Datum 7 juni 2010 -
Reactie op de notitie van Groen Links "Naar een groene APK"
-
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de notitie van Groen Links "Naar een groene APK", welke mij
is overhandigd tijdens het algemeen overleg Luchtkwaliteit van 3 februari jl., kan
ik u als volgt informeren.
Modernisering van de APK
In 2008 en 2009 is onderzocht of de APK in voldoende mate rekening houdt met
de technische ontwikkelingen van auto's. Ik heb u hierover o.a. bij brief van 16
januari 2009 geïnformeerd. Dat heeft op 1 mei 2009 geresulteerd in een eerste
aanpassing van de wijze waarop gekeurd wordt. In 2010 wordt er een vervolg
gegeven aan het onderzoek naar modernisering van de APK. Doel is de APK een
grotere bijdrage te laten leveren aan de verkeersveiligheid en aan de verbetering
van het milieu. Bij dit onderzoek naar modernisering van de APK wordt ook
aandacht geschonken aan een aantal aspecten uit het Groen Links voorstel voor
een groene APK. Hierna zal ik ingaan op de aanbevelingen uit de notitie "Naar een
groene APK" en daarbij tevens aangeven in hoeverre de voorstellen worden
meegenomen in het vervolgonderzoek naar de modernisering van de APK.
Aanbevelingen uit het voorstel "Naar een groene APK"
Aanbeveling 1: overweeg om de eisen aan bandenprofiel aan te scherpen.
De minimumeis voor profieldiepte van banden is 1,6 mm, conform de Europese
regels. Bij een profieldiepte van 2,5 mm of minder, wordt de eigenaar van de
auto hierop gewezen in de vorm van een advies. Het onderwerp bandenprofiel
wordt meegenomen bij het vervolgonderzoek naar de modernisering van de APK.
a
agina 1 van 3
P
Aanbeveling 2: laat automobilisten bij de APK voorlichten over het nut van
Datum
bandenspanning en het nut van maandelijkse controle. Biedt bij de APK standaard
bandenspanningsventielen aan, van enkele euro's per setje. Ons kenmerk
Een van de recente wijzigingen bij de APK is dat nu ook gecontroleerd wordt op VENW/DGMO-2010/3208
bandenspanning. Wat betreft bandenspanningsmeetsystemen: op dit moment zijn
er al auto's op de markt met een waarschuwingssignaal bij te lage
bandenspanning. Vanaf 1 januari 2012 wordt een EU typekeuring slechts aan
auto's afgegeven met een dergelijk systeem.
Er is nog onvoldoende bekend over de betrouwbaarheid en veiligheid van
bandenspanningsventielen. Het onderwerp bandenspanning wordt verder
meegenomen in het vervolgonderzoek naar de modernisering van de APK.
Aanbeveling 3: dring bij de Europese Commissie aan op het verplicht stellen van
EKO-banden voor nieuwe auto's. Laat garagehouders tijdens de APK
automobilisten voorlichten over de voordelen van EKO-banden.
In de car-safety-richtlijn zijn eisen voor banden opgenomen ten aanzien van
veiligheid (wet grip), klimaat (zuiniger rijden, rolweerstand) en geluid (stillere
banden). De richtlijn treedt in 2012 in werking. Op de banden zullen labels
worden opgenomen met informatie voor de consument over de drie aspecten:
veilig, zuinig en stil. Deze banden kunnen beschouwd worden als EKO-banden.
Ik laat het graag over aan de garagehouders om de voordelen van EKO-banden te
promoten.
Aanbeveling 4: onderzoek of de eisen die in de APK gesteld worden bij de
viergasmetingen kunnen worden aangescherpt, zodat auto's die een mindere
milieuprestatie leveren dan je op grond van het bouwjaar en de bijhorende
Euronorm zou mogen verwachten, niet door de keuring komen.
Aanbeveling 5: vervang de viergasmeting voor nieuwere auto's door een EOBD-
check, waarbij de milieuprestatie van een hele periode kan worden beoordeeld.
In het vervolgonderzoek naar modernisering van de APK wordt de mogelijkheid
van beide aanbevelingen bezien. Onderzocht wordt of het uitlezen van de
European On-Board Diagnostics (EOBD) een werkbaar technisch alternatief kan
zijn voor de viergasmeting voor benzineauto's en de roetmeting voor dieselauto's.
Mocht een EOBD een goed technisch alternatief zijn, dan biedt dat ook
mogelijkheden om de eisen beter af te stemmen op de te behalen milieuprestaties
van moderne auto's.
Aanbeveling 6: dring er bij de Europese Commissie op aan om ledlampen voor
nieuwe auto's verplicht te stellen.
Ledlampen leiden tot een lager brandstofverbruik en gaan langer mee. Vanwege
deze voordelen zullen steeds meer voertuigen voorzien worden van ledlampen.
Europese typekeuringen zullen in de loop van 2011 alleen worden afgegeven aan
voertuigen die voorzien zijn van een installatie voor dagrijlichten. Ik verwacht dat
deze voorwaarde een impuls zal geven voor het monteren van ledlampen. Nu al
worden ledlampen gemonteerd bij auto's met dagrijlichten. Een verplichtstelling
lijkt mij dan ook niet echt noodzakelijk.
Ik zal echter de voordelen van ledlampen in Europa nogmaals onder de aandacht
brengen.
agina 2 van 3
P
Aanbeveling 7: geef elke automobilist standaard en bij elke APK informatie mee
Datum
over rustig rijden.
Via verschillende kanalen wordt het belang van rustig rijden nu al bij Ons kenmerk
automobilisten onder de aandacht gebracht. Zo wordt "Het Nieuwe Rijden" VENW/DGMO-2010/3208
gepromoot bij de aankoop van een auto en bij de rijopleiding. Ik zal onderzoeken
of het Instituut voor Duurzame Mobiliteit hetzelfde kan doen bij de APK.
Ik hoop u hierdoor voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat