nu voldaan aan de voorwaarden, die de Kamer stelde aan
ontheffing van de status "Groot Project". Tijdens ons overleg van 1 juli 2009 naar
aanleiding van de voortgangsrapportage nr. 25 formuleerde u die als volgt:
1. ERTMS en 25kV dienen op de hele Betuweroute operationeel te zijn.
2. de verklaring van conformiteit is getekend door minister.
3. het budget moet volledig gedekt zijn.
ad 1.
Met de in dienststelling van de havenspoorlijn op 13 december 2009 zijn de twee
systemen ERTMS en 25 kV operationeel op het A-15 tracé van de Betuweroute en
in de haven. De toekomstige verbeteringen op onderdelen maken deel uit van de
afspraken over de restpunten.
ad 2.
De brief waarin ik ProRail decharge verleen op basis van de door mij
geaccepteerde verklaringen van conformiteit is bijgevoegd.
ad 3.
De beschikte som aan ProRail bedraagt in totaal 4.626 mlrd. Daarvan is 4.581
per 31 december 2009 uitgekeerd aan ProRail. De nog in kas aanwezige 45 mln.
a
agina 1 van 2
P
zal samen met de 15 mln. voor de eventuele tegenvallers in 2010 onder de Ministerie van Verkeer en
noemer "nazorg Betuweroute" beschikbaar worden gesteld aan de staande Waterstaat
organisatie van ProRail voor uitvoering van de lopende en nog door ProRail op te
Datum
pakken werkzaamheden.
De restpunten, die niet de afronding van de bouw betreffen en door Keyrail
Ons kenmerk
worden opgepakt, zal ik separaat beschikken en dekken uit de art. 13 van de VenW/DGMo/2010/5647
spoorbegroting. Deze beslissing neem ik pas nadat duidelijk is dat de
voorgestelde verbetering echt noodzakelijk is.
Na beëindiging van de status "Groot Project" zeg ik toe u in elk geval jaarlijks,
ruim voor de behandeling van het MIRT in de Kamer, op de hoogte te stellen van
de groei in het gebruik van de Betuweroute. Tevens besteed ik dan aandacht aan
de ontwikkeling van de exploitatie van de Betuweroute, zoals ik in de
voortgangsbrief nr. 27 nader heb beschreven. Eventueel andere, belangrijke
ontwikkelingen inzake de Betuweroute zullen uiteraard ook aan u worden gemeld.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat